Dr Techgirl

Thuis internetten: welke snelheid heb je nodig?

Thuis internetten, is een serieuze levensbehoefte geworden. Belangrijk daarom om een internetabonnement te vinden dat: 1. stabiel is. En 2. bij jouw situatie past. Of je nu net op jezelf gaat wonen of dat je al een tijd in jouw paleisje woont: het is goed je zo nu en dan af te vragen welke internetsnelheid je echt nodig hebt.

Wat gebruik je allemaal?

Voor je überhaupt overgaat tot internet aanvragen, moet je jezelf de vraag stellen: “Waar ga ik het internet allemaal voor gebruiken?” Ben je fanatiek met multiplayer games en zend je jouw voortgang uit via Twitch? Goede kans dat je een groot internetgebruiker bent. Gebruik je de computer alleen voor het sturen van mailtjes of om jouw banksaldo online te checken? Tja, dan kun je vast af met een wat minder zwaar (en goedkoper) abonnement.

Thuis internetten: veel abonnementsvormen mogelijk

Zoveel providers en nog veel meer abonnementsvormen die worden aangeboden. Welke kies je?

Als we even kijken naar een aanbieder zoals KPN, dan word je al snel ingeschaald in gebruik van 30-, 50- of +80 Mbit/s. Daarvoor geldt over het algemeen:

  • 30 Mbit/s: Googlen, e-mailen en internetbankieren.
  • 50 Mbit/s: Googlen, e-mailen, internetbankieren, hd tv-, Netflix- en YouTube kijken.
  • 80 Mbit/s en meer: Googlen, e-mailen, internetbankieren, razendsnel gamen, 4K tv-, Netflix- en YouTube kijken.

Heb je al een internetabonnement?

Niet tevreden met je huidige snelheid? Of benieuwd wat je actuele snelheid is? Je kunt eenvoudig jouw internet snelheid bij KPN meten. Dat doe je door een simpele Speedtest uit te voeren. Dat kan via de website van KPN zelf bijvoorbeeld. Ben je klant bij een andere provider, gebruik dan een van de vele apps voor Android of iOS. Een snelle zoektocht op de term ‘Speedtest’ leid je naar de app die je nodig hebt.

Speedtest gedaan, en dan?

Uit de Speedtest kunnen verschillende resultaten komen. Misschien krijg je wel ongeveer het aantal Mbit/s waar je voor betaalt. Als je dan toch meer internetsnelheid verwacht, is het zaak jouw abonnement te upgraden.

Krijg je niet het aantal beloofde Mbit/s waarvoor je betaald? Voor je de helpdesk belt, bedenk dan eerst wat jouw internetsituatie is op dat moment. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een vaste kabel van de router naar de pc of werk je met een draadloze verbinding? Ook repeaters snoepen helaas wat van de snelheid af. Ben je tot de constatering gekomen dat het echt niet aan jou kan liggen? Bel of chat dan gerust met de helpdesk. In een flink aantal zaken kunnen ze de situatie verbeteren.

Succes!

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met KPN.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.