Ondernemers in Nederland krijgen er steeds meer concurrentie bij. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat het aantal bedrijven in Nederland de laatste jaren in de lift zit. Dat betekent dat je vandaag de dag nóg meer moet doen om op te vallen bij je (potentiële) klanten. Dat doe je onder andere door online zichtbaar te zijn. Hoe kan dat beter dan met een mooie website? Een goede website is onmisbaar voor een goed bedrijf of merk. Waarom dat zo is, lees je in dit artikel.
Wat is een goede website precies?
Het is goed om eerst te weten wat een goede website precies is, zodat het vervolgens logischer is waarom je zo’n website nodig hebt als ondernemer. Er bestaan miljoenen websites op het internet, de één beter dan de ander. Als ondernemer wil je het liefste een opvallende website hebben die hoog in de zoekresultaten op Google scoort. Daarom is het belangrijk om aan een aantal zaken te denken, wanneer je een goede website op wilt zetten. Een expert op het gebied van web development kan je hierbij verder helpen. Een goede website bestaat in ieder geval uit de volgende elementen:
- Een doel. Voor ondernemers is dat doel meestal dat de bezoeker meer te weten komt over het bedrijf en natuurlijk het liefst een dienst of product aanschaft op de website.
- Ook wil je dat een website goed werkt én er mooi uitziet. Daarom is het aan te raden om samen te werken met een professional voor webdesign en webdevelopment.
- Een opvallend design dat perfect aansluit bij je bedrijf, is natuurlijk ook onmisbaar voor een goede website. Om je merk of bedrijf sterker over te laten komen, is een huisstijl of een kwalitatief design van je website onmisbaar.
- Daarnaast moet een goede website responsive zijn voor meerdere apparaten. Zo gebruikt een groot deel van de Nederlanders hun mobiele telefoon om zoekopdrachten te doen. Zorg er daarom voor dat je website mobielvriendelijk is én het goed werkt op andere devices, zoals laptops en tablets.
- Een goede website moet ook snel laden, want we worden graag op onze wenken bediend. Wil je ervoor zorgen dat je bezoekers op je website blijven? Zorg er dan voor dat je website snel laad. Een goede website heeft minder dan 3 seconden nodig om te laden.
- Ook is het belangrijk om je contactgegevens aan je website toe te voegen. Hoe kan een potentiële klant jou bereiken? Zorg daarom voor een duidelijke contactpagina.
- Tot slot moet een website goed vindbaar zijn in de zoekmachine. Dat doe je onder andere met behulp van SEO en verschillende vormen van marketing.
Goede websites scoren hoger in de zoekmachine
Het maken van een goede website is niet heel moeilijk, maar je moet je er wel even goed in verdiepen. Eén van de grootste redenen om je website te optimaliseren, is omdat je op die manier hoger in de zoekmachine kunt scoren. Een potentiële klant is via Google op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst.
Wanneer je jouw website volledig geoptimaliseerd hebt, dus met SEO, een snelle laadtijd en een hoge response voor verschillende devices, is de kans groter dat je website hoger in Google scoort. Het liefst wil je je website op de eerste pagina van de zoekmachine krijgen; dat is de pagina waarop de meeste kliks plaatsvinden. Investeren in een goede website is automatisch investeren in een nog beter merk.
Betere bereikbaarheid voor de klant met een goede website
Een website heb je niet alleen om mensen aan te trekken die iets bij je willen kopen. Een webshop, waar alleen producten of diensten staan, is over het algemeen minder ‘waard’ voor de zoekmachine, dan een website waarop ook andere content te vinden is. Een goede website is op die manier hét kanaal waar een klant contact met jou kan opnemen. Sommige mensen vinden het prettig om dit via social media te doen. Dat kan natuurlijk ook, maar: om betrouwbaar over te komen, is het aan te raden om óók een goede website te hebben.
Daarmee kun je je merk namelijk nog meer versterken. Veel mensen vinden het prettig om op zo’n laagdrempelige manier contact op te kunnen nemen met een bedrijf. Maak daarom altijd een contactformulier op je website, waardoor een klant contact met jou kan zoeken. Kijk tot slot uiteraard nog naar de soort informatie en content die je op de website plaatst. Content is king en kan ervoor zorgen dat een bezoeker een klant wordt (of niet). Om je bedrijf uiteindelijk uit te kunnen breiden zijn klanten nodig en dát is precies de reden waarom goede webdevelopment, webdesign én de juiste content op je website onmisbaar zijn voor een goed merk. Deze onderdelen zorgen ervoor dat er klanten op je website komen én dat ze actie ondernemen.
Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van TechGirl.