Stéphanie Versteeg

Stéphanie Versteeg: “Je voorkomt moeilijke momenten niet door alles van tevoren oeverloos uit te denken”

Een reisblog hebben in tijden van een wereldwijde pandemie die reizen praktisch onmogelijk maakt. Onze potentiële TechGirl van de Maand Stéphanie Versteeg maakt(e) het mee. Met haar Expeditie Aardbol moest ze dus creatief omgaan. Dit is hoe zij het voor zich laat werken.

Stéphanie: “Ik werkte als freelance journalist voor verschillende media, maar ik merkte dat ik niet de reisverhalen kon vertellen die ik wilde vertellen. Ik moest me te veel schikken naar het stramien van een redactie en dus besloot ik zelf maar een platform te starten waar ik mijn reisverhalen kon delen. Ik was freelance journalist voor onder andere NU.nl, AD en nrc next. Omdat ik altijd al de vrijheid had om mijn eigen uren te bepalen, kon ik dat makkelijk met de werkzaamheden van mijn blog combineren. De overstap naar fulltime reisbloggen ging dan ook vrij geleidelijk.”

Van hobby naar fulltime baan

“Elke keer als er een opdrachtgever wegviel kon ik meer tijd steken in mijn blog en hoefde ik niet op zoek naar nieuwe klanten. Ik heb het nooit spannend gevonden om vol voor mijn eigen platform te gaan. Reisbloggen begon ooit als een hobby om mijn creatieve ei kwijt te kunnen, maar is inmiddels een fulltime baan. Ik houd uiteraard ontzettend veel van reizen en nieuwe plekken ontdekken, maar ook schrijven, fotograferen, beeldbewerking en het knutselen aan mijn website vind ik leuk om te doen. Alleen administratie vind ik verschrikkelijk en besteed ik dan ook met liefde uit aan een boekhouder.”

Haar werk is voornamelijk online, maar het is veel meer dan alleen stukken tikken. “De technische kant van het onderhouden van een website, zoekmachineoptimalisatie, social media, beeldbewerking… Maar ik houd me ook veel bezig met fotografie en video’s maken.” Kortom, Stéphanie is eigenlijk altijd met technologie bezig. “Ik ben schrijver, websitebouwer, marketeer, eindredacteur, fotograaf, editor, content creator, producent en daarnaast moet ik ook nog eens op de hoogte blijven van bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie en social media trends. Je kunt natuurlijk een heleboel uitbesteden, maar ik doe het tot nu toe allemaal in mijn eentje.” Daar krijgt ze wel wat hulp bij, maar dan in de vorm van tech.

“Ik gebruik WordPress voor het bouwen van mijn site en Adobe Lightroom voor de bewerking van mijn foto’s. Mijn video’s edit ik met Filmora. Ik heb een Macbook Air voor onderweg en een iMac voor thuis. Verder fotografeer ik met een Canon 80D, een systeemcamera van Sony en heb ik een GoPro Hero7 Black voor actieshots. Ik heb dus mijn website zelf gebouwd en ik doe ook de beeldbewerking zelf. Ik houd alles het liefst in eigen hand, maar dat komt ook omdat ik het leuk vind. Ik kan makkelijk een hele dag aan mijn website prutsen om ‘m nog sneller of mooier te maken; dat vind ik echt heel leuk om te doen. Hetzelfde geldt voor beeldbewerking. Ik vind het een uitdaging om zoveel mogelijk uit een beeld te halen met behulp van Lightroom.”

Oscar voor reisjournalistiek

Dat deze TechGirl alles zelf doet, betekent ook dat alle eer haar toekomt. “In 2017 heb ik de Aad Struijs Persprijs gewonnen, wat je best mag omschrijven als de Oscar voor de reisjournalistiek. Daar ben ik ontzettend trots op. Ook een hoogtepunt: de maand dat ik voor eerst meer dan 100.000 unieke bezoekers naar mijn website trok. En recent heb ik een webshop gebouwd en gelanceerd, met daarin Expeditie Aardbol Originals. Daarin verkoop ik presets (filters) voor Lightroom en tassen, t-shirts en truien met Expeditie Aardbol-print.”

Reisbloggen tijdens een pandemie

Het klinkt als een droom die uitkomt en zeker iets waar menig reisliefhebber alleen maar van kan dromen. Toch is het niet altijd makkelijk. Zeker dit jaar niet, omdat het virus nogal roet in het eten gooit als het om reizen gaat. Stéphanie gaat echter niet bij de pakken neerzitten: “Het was even slikken toen het coronavirus uitbrak. Ik ging van Hero naar Zero in minder dan 24 uur. Heel pijnlijk om te zien dat iets waar je zes jaar aan hebt gewerkt zo plotseling kan instorten. Gelukkig ben ik al zo’n twaalf jaar ondernemer en heb ik in die tijd wel meer tegenslagen gehad. Ik ben er altijd goed uitgekomen en verwacht dat Expeditie Aardbol de crisis makkelijk gaat overleven. Uiteindelijk ben ik ook niet ontevreden over de cijfers van de afgelopen maanden. Ondanks dat we niet op reis konden, trok mijn blog nog steeds tienduizenden lezers per maand.”

Mocht je juist nu je meer tijd thuis spendeert juist eindelijk je reisblog willen starten, dan heeft Stéphanie nog wel een tip voor je: “Zorg dat je een overtuigend verhaal hebt, wees onderscheidend en vind je eigen stem. Met die elementen ga je vanzelf groeien en word je opgemerkt door adverteerders. Daarnaast is het slim om je te verdiepen in affiliatiemarketing. Dat heb ik pas na een paar jaar gedaan, maar had ik eigenlijk vanaf het begin moeten doen.“

Het belangrijkste advies van Stéphanie is echter waarschijnlijk dit: “Als je een bedrijf wilt beginnen, ga gewoon beginnen en blijf niet te lang hangen in de voorbereidende fase. Ik zie om mij heen dat er soms maanden wordt gedaan over het uitdenken van een bepaald concept en het vormgeven van de details, maar dat motiveert niet om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Ga zo snel mogelijk naar de KVK, begin en het finetunen komt in de loop van de tijd wel. Elke onderneming is een leerproces en je gaat hoe dan ook fouten maken en domme dingen doen. Veel dingen kun je pas echt ervaren door het te doen en voorkom je niet door alles van tevoren oeverloos uit te denken.”

Stéphanie Versteeg is in de race om TechGirl van de Maand te worden. Houd TechGirl eind augustus in de gaten voor de stemronde! Stéphanie: “Het zou leuk zijn als mensen op mij kunnen stemmen omdat ze iets aan mijn website of tips hebben gehad. Bijvoorbeeld omdat ze inspiratie hebben opgedaan voor een reis naar Japan of via mijn blog een leuk restaurant in Utrecht hebben gevonden.”

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.