Het is nogal een onderneming straks, dat Metaverse waar Facebook/Meta het over heeft. Maar, zoals veel dingen in het leven, valt of staat het met samenwerking. Hoewel Meta aangeeft dat het niet in zijn eentje het Metaverse maakt en juist wil dat andere bedrijven meedoen, kleven daar natuurlijk wel nadelen aan. Want, wat als iedereen maar op zijn eigen eilandje aan het ontwikkelen is?
Het Metaverse moet natuurlijk uiteindelijk ergens één geheel worden en het zou ook behoorlijk handig zijn als niet iedereen zelf het wiel hoeft uit te vinden. Soms zijn andere bedrijven simpelweg verder in de ontwikkeling van iets. Dat is ook logisch: Meta heeft met al zijn jaren ervaring, in de wereld van social media en online leven, natuurlijk een heel andere insteek, dan bijvoorbeeld het merk Nike dat sportschoenen wil maken voor het Metaverse.
Metaverse
In dat opzicht hoop ik dan ook dat Meta wel wat meer tools biedt aan andere bedrijven, om mee te doen aan het Metaverse. Hoewel het zeker baat heeft bij meer input van andere bedrijven, is het wel zo handig om ergens een basis te hebben. Samenwerkingen tussen techbedrijven zijn vaker zeer succesvol geweest. Kijk bijvoorbeeld naar IKEA en Sonos. Die samenwerking is wat mij betreft het perfecte voorbeeld, hoe twee merken elkaar alleen maar kunnen versterken.
IKEA kan Sonos helpen aan een heel nieuwe doelgroep, omdat het een heel ander publiek is dan het standaard Sonos-publiek. Mensen komen naar IKEA voor scherpe aanbiedingen en laaggeprijsde meubels en gadgets, terwijl Sonos op zijn beurt IKEA kan helpen aan technologie die het zelf waarschijnlijk niet, of moeilijk, kan ontwikkelen. Die twee hebben elkaar dan ook helemaal gevonden en hebben al meerdere producten gemaakt samen.
Samenwerken
We zien in deze tijd veel samenwerkingen. Het kledingmerk Levi’s heeft ook bijna maandelijks wel een nieuwe samenwerking online staan. LEGO heeft ook een aantal merken aan zich verbonden, waaronder de geweldige Mario-sets met een tikje tech. Zo zijn er talloze voorbeelden van hoe merken elkaar versterken. Iets wat absoluut nodig is voor Metaverse, wil het één ervaring worden in plaats van een gesegmenteerd iets waarin je elkaar alsnog niet helemaal kunt vinden. Fingers crossed!