SwipeGuide klinkt als een Tinderhulplijn, maar dat is het gelukkig niet. SwipeGuide is een CMS gemaakt door Daan Assen en onze TechGirl van de Week Willemijn Schneyder, bedoeld om instructies in bijvoorbeeld fabrieken visueel en toegankelijk te maken. De web-app mag dan wat saai klinken, onze potentiële TechGirl van de Maand is dat bepaald niet.

Na een studie in bedrijfsstrategie werkte Willemijn een tijdje in verschillende organisaties, voor ze haar eigen bedrijf begon. “Ik zit in de innovatie van bedrijven, dus de opkomende technologieën, maar ook verbetering van de gebruikerservaring. Het democratiseren van kennis zit in het menselijk dna, en daar wilde ik mee aan de slag. Toen ik via werk Daan Assen leerde kennen, gaf hij me het inzicht dat de meeste vragen en fouten die voorkomen, ontstaan door de instructie van die taak. Als bedrijven bereid zijn 2 ton per jaar uit te geven aan software die vragen oplost, dan moet er ook een markt zijn voor het voorkomen van die vragen.”

De twee maakten het belangrijk om opkomende technologie, dus mobiele devices, in te zetten en een zogeheten hero te maken van de instructieomgeving, zodat het meer tot leven komt dan de “zwarte doos” (een pc met een oud Microsoft-besturingssysteem) waarin sommige mensen nog steeds instructies maakten. “Heineken vond zelfs dat we zo’n intuitief en zelflerend systeem hadden gemaakt, dat iedereen ermee aan de slag kon. Hierdoor ging iedereen niet meer naar Learning & Development, maar konden de operators van de Heineken brouwerijen zelf hun instructies maken.”

 

Op zoek naar innovatie

Willemijn is een echte ondernemer, altijd op zoek naar innovatie. “Mensen vragen het me regelmatig, maar het gaat er niet om hoe lang ik al ondernemer ben. Het gaat er om hoe lang ik al ondernemend ben. Ik ben altijd al heel nieuwsgierig geweest. Hoe kan iets beter? Ik vind het gaaf om iets nieuws neer te zetten. En daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig, om niet alleen een idee te hebben maar het ook echt te doen. Dat is wat een ondernemer ondernemer maakt.”

En “veel slimmere mensen dan jijzelf in dienst nemen”, zo is het devies. “Ik ben ervan overtuigd dat door het toevoegen van juiste mensen, de productvisie sterker wordt. SwipeGuide is wat dat betreft wereldwijd geboren: de visie wordt geowned door iedereen die bij ons werkt. En dat zijn 14 nationaliteiten. 90% werkt in Amsterdam, waaronder mensen uit Roemenië, Italië, Turkije en Finland. Eén persoon werkt remote en die komt meerdere malen per jaar naar kantoor om wel feeling te hebben met het team. Dat is belangrijk, want we willen echt de nieuwe standaard instructiesoftware zijn.”

Willemijn vindt inhoud belangrijker dan het doosje. “Een team werkt het beste samen als je weet hoe het is om zo hard mogelijk met elkaar van mening te verschillen en daar toch uit te komen. Als je met elkaar in één ruimte zit, dan zie je wat we belangrijk vinden met elkaar. Het gaat erom wat je doet en niet om hoe je dat doet, hoe je eruit ziet, waar je vandaan komt, enzovoort. Je moet weten wat je met elkaar doet, want dan weet je dat je het voor elkaar krijgt.” Nu zitten ze in het kantoor van SwipeGuide extra dicht op elkaar, want de ruime bureaus hebben net ruimte gemaakt voor meer kleinere exemplaren. “We zijn slechts een startup, dus we moeten het met de ruimte doen die we hebben, maar dit knusse is goed voor het teamgevoel.”

 

Teamgevoel

Het teamgevoel wordt versterkt door de meetings waarin zowel successen als mislukkingen worden besproken. “De mooiste fuckup is dat we een visuele stap voor stap instructie hebben gedemonstreerd aan een blinde. We stonden op een beurs, we gingen er helemaal voor, iemand komt op ons af met vragen en wij begonnen onze pitch te doen. ‘Een primeur, dit draait helemaal om een happy flow. Kijk hier, heel visueel, visueel leer je veel beter dan in tekst!’ En toen zag ik die hond naast hem staan, en dacht ik: ‘hey, dat is gek, een hond op een beurs.’ Dat was natuurlijk een hulphond! Uiteindelijk hebben we heel erg gelachen en heeft die persoon ons op interessante ideeën gebracht over de rol van audio in een instructie.”

Op de vraag wat ze nu als innovatie ziet in haar business, zegt ze: “Slimme brillen en augmented reality. Vooral in werkprocessen met fabrieken en machines, daar moeten de engineers allemaal een helm en een bril dragen om de handen vrij te houden voor werk. Het zou mooi zijn als de instructie dan in de bril geprojecteerd kan worden. Augmented Reality is nu ook een grote hype, maar het is nog zoeken hoe je dit goed kunt toepassen op grote schaal.”

 

Slush Helsinki

Willemijn praat lachend over haar fuckups, vol waardering over haar team en enthousiast over haar product. “Ik houd van mijn baan. De reis waarin ik zit, de dingen die ik mee mag maken; ik krijg nu mogelijkheden die ik anders nooit zou krijgen. Ik ben net in Helsinki geweest op Slush waar ik heb geleerd hoe hard we bezig zijn om te zorgen dat de aarde nog 10.000 keer kan worden doorgegeven na ons leven. Wat me drijft is hoe we nou het beste uit mensen kunnen halen, want het is zo mooi wat er gebeurd als je een stel slimme koppen bij elkaar zet. Die flow, die goede samenwerking en die blijdschap bij klanten zijn fantastisch.”

Het is natuurlijk niet alleen maar leuk, hoewel Willemijn wel aardig wat tijd nodig heeft om te bedenken wat een mindere kant aan haar baan is. “Ik kan slecht tegen improductiviteit en mensen die zichzelf nergens toe kunnen zetten of hun doel een beetje kwijt zijn. Die mensen vragen vaak veel tijd van mensen die wel lekker bezig zijn. Je moet gewoon een beetje ondernemend zijn. Ik maak ook altijd beslissingen als anderen dat niet doen.” Willemijn beslist liever iets waar ze later spijt van heeft, dan dat iedereen maar wat ronddobbert niet wetende waar naartoe.

Voor TechGirls die ook willen komen waar Willemijn is, heeft ze goed advies: “Je moet neerzetten wat je wilt neerzetten. Als je overtuigd bent van je idee, houd je oogkleppen op en bijt je erop vast. Met doorzettingsvermogen en een goede focus schop je het heel erg ver. Laat je ook niet van je stuk brengen door het huidige mediasegment. Zolang vrouwen blijven praten over vrouw zijn in de techwereld, verandert dat beeld niet. Geef het goede voorbeeld en praat over de inhoud.”

 

Stemmen

Volgende week gaat de stemronde open en dan kun je bijvoorbeeld op Willemijn stemmen. Willemijn vertelt je zelf waarom je op haar moet stemmen: “We willen als het team van SwipeGuide het liefst gekend worden om onze inclusive, open cultuur, die ervoor zorgt dat we kunnen groeien en een unieke verbinding hebben met elkaar en onze klanten. We laten zien dat je door te focussen op de inhoud en niet op het doosje zelf marktleider kunt worden.”

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.