Uber Amsterdam

Waarom ik dol ben op Uber in Amsterdam

Hoewel de kop van dit artikel heel elitair klinkt, is dat zeker niet zo bedoeld. Integendeel: de meeste redenen waarom TechGirl Jenny zo graag een Uber neemt in de hoofdstad, zijn juist geboren uit niet-elitair willen zijn. Ze zou nooit een gewone taxi nemen in de binnenstad: veel te duur. Met andere woorden *start muziek* … Geef mij maar (Uber in) Amsterdam.

Het is redelijk berucht, de ‘taximaffia’ van Amsterdam. Niet voor niets zeggen ze bijvoorbeeld op Schiphol dat je vooral niet moet reageren op mensen die je aanspreken met een taxi-aanbod, maar dat je de borden moet volgen richting de taxistandplaats. Je kunt gemakkelijk worden opgelicht. Bovendien zijn de prijzen ook niet mals: als je in een Amsterdamse taxi stapt dan heb je meteen al een begintarief dat soms hoger ligt dan mijn hele ritje met Uber.

Afwijzingen

Bovendien zijn taxichauffeurs in Amsterdam vaak niet zo behulpzaam. Wil je als toerist met je zware koffer een ritje van het centraal station naar hotel Krasnapolsky op de Dam, dan kun je een zucht en een steun verwachten, met een ‘nee’. De rit is te kort, het is de moeite niet waard voor de taxi. Mocht de chauffeur toch instemmen, dan heb je vaak geen idee wat de rit kost, tot je op de plek van bestemming bent. Kortom: het is niet zo klantvriendelijk.

Uber is wat dat betreft heel anders. Jij zet je ‘vraag’ uit, en chauffeurs die wel een ritje kunnen gebruiken kunnen akkoord gaan. Je hoeft niet van auto naar auto en steeds te worden afgewezen. Er is altijd wel iemand die het toch de moeite waard vindt om dat ritje voor je te rijden. Bovendien zie je van tevoren wat je aan kosten kunt verwachten, waardoor je zelf ook met een gerust hart in de taxi stapt. En, nog belangrijker: je kunt een weloverwogen besluit nemen om een taxi te pakken. Ik gebruik de Uber-app regelmatig om te checken hoeveel het ongeveer zal kosten als ik van plaats x naar plaats y moet, ook als ik op dat moment niet per se een rit nodig heb. Maar stel dat het openbaar vervoer ophoudt met rijden, dan weet ik in ieder geval wat het alternatief kost.

Vraag en aanbod

Daar kleeft wel een nadeel aan, want ritten worden ook afgestemd op het aantal chauffeurs dat beschikbaar is. ‘s Nachts kunnen dat er bijvoorbeeld veel minder zijn, waardoor je rit duurder is. Houd daar rekening mee, maar doorgaans geeft Uber goede indicaties af. Ik heb het hier wel vaker gezegd, maar ik heb bijvoorbeeld op Museumnacht wel eens een paar Ubers genomen: het kost bijna niks, je vindt bovendien wel iemand om je Uber mee te delen waardoor het nog goedkoper wordt én je kunt meer musea bezoeken omdat je snel door de stad heen kunt crossen.

MobileMobile

Mocht je denken dat ik constant in Ubers verkeer als ik in de hoofdstad ben: zeker niet. Ik neem denk ik drie keer per jaar een Uber, omdat het puur een alternatief is voor als het openbaar vervoer (zie je, niks elitairs aan) niet meer gaat. Oké, oké, of als ik écht geen zin heb om een uur op een nachtbus te wachten die veel te veel stops maakt. Het fijne aan Uber is voor mij niet per se dat het goedkoper is dan andere taxi’s, het is vooral dat je van tevoren weet waar je aan toe bent. Je hoeft ook niet op zoek naar een taxistandplaats of iemand te bellen, je kunt gewoon in een app in stilte kijken wat het je kost om van plaats x naar huis te komen. Én je hoeft geen geld te overhandigen en dus ook geen fooi. Niet dat dat laatste niet kan, want achteraf zal de app je vragen of je een fooi wil geven.

Kortom, dat Uber in Amsterdam rondrijdt, dat is een heel fijne bijkomstigheid. Het biedt zoveel meer inzicht, om te zorgen dat je op welk moment dan ook veilig en enigszins voordelig kunt thuiskomen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.