Techgirl test zelfsturende auto (zie die angst!)

Het moest gewoon zo zijn: vorige week stuitte ik op Vincent Evers en zijn zelfrijdende auto. In Zwolle gaf hij een aantal demo’s aan iedereen die interesse in het voertuig had. Een hele interactieve sessie voor geïnteresseerden: met als gevolg dat ik ook zelf achter het stuur van zo’n zelfrijdende auto mocht kruipen. In één woord: waanzinnig!

Ja, ik ben een angsthaas

Nieuwe ervaringen zorgen voor (gezonde) spanning bij mij. Bij een extravert persoon als ik zie je dat natuurlijk meteen aan mij. Ach nou ja… ik hoop dat je plezier van de video hebt. Vincent interviewt me wanneer ik de Tesla Model X voor het eerst probeer. Gelukkig kreeg ik vooraf nog wel goede aanwijzingen van de trendwatcher. Want je moet wel even leren hoe zoiets werkt.

De auto verbaast me

Ik schrijf hier geen uitgebreide review, want daarvoor heb ik de auto te kort getest. Een eerste indruk wil ik wel met je delen en dat is dat ik zeer onder de indruk ben van de zelfrijdende auto. Het design is om van te smullen met die omhoog openslaande deuren. Er is zelfs plek voor zes mensen in deze auto. Het panoramisch dak is prachtig en dimt het zonlicht zelfs, zodat je niet verblind raakt. En ja… dan het immens grote navigatiepanel in het midden… om van te smullen.

Dan het rijden zelf: de auto is onverwachts snel. Ik weet niet waarom ik dacht dat elektrische auto’s langzaam zouden optrekken, maar op de één of andere manier was dat mijn gedachte erbij. Well… I was wrong. Binnen enkele seconden schiet je naar 100 kilometer per uur. Toch maar weer even op de rem trappen, want ik wil mijn rijbewijs niet kwijt. Hoe sneller je rijdt, des te kleiner de afstand die je kunt afleggen. Gemiddeld kun je zo’n 450 kilometer op één oplaadbeurt rijden.

En dan… het zelfrijdend vermogen van de auto. Heel bizar om mee te maken. Je klikt twee keer tegen een hendeltje aan jouw linkerhand en de auto neemt het waarnemend vermogen over. Bochtjes en remmen achter voorgangers… hij doet het voor jou! Die kick die je ervaart als je dat voor het eerst meemaakt… awesome! Let wel op: ben je de eerste die het rode stoplicht nadert, dan zul je wel zelf moeten remmen. En ook routes of wisselende snelheden zijn dingen die je zelf nog in de gaten moet houden.

Toekomstmuziek

Nog niet 100% zelfrijdend dus, maar we gaan de goede kant op. Zeker als de overheid beslist om bijvoorbeeld slimme sensoren in verkeersborden op te nemen, zou de Tesla Model X nog beter met je mee kunnen denken. Er komt vast nog een moment dat we helemaal niets meer hoeven te doen. Maar dan moet de overheid of verzekeringsmaatschappijen nog wel even wat ethische en juridische dilemma’s duidelijk krijgen. Onze Legal Techgirl Marloes gaat daar de komende tijd vast nog mooie blogs over schrijven! Vanuit juridisch oogpunt hangen hier zeer interessante punten aan vast.

PS: credits aan Vincent Evers voor het vlogwerk! Dank aan hem 🙂 en ook voor het uitlenen van zijn auto.

Meer korte videootjes vind je op mijn YouTube/Snapchat channel! Subscribe je even als je niets wilt missen

Design
9
Besturing
9
Slimheid
7.5
Snelheid
9
Actieradius
7.5
Prijs
2.5
8.8

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.