Instagram bestaat alweer 12 jaar. In die tijd is er veel veranderd op het platform. Vorige week nog kwam in het nieuws dat Instagram wijzigingen in de tijdlijn terugdraait na kritiek van de gebruikers. In deze #throwback bespreken we deze én andere grote veranderingen.
Hoe Instagram begon in 2010
Instagram lanceerde in 2010 als een soort digitale polaroid camera met een deelfunctie. Je kon alleen vierkante foto’s maken en bewerken met een aantal filters die bijdroegen aan het ‘polaroid’ gevoel. Belangrijk detail, Instagram lanceerde als een iOS-only app. Pas 2 jaar later kregen ook Android-gebruikers toegang en een jaar later volgden ook de gebruikers van de Windows phone.
Tegenwoordig wordt er op Instagram veel gebruik gemaakt van DM-en, maar wist je dat direct messaging pas in 2013 aan het platform is toegevoegd?
Lange tijd waren vierkante foto’s dé way to go op Instagram. Wilde je toch een andere verhouding plaatsen? Dan kon je het beste een screenshot met een witte/zwarte achtergrond maken en hieruit een vierkant knippen. In 2015 besloot Instagram toch een andere weg in te slaan, en werden ook andere beeldformaten toegestaan.
Meer dan foto’s
Instagram begon als een fotoplatform, maar in 2013 werd het voor het eerst ook mogelijk om video’s (van 15 seconden) te delen. Later werd dit uitgebreid met IGTV en in 2019 werden daar als antwoord op TikTok ook Reels aan toegevoegd.
In 2016 werden er naast de gebruikelijke feed ook stories toegevoegd. In tegenstelling tot content op de feed, blijft content in stories maar 24 uur beschikbaar. Sinds 2016 zijn er steeds meer functies toegevoegd aan stories, zoals de veelgebruikte vragenstickers en de vele filters. Stories zijn nu niet meer weg te denken van Instagram, en worden ook een steeds belangrijker onderdeel van het platform. Toen we op Instagram aan onze volgers vroegen welke wijzigingen zij zich nog goed herinneren, werd deze wijziging dan ook het meest genoemd.
Het logo van Instagram
Het was 11 mei 2016. Van een nostalgische polaroid camera werd het logo ineens verandert in een strak, nieuw design: het logo dat ook vandaag de dag nog het Instagram-logo is. Dat was wel heel veel verandering in één keer vonden de gebruikers. Deze wijziging kon dan ook op veel reacties rekenen, ook op concurrerende platformen zoals Twitter. TechGirl Laura herinnert zich deze verandering ook nog goed; want wat vond ze het zonde dat dat leuke logo ineens verdween! Gelukkig zijn we er inmiddels allemaal aan gewend, al heeft het oude logo altijd een speciaal plekje in het hart van vele early adopters gehouden.
De gebruikers
Zoals gezegd begon Instagram als een fotoplatform, maar is het mee veranderd met online trends zoals tijdelijke foto’s (Stories, gebaseerd op Snapchat) en video’s (o.a. Reels, gebaseerd op TikTok). Ook is er een ander publiek naar het platform gekomen. Waar je eerst vooral vrienden volgde, zijn er nu ook vele beroemdheden, influencers, bedrijven en merken te volgen. Instagram is business geworden.
Recente wijzigingen
En de veranderingen staan nooit stil. Zo testte Instagram onlangs een nieuwe tijdlijn, waarin slechts 1 post per keer te zien is (net zoals bij Reels). TechGirl Laura was (om onbekende reden) een van de “gelukkigen” die de tijdlijn een tijdje kon proberen. Ze was ‘not impressed’: veel gebruikers posten nog steeds vierkante foto’s, wat in de nieuwe tijdlijn er niet mooi uitzag. Daarnaast worden captions nu ook verborgen, net als bij Reels, maar op de tijdlijn werkte dit voor haar niet prettig. Gelukkig is haar tijdlijn inmiddels weer terug bij het oude. En kwam deze wijziging uitgebreid in het nieuws, vooral ook omdat er meer aandacht zou komen voor voorgestelde foto’s en video’s vanuit het algoritme. Er kwam kritiek. Zoveel kritiek, die doorwerkte in de gebruikersstatistieken, dat Instagram besloot de wijziging terug te draaien. Toch zal het platform nog een aantal keren een nieuwe weg in moeten slaan om relevant te blijven.
Welke functies van Instagram mogen volgens jouw absoluut niet verandert worden?