We hebben het vaak over het Apple-ecosysteem, dat flink is dichtgetimmerd qua software-mogelijkheden. Bij Android heb je dat minder: daar is het door veelheid aan verschillende merken en gadgets vaak moeilijker om één ecosysteem te vormen. Samsung doet echter wel een gooi, met steeds meer verschillende producten die bijna allemaal met elkaar ‘praten’. We spraken erover met Senior PR Manager van Samsung Nederland: Cella Sin.
Ze werkt al 10 jaar bij Samsung, eigenlijk zelfs langer. Het begon met een stage, maar inmiddels is ze Senior PR Manager van Samsung Nederland. Dat is Samsung in de breedste zin van het woord: stofzuigers, wasautomaten, televisies, telefoons en ga zo maar door. Een flink ecosysteem, waarvan ze naar eigen zeggen van alle gadgets wel een beetje weet. En waarschijnlijk wel wat meer: Cella was vroeger al een TechGirl met als eerste van de klas een Samsung D500 in haar hand, met externe speaker.
Unpacked 2023
Terug naar Samsung zelf. TechGirl Anke spreekt Cella in onze podcast op letterlijk de vooravond voor Unpacked, in Seoul, Zuid-Korea. “Op Unpacked, dat organiseren we twee keer per jaar, presenteren we nieuwste innovaties op het gebied van smartphones. Aan het begin van het jaar is dat de S-serie en nu zijn we bij de foldables aangekomen.” Dat zijn dus de nieuwe toestellen Fold 5 en Flip 5. Een vouwbare telefoon: een paar jaar geleden was dat toch nog een vreemde eend in de bijt, maar dat is nu wel anders.
“De vraag groeit. Volgens mij heeft Counterpoint al de verwachting uitgesproken dat er tegen 2027 wel 100 miljoen van die toestellen worden verkocht in de markt.” Maar Anke vraagt zich wel af waarom andere merken er dan niet zo mee bezig zijn. Cella: “We houden de markt in de gaten, dat houdt ons scherp. Je ziet wel ontwikkelingen, het groeit. Het is niet zo mainstream, maar je ziet zeker wel dat de vraag groeit.”
Research & Development
Unpacked dus, tijd voor die vijfde generatie foldables, nadat Samsung in 2019 met dit type toestel begon. Vorige keer was het onthullingsmoment in San Francisco, ditmaal in thuisstad Seoul: waarom? “Je ziet die Korean wave: BTS, Black Pink, Squid Game, gezichtsmaskers. Heel veel trends komen nu uit Korea overwaaien en dat begint echt een hype te worden. Enerzijds is het slim om mee te gaan in de hype en de cultuur te laten zien: dat komt hier vandaan. Maar het is ook laten zien dat Zuid-Korea staat voor innovatie en technologie. Je denkt bij tech snel aan Silicon Valley, terwijl Zuid-Korea enorme hoeveelheden geld in research & development steken: Korea is er een voorloper in en ook Samsung investeert veel in R&D. Een kwart van ons personeel werkt in R&D.”
Er zitten dan ook allerlei handigheden op Samsung-producten, die daaruit voorkomen. De AddWash bijvoorbeeld: het deurtje in de wasautomaat waardoor je die vergeten sok die onder de bank vandaan komt toch nog even snel bij de was kunt doen. Werknemers met goede uitvindingen kunnen deze pitchen en maken dan kans op een budget en personeel om aan dat project te werken: een soort mini-startup. Zouden er ook zulke start-upideeën in de nieuwe Fold 5 en Flip 5 zijn geïmplementeerd?
Wist je dat Samsung eerst een klein groenteboertje was? Hoe die geschiedenis in elkaar zit, en hoe dat nou zit met dat ecosysteem van Samsung en Android, dat hoor je in onze podcast. Nu te beluisteren op Spotify en andere podcastplatforms.