Xandra van Wijk

Xandra van Wijk: “Ik liet het er niet bij zitten na een afwijzing”

Ze studeerde Industrial Design Engineering op de TU Delft en ze wist al gauw dat ze een rol in de games wilde hebben. Ze heeft het inmiddels geschopt tot Senior / Lead Game Designer bij King. Een baan die haar fantastisch past, omdat ze kan doen wat ze het liefst doet: games ontwerpen. In de race voor Techgirl van de Maand is het deze week de beurt aan Xandra van Wijk, die werkt bij King. King, die je kent van de Candy Crush-games.

“Toen ik midden twintig was, begon ik video games te overwegen als carrière. Ik gamede altijd al, maar ik had een loopbaan in die branche totaal niet realistisch geacht: het was meer een hobby. Door mijn eerste baan als vrijwilliger bij game websites heb ik echter veel contacten in de industrie gekregen en ik voelde me altijd enorm thuis bij deze mensen die dezelfde passie deelden.

Na mijn studie wist ik het dan ook zeker: ik wilde een job in de game industrie. Het kon me niet eens schelen of het met ontwerp te maken had of niet. Mijn eerste baan was die van Community Manager voor social games. Daarna werd ik Product Manager om meer te leren over de zakelijke kant van die social games en na een paar jaar kwam ik erachter dat Game Design helemaal bij mij past.

Techgirl van de Maand

Ik had het geluk dat ik bij dat bedrijf de kans had diverse beroepen te hebben gedaan, en ik was daar dan ook een paar maanden Junior Game Designer toen de studio helaas moest snijden in haar personeelsbestand. Ik was destijds groot van Candy Crush Saga en toen ik enkele mensen van het King HR team ontmoette op de Game Developers Conference in San Francisco in 2013, besloot ik daar te solliciteren. Ze hadden een Candy Crush Saga-wedstrijd op de stand van King en ik had het geluk te winnen!

Ik verwachtte niet bij King al in een rol van Game Designer te kunnen beginnen, dus solliciteerde ik op een baan als Junior Product Manager in Londen. De vrouw die mijn sollicitatie in behandeling nam had staan juichen bij de stand destijds en regelde een Skype-call met een van de Senior Producers. Dat gesprek maakte mijn idee dat King de juiste keuze was alleen maar groter, maar helaas werd ik afgewezen omdat ik niet genoeg ervaring had. Gelukkig heeft een vriend me overtuigd dat ik King gewoon moest laten zien dat ik de baan aankon en ik heb er daarom ook achterna gemaild. Gelukkig maar, want ik kreeg daardoor een extra gesprek en een game design test. Ik was zo blij dat ik uiteindelijk de baan van Game Designer kreeg aangeboden: dat was namelijk wat ik eigenlijk wilde. Het is fantastisch om aan creatieve projecten te werken met getalenteerde mensen om zo andere mensen te vermaken en plezier te bieden.

Techgirl van de Maand

Ik ben vooral heel dol op Farm Heroes Super Saga, want dat is de de eerste game die ik vanaf het begin heb geholpen te ontwerpen. Ik ben er zo trots op. Sowieso was Farm Heroes Saga al een van mijn favo games voor ik bij King begon. De grootste uitdaging erin is om business en innovatie te balanceren. We moeten zorgen dat we de beste games blijven maken met de tijd en bronnen die we opgedragen krijgen.

De ontwikkeling van games is een beroep waarin nog altijd veel mannen werkzaam zijn, maar dit verandert wel nu meer vrouwen gamen door onder andere games die je makkelijk kunt oppakken, zoals Candy Crush Saga. Bij King is diversiteit belangrijk. Er werken dan ook veel vrouwen en er zijn diverse projecten gestart om meer vrouwen in het bedrijf en de industrie te verwelkomen.”

Xandra hoopt deze maand de Techgirl van de Maand te worden. Vanaf eind januari kun je op haar stemmen via Techgirl! 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.