masha kodden

Masha Kodden van Inner Circle: “De oprichters kozen bewust voor een vrouw aan het hoofd”

Ze is nog maar net begonnen als Managing Director bij het dating platform Inner Circle, maar heeft al grootse plannen. Potentiële TechGirl van de Maand Masha Kodden heeft er zin in.

Per 1 november zit ze op de stoel van Managing Director bij datingplatform Inner Circle. Een heel nieuwe tak van sport voor Masha, als het gaat om de industrie waarin ze werkt. Masha: “Ik begon na mijn studie Communicatie in Amsterdam en studie Marketing Communicatie aan de Universiteit van Tilburg meteen al in de online wereld. In 1996 werkte ik bij Intermediair, de eerste vacaturesite. Ik zag dat er allerlei mogelijkheden waren in de techindustrie en dat vond en vind ik geweldig.”

Masha heeft wel wat werk moeten verzetten. Intermediair maakte deel uit van een grote uitgeverij die nog maar moest ontdekken hoe online voor ze kon werken. “Ik ben toen verder de techwereld ingedoken en naar Ilse Media gegaan, van Startpagina bijvoorbeeld. Ik was verantwoordelijk voor Vrouw Online. Toen ben ik via Sanoma, VNU Media en de Telefoongids naar de PARK NOW Group gegaan en uiteindelijk werd ik benaderd voor deze rol bij Inner Circle.”

Mensen bij elkaar brengen

Een heel nieuwe rol. “Er komt nu heel veel samen, ik heb tien jaar in managementteams gewerkt, maar nooit was ik eindverantwoordelijk. En nu ga ik een bedrijf leiden. Bovendien ben ik gewend te werken in grote bedrijven met zo’n vierhonderd à vijfhonderd mensen, nu zijn we met 28 mensen. Het is zo indrukwekkend wat ze hebben neergezet in negen jaar. Er zijn wereldwijd al drie miljoen members en dat is een geweldige basis om op verder te bouwen. We gaan het nu verder schalen over de wereld. Het is toch een prachtig doel, mensen bij elkaar brengen in de liefde?”

Een fascinerende carrière dus, bij veel grote merken, maar altijd in de marketing en ecommerce. “Dat vind ik juist heel leuk. Elke keer werkte ik in nieuwe markten die een combinatie hebben van tech, data en marketing. Ik merk dat het heel echt is wat zo’n app kan doen. We hebben op kantoor een hele muur met geboortekaartjes en foto’s van mensen die getrouwd zijn nadat ze elkaar op Inner Circle leerden kennen. Je ziet dat het mensen bij elkaar brengt.”

Inner Circle brengt zeker in tijden van corona mensen bij elkaar, want het gaat goed met het bedrijf. “We zien dat mensen meer thuis zijn en in de hele datingindustrie zie je dat apps nu de plek zijn waar mensen elkaar treffen. Logisch ook wel, nu je niet naar een restaurant of bar kunt. De laatste maanden zijn onze beste maanden ooit. Waar andere industrieën het moeilijker hebben, groeien wij hard. Ik vind het van Inner Circle heel bijzonder dat het bedrijf nog steeds groeit, zonder externe financiering te hebben ontvangen. Ik zie alleen maar kansen. We kunnen twintig dingen tegelijk doen, maar ik heb liever focus. Laten we de drie dingen die we goed doen nog beter maken. Nu gaan we voor groei in meer landen.”

Inner Circle

Er zijn natuurlijk heel veel datingapps, maar Inner Circle is net even anders. “We staan voor kwalitatief daten. Dat komt vooral door ons screening proces. We zijn niet van het swipen maar onderscheiden ons: alle profielen worden gescreend: staat de juiste informatie erin, zijn het echte foto’s en echte namen? We willen daarnaast een veilige omgeving bieden en het juiste publiek aantrekken op ons platform. Het gaat om like-minded singles, hoogopgeleide, ambitieuze mensen met dezelfde interesses. Juist omdat we door dat screenen een veilige omgeving bieden hebben we ongeveer vijftig procent vrouwen en vijftig procent mannen.”

“In ons team is 46 procent vrouw. Het bedrijf is gestart door drie mannen en ze hebben bewust gekozen voor een vrouw als Managing Director. Ik vind het zo interessant dat innovatie zo hard gaat. Geen jaar is hetzelfde. Wat ik geweldig vind is dat data de basis is. Je kunt alles meten en weten waar interesse in is vanuit de doelgroep. Bij Inner Circle is het ook nog interessant dat we puur een app-business zijn. Je kunt zo schalen, want je hoeft geen nieuwe, fysieke winkels te openen.”

Mijlpalen

Een mijlpaal noemen in haar carrière vindt Masha moeilijk. “Ik heb zoveel mooie dingen gedaan. Het is altijd een combinatie van een hecht en steengoed team dat gezamelijk een business heel snel kan laten groeien. Bij Intermediair bijvoorbeeld en alle multimediale mogelijkheden, maar ook bij PARK NOW waar we gingen rebranden in Europa. Elke baan heeft zijn uitdaging en ik krijg er de meeste energie van als we dat met een steengoed team kunnen doen.”

Tot slot heeft Masha ook nog een tip voor andere vrouwen: “Probeer ambitie te tonen en zelf initiatief te nemen. Laat zien wat je kunt. Ik heb nooit een belemmering gevoeld omdat ik vrouw ben, maar ik denk dat je als vrouw echt je kansen moet opzoeken en benutten. Spring in het diepe en vertrouw erop dat je iets kunt. Vrouwen zijn vaak toch iets te bescheiden. Vraag je niet af of je het kunt, maar ga uit van je eigen kracht en laat zien dat je ervoor gaat.”

Masha is in de running om TechGirl van de Maand te worden. De stemronde opent aan het einde van deze maand op TechGirl.nl. Houd hiervoor het stemartikel met stemformulier in de gaten.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.