Schiphol gaat boarden op gezichtsherkenning

Het is nog maar een proef, maar wij zijn er helemaal klaar voor: Schiphol kijkt of het goed werkt om reizigers te laten boarden via gezichtsherkenning. Natuurlijk heeft het vliegveld al jaren de Iris-scanner waarmee je via een oogscan langs de douane kan, maar dit gaat echt om het laatste stukje voor je het vliegtuig instapt: boarden.

Het is een beetje een gek proces, dat boarden. Ten eerste gaan mensen met zijn allen in de rij staan wachten, terwijl ze ook nog lekker even kunnen zitten. Dan is er altijd de verwarring over wie er eerst mogen boarden en vervolgens moet je -als je eenmaal bij de stewardess bent aangekomen- bedenken of je nou je boardingpass alleen hoeft te laten zien, of ook je paspoort.

Cathay Pacific

Mocht je de komende tijd een keer met Cathay Pacific reizen vanuit Amsterdam, dan kan het heel goed voorkomen dat je kunt boarden met gezichtsherkenning. Dat is geen moetje: je krijgt bij het inchecken de vraag of je wilt meewerken aan de proef. In de vertrekhal is dan een punt waar je gezichtsscan wordt gemaakt. Daarbij worden ook je paspoort en je instapkaart gescand. Bij de gate (G3 en G4) moet je dan weer je gezicht laten scannen, waarbij je dan toegang krijgt tot het vliegtuig. Het zou natuurlijk super zijn als dat goed zou werken en bij elke gate wordt ingevoerd: dat scheelt waarschijnlijk een heleboel tijd.

Het is aan Schiphol om het moment dat je binnenloopt tot het moment dat je vliegtuig vertrekt zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Daar valt qua boarden ook nog te verbeteren, al wordt gedacht dat de gezichtsscan niet direct een heleboel aan snelheid zal winnen. Waarschijnlijk helpt het wel in de doorstroom, waardoor je als reiziger comfortabeler kunt reizen.

Grappig detail: het is wel de bedoeling dat de gezichtsherkenning verder wordt doorgevoerd. Schiphol wil binnenkort gezichtsherkenning testen bij de paspoortcontrole.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.