VR

VR-dossier: hoe staat virtual reality er nu voor anno 2023?

Elk jaar wordt er wel gezegd dat dit hét jaar wordt van virtual reality, maar dat schiet nog niet erg op. Dat kun je ook binnenkort in onze podcast horen. Hoe staat VR er nu eigenlijk voor? Een gepasseerd station of was de technologie er gewoon nog niet klaar voor?

Het voelt een beetje alsof we ergens tegenaan aan het hikken zijn: wordt VR nou echt wat of niet echt? We hebben al jaren allerlei virtual reality-brillen op de markt, maar die zijn meestal voor gamers gemaakt en blijven heel erg hangen in die tak van sport. En dan is er natuurlijk Apple met zijn pas gelanceerde ultra-VR-bril van duizenden euro’s. Ze lijken zich hiermee toch meer te richten op designers.

Virtual reality

Er speelt op dit moment veel in de wereld waardoor we meer reden dan ooit hebben om ons heil te zoeken in virtual reality. Dat komt bovenop de corona-jaren die we achter de rug hebben, waarin we niet mochten reizen. Met een VR-bril kun je naar de meest exotische bestemmingen! En nog duurzaam ook, want je stapt er niet voor in het vliegtuig.

Ook is er natuurlijk dat beloofde land van Meta, het metaverse. Het bedrijf van Mark Zuckerberg is niet de enige die zich in die richting beweegt, maar het kan wel een grote katalysator zijn. Je hebt daar wellicht niet per se een VR-bril voor nodig, toch kan het bijdragen aan de mate waarin je de ervaring in wordt getrokken. 

Ook in het bedrijfsleven kan zo’n VR-bril handig zijn. Denk bijvoorbeeld aan meetings waarbij je meer naast elkaar zit dan tegenover elkaar, omdat je in avatarvorm via je VR-bril bent ingelogd. HTC Vive heeft een soort bedrijfsmetaverse ontwikkeld waarin dat de basis is. Het is dus niet zo dat er geen toepassingen te bedenken zijn voor VR: er zijn er veel te bedenken en sommigen worden dus al gewoon gebruikt.

Nog niet mainstream

Dus ja, hoe staat VR ervoor? In principe niet eens zo heel slecht. Het is alleen moeilijk voor VR om echt mainstream te worden. Het lost op dit moment geen groot probleem op: we hebben er immers nog steeds een scherm voor nodig om. Alleen is dat scherm gewoon wat dichterbij je ogen dan je telefoon of tv. Zolang de kwaliteit van de werelden die in VR worden gebouwd nog niet zo levensecht of rijk aan mogelijkheden zijn, is er dan ook weinig reden voor de massa om die VR-bril te omarmen. De ‘killer app’ moet nog komen.

Dat Apple er nu zo mee bezig is, zal er waarschijnlijk zorgen dat VR weer extra op de kaart komt te staan. En als die combinatie met een metaverse-achtige online wereld steeds realistischer wordt, is de kans al groter dat virtual reality of augmented reality in de toekomst wel degelijk populairder wordt. Ja, ook onder de niet-gamers en niet-designers. Alleen gaat dat de komende paar jaren waarschijnlijk echt nog niet gebeuren. 

Lees ook:

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.