Whitney van der Zanden

Whitney van der Zanden: “De baan growth marketer is 80 procent tech”

Veel mensen zijn zich aan het oriënteren op omscholen. Een ander vak doen, omdat je iets meer voor de maatschappij wil betekenen, of omdat je simpelweg meer geld wil verdienen. Niks mis mee. Ironhack is zo’n omscholingslocatie. TechGirl van de Week Whitney van der Zanden werkt er: zij is growth marketer. Maar wat doet zo iemand precies? Spoiler: meer met tech dan je zou denken.

Ironhack is een internationale techschool waar je bootcamps over onder andere cybersecurity en UX design kunt volgen. Je kunt meedoen in intensieve dagprogramma’s die 9 weken in beslag nemen, of gaan voor de variant van 24 weken waarbij je een paar avonden per week bezig bent met leren. Je moet immers ook geld verdienen. Heel handig en vooral geënt op mensen die zich graag willen omscholen naar een techberoep. Whitney zou zelf ook wel een cursus willen doen. “Maar, daar moet ik wel echt even tijd voor maken.” 

Growth marketer

Geen wonder, ze heeft een dochter en een drukke baan, waarin ze regelmatig met growth marketers uit andere landen overlegt over acties om te ondernemen en te zorgen dat meer studenten zich aan Ironhack verbinden. Growth marketer wordt vaak gezien als marketing, maar er zijn wel degelijk verschillen, zegt Whitney: “Over het algemeen is marketing wat meer creatief, dan bedenk je campagnes op basis van, voornamelijk, creativiteit. Als growth marketer benader je het meer vanuit de data: wat zeggen de cijfers?”

Whitney heeft niet gestudeerd voor growth marketer, want die opleiding bestond destijds niet. “Ik heb marketing gestudeerd en het vak verder gaandeweg geleerd. Wel heb ik mijn certificaat Growth Tribe gehaald en die vind ik erg waardevol. Growth marketer komt van growth hacking. Je kijkt eerst naar de data, waar de kansen liggen, en daarop ga je een strategie of campagne toepassen en experimenteren. Vooral dat experimenteren is belangrijk: werkt het niet, stoppen en door naar het volgende. Het gaat daardoor allemaal vaak wat sneller.” Maar het betekent wel dat je als marketeer dus ineens in een vrij data scientist-achtige rol wordt gezet. Hoe ziet Whitney dat?

“Wij hebben een datateam beschikbaar dat ons helpt. Zo helpen zij data visualiseren en leesbaar maken. Ik denk echter wel dat in het werk van growth marketer creatieviteit nog steeds belangrijk is. Alleen is kennis over data analytics wel echt een grote meerwaarde. Het vak is denk ik 80 procent tech en 20 procent creatieve marketing.” Whitney is in ieder geval heel blij met haar baan. “Ik ben echt een marketeer in hart en nieren. Ik wil in de toekomst zeker de diepte in qua data, maar we doen echt veel leuke campagnes, zoals op social media. Wat wel helpt als je growth marketer wil worden, dat is om heel agile te kunnen werken. Snel schakelen helpt je, helemaal in de tech. Je moet dingen kunnen proberen en het dan laten en doorgaan. Als je daar niet in mee kunt en je loopt vast, dan werkt dat niet.”

Vrouwelijke studenten bij Ironhack

In Nederland is het aantal studenten van Ironhack 45 procent vrouw en dat is een mooi aantal. Het is gelukkig niet representatief voor hoeveel vrouwen er in Nederland in de tech werken: dat is maar 18 procent, waardoor dit soort omscholingstrajecten belangrijk zijn. Whitney merkt in communicatie dat we in Nederland vaak wat meer communicatiebehoefte hebben rondom financiën: “Welke financieringsopties zijn er, maar ook welke carrièreopties en hoe lang duurt dat? Dat je iets in de technologie doet, waarin veel mensen nodig zijn, is geen garantie dat je de dag na afronding van de cursus een baan hebt. Houd er rekening mee dat het een proces is: je gaat een heel nieuwe richting op, dat komt niet zomaar even aanwaaien.“

Uiteindelijk werd Whitney voor deze baan zelf via LinkedIn benaderd door Ironhack. “Ik werkte eerst als growth lead bij een marketing agency, maar toen kreeg ik dat bericht. Ik had nooit van Ironhack gehoord, maar ik vond het tof dat dit soort educatie bestaat, waarin je in een versneld traject in de tech kunt gaan werken. Nu had ik zelf wel al een grote interesse in coderen, dus ik was met Udemy al Javascript aan het leren. Het aanbod kwam dus op een goed moment. Ik heb lang voor mezelf gewerkt en ook dingen met webdesign gedaan. Ik deed veel met WordPress en besefte: als je hierin verder wil komen, dan is het handig als je snapt hoe de basis is van webdesign. Ik heb er tot nu toe binnen Ironhack nog niet veel op doorgeleerd, maar dat wil ik wel graag. Het kan ook vanuit het bedrijf, maar ik moet er zelf nog tijd voor vinden.”

We hopen dat het Whitney lukt om dat te doen, misschien wanneer haar kleine wat groter is? We wensen haar in ieder geval veel succes met het laten groeien van Ironhack. Immers heeft het uiteindelijk hetzelfde doel als wij: vrouwen in de tech helpen, maar ook net zo goed vrouwen de tech in helpen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.