Ze is verantwoordelijk voor de PC marketing van HP en dat doet ze graag. Potentiële TechGirl van de Maand Sue Sue Au is namelijk een gamer en fan van tech. “Tof om van je hobby je beroep te maken.”
Marketing is Sue Sue op het lijf geschreven: ze zou het vak nooit verlaten. “Ik heb marketing altijd heel interessant gevonden, mijn droom is om later voor een grote multinational te werken. Dat is gelukt.. Ik heb een bachelor commerciële economie gedaan in Rotterdam, een uitwisselingsprogramma in Zuid-Korea en toen een Master Marketingin Londen. Voordat ik wilde settelen, wilde ik nog heel graag werkervaring op doen in het buitenland. Daarom ben ik bij een startup gaan werken in Hong Kong – waar mijn roots liggen. Uiteindelijk verhuisde ik terug naar Nederland en kwam ik bij HP terecht en daar werk ik nu vier jaar.”
Sue Sue Au
Eerst deed Sue Sue retail marketing, maar nu is ze verantwoordelijk voor de marketing van ‘personal systems’ in Nederland. “Met andere woorden: computers, laptops en desktops. Ik zit hier heel goed op mijn plek, bij één van de grootste techbedrijven in de wereld. HP is een leider in tech en een vooruitstrevend bedrijf. Ik heb wel echt het gevoel dat ik onderdeel ben van het bedrijf en daar besteedt HP ook veel aandacht aan. In tech vind je over het algemeen veel mannen en dat is bij HP ook zo, maar er werken ook veel vrouwen. HP heeft als doel om 50/50 gender equality in HP-leiderschapsrollen te hebben in 2030 en we zijn continu bezig om tech-rollen aantrekkelijker te maken voor vrouwen.
Sue Sue heeft ook zo haar dromen en die maakt ze zeker waar in haar marketingjob. “Ik vind brand management heel interessant. Waarom kiezen consumenten voor product a en niet b? Hoe kunnen mensen zo’n voorkeur hebben voor een bepaald merk? En wat voor impact kunnen brands maken op consumenten. Om dit werk goed te kunnen doen met je goed strategisch kunnen denken. De allereerste stap is: onderzoek. Wat is je doel, wie is je doelgroep en welke tactieken passen erbij om de boodschap zo goed mogelijk te brengen en hoe meet je dat success. Wij doen bijvoorbeeld mediacampagnes op Instagram, Snapchat en TikTok – de kanalen die de meeste milennials en gen z’s gebruiken. We werken ook met influencers en content creators. Met gaming hebben we coole partnerships met esports teams, esports toernooien en gaming influencers. Daar komt mijn kennis over gaming bij kijken. Momenteel ben ik ook bezig met grote gaming events in het najaar, iets waar ik heel erg naar uit kijk om weer iets fysieks te kunnen doen.
HP
Nu werkt ze vier jaar bij HP. “Voor mijn gevoel is de tijd zo snel voorbij gegaan: een paar keer knipperen en je bent zo vier jaar verder. Het leuke aan mijn werk is dat ik impact kan hebben. Mijn werk is heel gevarieerd – geen dag is hetzelfde. Het is een heel fijn bedrijf met veel mogelijkheden. De rol zelf is uitdagend, maar de collega’s ook. Iedereen helpt elkaar, maarweten elkaar ook uit te dagen. Het is fijn om te weten dat je er niet allleen voor staat en altijd hulp kunt vragen. Bovendien krijg je van HP veel vrijheid: als je een idee hebt, dan kun je dat gewoon realiseren. Daarnaast heb je de flexibiliteit om je eigen rol en uren in te delen. Zo kun je doen wat jij echt leuk vindt. . De cultuur is ook heel fijn: iedereen is ondernemend, erg gedreven en ambitieus.” Ook al heeft iedereen een andere discipline, er heerst een groot gevoel van ‘samen’, vindt Sue Sue.
Sue Sue heeft al sinds jonge leeftijd interesse in gaming en was altijd op zoek naar de nieuwste gadgets op dit gebied. Deze interesse sluit mooi aan bij haar werk met game-artikelen van HP. “Ik vind het heel mooie producten. De meeste gaming gear is heel robuust en groot. Het schreeuwt gaming met zwart, paars en rood. Ik vind het juist goed dat HP wat meer lean and mean machines maakt. De laptops schreeuwen minder dat ze voor gamers zijn, wat ze subtieler en moderner maakt.“
Techindustrie
De wereld van laptops gaat heel snel, is het wel leuk om daarin marketing te doen? “Dat is een uitdaging, maar het ook leuk dat de markt steeds verandert. Er zijn steeds nieuwe trends die ontwikkelen en die moet je je als marketeer eigen maken. Je moet elke keer opnieuw bedenken: wie zijn mijn consumenten, hoe kan ik mijn plan en strategie erop afstellen? Tech is bovendien heel breed: , hierin heb je verschillende takken, denk aan: zakelijk, consument, gaming, 3D, healthcare, industrieel, software, metaverse, VR of sustainability.
Sue Sue is blij dat ze nu in de tech zit. “Ik denk dat er in de tech heel veel verschillende soorten banen zijn en dat maakt het leuk. Marketing, sales, business development of business analist: er zijn binnen tech veel mogelijkheden. Als je echt marketing wil doen in de tech, dan is mijn tip: stel je wereld open en ga het gesprek aan met mensen. Ga netwerken, leer meer kennen van wat er allemaal te doen is in de techindustrie in Nederland en in het buitenland. Als je een droom of doel hebt: gewoon doen, gaandeweg leer je wat je wel of niet leuk vindt, wat wel of niet werkt en dan pas kun je gaan bijschafen. Maar als je het nooit hebt gedaan, dan weet je ook niet of het iets voor je is of niet.
Sue Sue is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Houdt TechGirl eind deze maand extra in de gaten voor de stemronde.