techgirl van de week

Yalda Ghoreishi: “TechGirls kunnen ook hakken dragen”

Iedereen weet inmiddels hoe verschrikkelijk het is als je iPhone met zijn gezicht naar beneden op de grond mietert: het ooit zo heldere glas verandert in een doolhof van scheuren. Nu telefoons steeds duurder worden, koop je ook niet even een vervangende iPhone. Gelukkig zijn er bedrijven die je telefoon kunnen repareren, zodat je aanzienlijk minder geld kwijt bent. Onze TechGirl van de Week, Yalda Ghoreishi (25), werkt bij zo’n bedrijf: Fixtel. Ze werkt er een kleine twee jaar en ze is er blij mee zoveel over smartphones te weten.

Het verrast Yalda dat er steeds meer consumenten zijn die een kapotte telefoon laten maken en geen nieuwe aanschaffen. “Het is niet alleen goed voor je portemonnee om voor reparatie te kiezen: ook het milieu is erbij gebaat. Het moet wel goed gebeuren natuurlijk, er zijn veel telefoonreparatiebedrijfjes waar maar wat wordt geknutseld, in plaats van echt een nieuw leven te geven aan zo’n apparaat. Het moet niet zo zijn dat je je telefoon gerepareerd terug krijgt en er na een paar weken nog meer onderdelen kapot gaan door een onzorgvuldige reparatie.”

Maar zou Yalda zelf nooit per ongeluk een telefoon stukmaken in het reparatieproces? Immers zit een ongelukje in een klein hoekje, zeker wanneer je millimeterwerk moet verrichten met een gecompliceerd apparaat als een smartphone. Yalda: “Het gebeurt zelden, maar het kan inderdaad voorkomen dat er iets misgaat bij reparatie. Gelukkig krijgen onze klanten dit tegenwoordig geheel vergoed. Dat maakt de drempel om je telefoon te laten repareren natuurlijk wel een stuk lager.”

Yalda: “Bij Fixtel doen we de reparaties van smartphones en tablets van verschillende merken. Vanaf december 2016 komen daar ook nog abonnementen, refurbished Apple producten, software en hardware bij. Het zal je niet verbazen dat mijn werkzaamheden bij Fixtel zeer divers zijn, variërend van het ontwikkelen van nieuwe verkoopstrategieën tot het te woord staan van klanten. Dat persoonlijk contact is heel belangrijk.”

Techgirl van de week

De 25-jarige studente vindt het een uitdaging om als vrouw in de technische branche te werken. “Vrouwen zie je niet vaak telefoons repareren. Ik ben heel blij dat mijn partner me flink heeft bijgespijkerd over smartphones en dat ik nu mijn mannetje sta. Ik ben zeer ambitieus en leergierig en in de telecomwereld doen zich elke dag weer nieuwe ontwikkelingen voor.”

Momenteel is Yalda het langst bezig met waterschade-problemen, omdat hierbij meerdere onderdelen kapot gaan en grondig moet worden gekeken wat er allemaal is beïnvloed door het water. “De kosten van waterschade zijn vaak hoog, waardoor we de klant tegemoet willen komen door geen onderzoekskosten te rekenen in deze gevallen. Zo heb je nog een momentje om te overwegen of je echt wel door wilt gaan met de reparatie, als je eenmaal de kosten weet.”

Een ’typische TechGirl’ vindt onze TechGirl van de Week zich niet. “Ik ben een TechGirl on heels. Ik heb daar soms last van, dat klanten vragen naar iemand van de service, omdat het in hun hoofd niet doorkomt dat het niet per se een man hoeft te zijn die een technische vraag kan beantwoorden. Soms is dat ouderwetse denken van mensen wel frustrerend, hoewel deze klanten zich netjes hadden verontschuldigd. We moeten als vrouwen echt de stereotype gedachtes doorbreken en laten zien dat we meer in huis hebben. Ik studeer naast mijn werk bijvoorbeeld politicologie. Wij vrouwen kunnen makkelijk meerdere titels dragen!”

Yalda hoopt bij Fixtel persoonlijk meer te groeien en ze hoopt dat Fixtel ook groter wordt. “Bij Fixtel zeggen we altijd: the sky is the limit! Dus ik droom ervan om meerdere succesvolle vestigingen erbij te krijgen!”

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘TechGirl van de Maand’ (powered by Uneto-Vni). Uneto-Vni onderstreept het belang van vrouwen in de technische sector, vandaar dat wij de komende weken vier van hun leden hier in het zonnetje zetten. Vind jij dat Yalda dé TechGirl van november 2016 moet worden? Stem vanaf 28 november op haar! Ze maakt dan kans op een prijzenpakket met allerlei toffe gadgets. Give her all your support!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.