Sanne Kanis

Sanne Kanis: “Tech is innovatief, maar niet als het om vrouwen gaat”

Ze studeerde muziekwetenschappen, maar kwam al gauw terecht bij Google. Onze potentiële TechGirl van de Maand Sanne Kanis wilde dolgraag in de tech werken en dat is haar dubbel en dwars gelukt. “Ik had niemand die mij naar voren kon schuiven, dus ik heb geluk gehad dat ik alle rondes en testen heb doorstaan”, aldus een bescheiden Sanne.

Sanne wilde vooral bij Google gaan werken, omdat ze de missie interessant vond. “Het toegankelijk maken van informatie voor iedereen: dat vond ik mooi, omdat ik zelf eigenlijk verzot ben op informatie. Ik ben echt een info-junkie: ik lees alles. Dat je ook toegang tot informatie hebt in de rest van de wereld, waar je ook bent, sprak me enorm aan.” Een logische keuze, maar voor een persoon die van de universiteit komt waar ze net een opleiding musicologie (wat onder andere draait om muziekgeschiedenis en de functie van muziek in de maatschappij) , is dat minder logisch.

Verschillende achtergronden

Sanne liet zich in ieder geval niet tegenhouden door haar niet zo aansluitende diploma. “Ik had geen kruiwagens daar, ik heb gewoon geluk gehad dat ik alle rondes en testen heb doorstaan. Google heeft het beleid dat ze juist mensen van verschillende achtergronden bij elkaar willen hebben, zodat je een ander perspectief hebt in de vergaderzaal. Ze zoeken niet naar juristen of economen, maar algemener naar mensen die slim zijn en die snel feedback tot zich kunnen nemen. Mijn ene collega kwam van mijnbouwkunde en de ander had Engels gestudeerd.”

Jaren geleden was dat erg bijzonder, en nog steeds zie je weinig bedrijven die zo openminded zijn. Gelukkig is diversiteit nu een hot topic. “Je wil niet één stem in je productontwikkeling hebben, je wil mensen die producten ontwikkelen die een afspiegeling zijn van je consumenten. Niet alleen de gemiddelde man van 40, maar juist mensen van verschillende afkomst en met verschillende denkwijzen. Dan wordt je product meer divers en dat heeft Google goed begrepen.”

Zelf is Sanne dol op mooie techproducten. “Ik vind het gaaf hoe tech mij kan helpen. De hele woonkamer staat vol met Sonos en mijn elektrische fiets bedien ik met mijn telefoon. Een dagje zonder mobiel betekent dat ik niet echt kan functioneren, want mijn leven is daar zo in geprogrammeerd. Binnen de techwereld merk ik dat mijn liefde voor tech me heeft geholpen mijn nieuwsgierigheid te voeden. Ik heb altijd de drang te blijven leren en ontwikkelen, net als de techindustrie zelf. Tech is zo innovatief dat je altijd een steile leercurve hebt.”

Van Google naar Spotify

Na 4,5 jaar bij Google had ik een mooie kans, want toen opende Spotify Nederland in Amsterdam. Dat was natuurlijk ideaal gezien mijn passie voor muziek. Ik vond het bovendien heel aanstekelijk dat de CEO echt de missie had om piraterij te stoppen. Hij zag Napster en Kazaa en zijn muzikanten-vrienden die niet rond konden komen en wilde een tegengeluid geven. Dus, hij ontwikkelde een database waarin alle muziek toegankelijk is, maar wel op een eerlijke manier voor artiesten. Dat is een mooie missie.”

Uiteindelijk heeft Sanne na Spotify een carrièreswitch gedaan naar Booking.com, waar ze meer wilde leren over productmarketing. Ze was vooral bezig met het loyaliteitsprogramma van het reisplatform. “Dat loyaliteitsvraagstuk is interessant: hoe zorg je dat je een gebruiker kunt binden en tegelijkertijd het hotel tevreden stelt?” Nu duikt Sanne nog steeds in die vragen, maar dan in de rol van consultant. Ze heeft haar eigen bedrijf waarin ze startups en scale-ups advies geeft. “Ik krijg er veel energie van om de nieuwe generatie techbedrijven te helpen. Het ondernemerschap maakt me intens gelukkig.”

Sanne schreef een boek over haar carrière in tech. Op 28 mei verscheen De Bubbel en er is nu al een tweede druk in de maak. “Ik wilde meer openheid over de techsector bieden, met een insiders story, dus een iets eerlijker verhaal. Ik wilde de buitenwereld een kijkje in de keuken geven van hoe werken is bij zo’n techstartup. Ik heb gekozen voor een roman, want ik wilde dat de lezer zich echt kon vinden in de reis. Hoe is dat beginpunt en wat voor ontwikkeling maak je mee als ambitieuze vrouw?”

Weinig rolmodellen

Een perfect onderwerp voor Sanne, want zij is een zeer ambitieuze vrouw in de tech. “Tech lijkt best innovatief, maar als het gaat om vrouwen, dan is het redelijk conservatief. Er zijn weinig rolmodellen in de top en dat vond ik af en toe wel lastig. Waar mannen gewend zijn om te netwerken, deed ik dat veel minder. Mannen gaan samen bier drinken, ik heb zulke clubjes nooit met vrouwen gehad.”

En dat gaat verder: “Ik vond het ook echt lastig om de ongelijkheid in salarissen te zien. Ik verdiende minder dan mijn mannelijke collega in dezelfde rol. Daar wil ik me ook hard voor maken, dat er meer transparantie is over salarissen. Ik zou graag zien dat bedrijven verplicht moeten rubriceren wat mannen en vrouwen verdienen in dezelfde rol. Ook een vrouwenquotum lijkt me erg goed. Zo heb je een diverse top, een divers product en het is moreel beter om ook vrouwen aan boord te hebben. Je trekt ze namelijk ook meer aan.”

Sanne is in de race om TechGirl van de Maand te worden. Volgende week gaat de stemronde open!

Bron foto: Kristina Kutena

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Philips EnergyUp
Dit is ‘m – een oplader met back-up functie

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten