saskia groenewegen

Podcast #9 “VR: Het voelt soms alsof je met sciencefiction bezig bent”

Iedereen heeft het over de metaverse, maar weinig mensen doen er ook echt iets mee. Saskia Groenewegen wel. Zij is VR/AR-specialist bij Ordina. “Een magische wereld”, zo zegt ze daar zelf over. Hoe dat zit, vertelt ze in onze podcast.

Technical lead XR

Saskia: “Ik ben Technical Lead XR. XR staat voor extended reality: het is de overkoepelende term voor virtual reality (VR), mixed reality (MR) en augmented reality (AR). Bij VR zet je een bril op en dan zie je de echte wereld niet meer, maar alleen een virtuele wereld. Bij augmented reality zie je de echte wereld wel, maar krijg je informatie toegevoegd aan de echte wereld. Denk bijvoorbeeld aan Pokémon Go. Mixed reality bevat vaak meer sensoren, waardoor je met je echte hand een virtuele koffiemok van je echte tafel kunt nemen.”

“Ik werk nu veel samen met onze programmeurs en 3D-designers. Ik ben het aanspreekpunt voor de klant bij projecten. We maken samen virtuele omgevingen. Dat is vaak software voor andere bedrijven, zoals iets waarmee je iets kunt trainen. We hebben ooit voor de marine een schip nagebouwd in virtual reality, je krijgt dan een virtuele versie van het schip met systemen die daar ook echt bestaan.”

Mixed reality wordt dan weer veel ingezet bij bijvoorbeeld monteurs. “Het kost veel moeite om de vele systemen te leren, maar als je een bril op hebt die je ondersteunt, dan gaat het beter. De bril kan je helpen herkennen om welk systeem het gaat en je zelfs stapsgewijs instructies geven. Zo kunnen monteurs hun werk beter, sneller en veiliger doen. Vaak heb je junior monteurs en senior monteurs en dan gaan ze samen op pad, maar bedrijven hebben niet voldoende monteurs en door die bril kan de senior op kantoor meerdere junioren ondersteunen op afstand.”

Veel verschillende vraagstukken

Klanten komen naar Ordina toe met IT-vragen, waarop Saskia en team dan een passende oplossing bedenken. “We moeten de klantvraag goed in kaart brengen en goed overleggen. We beginnen vervolgens met programmeren en werken stapsgewijs, vaak met scrum, waardoor je elke keer bepaalde nieuwe stappen zet in het project. Daarbij overleggen we regelmatig met de klant, of we nog de goede kant opgaan. We gebruiken Unity, een game-engine en we programmeren ook in C#. Veel basisdingen doet de game-engine voor je en wij programmeren dan de rest erop in C#.”

Veel projecten zijn kleinere proof of concepts. “Vaak willen bedrijven kennis maken met deze technologie, omdat het gewoon nog heel nieuw is. Er wordt dan gekeken of deze technologie het bedrijf en zijn medewerkers kan helpen om bepaalde dingen te doen.” Dat maakt het wel een extra leuke baan, steeds een paar maanden tot een half jaar met een project bezig zijn en dan weer met het volgende. 

MobileMobile

“Erg leuk om met zoveel verschillende bedrijven te werken en verschillende dingen te doen. Soms sta je ineens in een koeienstal, omdat we voor een project moeten kijken wat je met data rondom koeien kan: heeft de koe genoeg gegeten, is de koe ziek of zwanger? Boeren verzamelen daar data over, met een bepaald softwaresysteem, en wij hebben een visualisatie van die data gemaakt die je met Hololens kunt benaderen.”

VR is magisch

Saskia is blij met die afwisseling, maar ook om steeds met nieuwe technologieën bezig te zijn. “Die VR-brillen veranderen ook steeds en elke paar jaar komt er weer een nieuwe bril uit die weer beter is dan de laatste. Het voelt soms alsof je met sciencefiction bezig bent. VR is echt magisch. Je kunt in een compleet andere wereld stappen door zo’n bril op te zetten, alsof je in een sprookjesboek stapt. Je kunt in 3D door een boek heen lopen, hoe cool is dat?”

Gek genoeg speelt Saskia zelf weinig spellen in VR. “Ik hou wel van spellen, maar dan gewoon fantasy games zoals The Witcher en Skyrim. De spellen in VR, zoals Beat Saber, dat zijn vaak spellen waar je niet superveel tijd in stopt. Bovendien heb ik niet zoveel ruimte in mijn huis, wat op dit moment wel belangrijk is als je thuis wil VR’en.” 

Wat kunnen we in de toekomst van VR verwachten? Saskia: “Interessante vraag. De gemiddelde consument is op dit moment meer bezig met de gamingkant van virtual reality. Mensen kopen vooral een Oculus Quest 2, want die is vrij goedkoop en daarmee kun je gamen en naar chatrooms. De gamekant is groot, de sociale kant is heel groot: dat laatste is een beetje de metaverse-kant. Ik denk dat voor de werkvloer de hardware een grote invloed heeft. VR-brillen zijn helaas wat zwaar en duur, waardoor ze niet zomaar worden geïntroduceerd, maar dat gaat de komende jaren wel veranderen, verwacht ik.”

Werken bij Ordina

Lijkt het je ook leuk om met de wereld van virtual reality aan de slag te gaan, en ben je benieuwd wat Ordina je daarin kan bieden? Bekijk dan zeker de ‘Werken bij Ordina’-pagina eens of neem contact op met Claudia van Triest om de mogelijkheden te bespreken.

De TechGirl Podcast reeks wordt mogelijk gemaakt door Ordina.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.