Sinem Tuncer

Sinem Tuncer zit vol vuur: “Als we blijven liegen komt de wereld niet vooruit”

Sinem Tuncer is recht voor haar raap. De co-founder van Arkive, een platform waarbij make-up wordt gered van de vuilnisbak, heeft een missie en daar gaat ze voor. “Soms worden bedrijven wel boos, maar dan denk ik: dan moet je mensen niet voorliegen“. We spraken Sinem voor onze rubriek TechGirl van de Maand.

“Ik ontdekte na gesprekken met vrienden dat er veel overproductie is in de cosmetica-industrie. Er wordt gigantisch veel weggegooid , maar dat wordt in de doofpot gestopt en daar wilde ik iets mee doen. Sowieso was ik er workwise ook wel aan toe om iets te doen wat meer betekenisvol was. Ik was heel nieuwsgierig hoe dat nou zat in de cosmetica-industrie en wilde graag het probleem oplossen. Zodoende zijn we gestart met Arkive.”

Een hele kluif, want het is zeker niet alleen het einde van de lijn waar zoveel make-up wordt weggegooid. “Van productie tot en met de consumenten gaat er veel verloren. Bij mode is dat weggooien van kleding wel bekend, maar bij cosmetica beseffen mensen niet hoe groot het probleem is.”

Supply Chain Management

Arkive is nog een vrij jong bedrijf, maar Sinem heeft haar strepen in de tech al dubbel en dwars verdiend.

“Ik heb Supply Chain Management gestudeerd. Toen ik begon te werken was dat in een e-commercebedrijf dat werkte met discount en overproductie. Ik begon het echter wat saai te vinden en we werden verkocht, waardoor ik wegging. Ik kreeg een job aangeboden bij Google in Silicon Valley en maakte mijn MIT-studie af in Supply Chain Management, Technology & Systems. Uiteindelijk pakte ik een project op rondom digitale transformatie en zo zat ik aan de andere kant van overtollige voorraden: juist bij de brokers die het grootschalig inkopen voor een prikkie. Binnen dit bedrijf ontdekte ik de andere kant van het verhaal. Na twee, drie maanden kwam ik in gesprek met Coty en Shiseido over cosmetica-overschotten. Hoe meer vragen ik stelde, hoe meer ik merkte dat ik hier iets mee wilde doen.  Inmiddels zijn deze merken in gesprek om overtollige voorraden bij recyclingbedrijven te dumpen, waarmee ze langzaam de problemen weer wegstoppen. Zolang de supply chain hetzelfde opereert, zal waste altijd hetzelfde blijven.”

“Ik heb Arkive aangepakt als supply chain engineer. Ik ben de hele keten gaan uittekenen, mensen gaan interviewen in alle processen en zo ontdekte ik steeds meer. Veel ingrediënten (en één product bevat er gemiddeld 38) komen vaak uit goedkopere landen. De assemblage of het onderzoek vindt dan weer ergens anders plaats. Een consumentenmerk wil zo’n product afnemen van de fabrikant, maar de fabrikant zegt: je moet meer van mij kopen, maar dan krijg je wel korting. Zo’n merk doet dat en de sneeuwbal begint te rollen en dat merk is dan ook aansprakelijk voor deze waste. Ook bij de winkels ontstaat veel afval. Douglas bijvoorbeeld, heeft fysieke winkels en die wil alle kleuren oogschaduw laten zien. Echter zijn die lang niet altijd allemaal even populair. Dit is een uitdaging die we als supply chain samen moeten oplossen, maar niemand neemt de regie op zich van dit probleem.”

Arkive

Arkive bestaat momenteel uit vijf mensen. “Ik geloof dat de oorsprong van dit probleem met technologie kan worden opgelost, maar het commerciële aspect maakt het tegenstrijdig. Willen we het ook echt? Op zich wel, we willen een beter milieu in de toekomst, maar tegelijkertijd is het moeilijk om de hele keten mee te krijgen. Vooralsnog zijn we dus de overschotten aan het aanpakken. De producten zijn al geproduceerd, dus het is zonde om ze dan weg te gooien. Als iets bijvoorbeeld bij Douglas niet verkoopt, dan komt Arkive in het spel.”

Arkive gaat met die oude batch aan de slag. “We verzamelen data over een product en kijken of we het toch nog kunnen verkopen. Lukt dat niet, dan zorgen wij dat we het product gaan repurposen. Plastic gaat naar de plasticverzamelaar en ingrediënten halen we door scheidingstechnieken uit elkaar, zodat je er bijvoorbeeld weer zeepjes van kunt maken. Door het proces zo te managen richting circulariteit, kunnen wij ook adviezen geven met ons datamodel. Het doel is om de industrie geheel circulair te krijgen met als eindstation regenerative.”

Sinems werk houdt onder andere in dat ze niet per se overal even geliefd is. “Sommige mensen in deze industrie worden bedreigd met 10.000 euro per dag als ze hun mond opendoen over de praktijken bij cosmeticabedrijven. Ik ben een flapuit, dus ik heb wel eens problemen gehad wanneer ik namen noemde in een artikel. Maar dan moet je geen dingen zeggen die niet kloppen. Als een bedrijf stelt dat ze 30 procent van hun verpakkingen recyclen, maar volgens ons onderzoek klopt dat niet, dan spring ik op de bres. Als we blijven liegen, dan gaat de wereld niet vooruit. Er moet nu verandering komen.”

Lef nodig

Wil jij ook de wereld veranderen, dan heb je dus lef nodig. “Ik denk dat je moet laten zien dat je een expert bent. Je krijgt dan ook mensen met je mee. Ik ben heel erg trots op wat we met Arkive doen. Onze investeringsronde vorig jaar in mei was een mijlpaal, waarbij Antler onder andere in de mix is gekomen. Nu schrijven we onze visie en zorgen we ondertussen dat we grote spelers aan boord krijgen. Zo is het gelukt om Revolution Beauty te laten aansluiten en daarna is het snel gegaan en wisten ook andere merken ons te vinden.”

Tot slot is het advies van Sinem dat je als ondernemer bewust moet zijn dat je je droom leeft, maar dat je tegen de realiteit aan gaat lopen als je start met bouwen. “Als je met een merk praat, dan zegt zo’n merk misschien wel: het maakt me niet uit, ik wil gewoon verkopen. Of je hebt te maken met wet- en regelgeving die in de weg zit. Jij leeft een droom die niemand nog snapt, je bent mensen een aantal stappen voor en het is soms moeilijk om dan steeds aan het begin te werken. Toch zijn er echt regels waaraan bedrijven in 2030 moeten voldoen en als we nu geen actie ondernemen, dan zijn we straks te laat.”

Sinem is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Stem volgende week op haar wanneer de stemronde opent! 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.