Sandra Been

Sandra Been van Magnolia: “We willen van dat swipen af”

Ze pakken online daten helemaal verkeerd aan, vindt Sandra Been. Deze potentiële TechGirl van de Maand staat op het punt om met haar team de liefdesapp Magnolia te lanceren. Deze zou niet gaan om hoe je je voordoet, maar hoe je echt in elkaar zit. “We meten een blauwdruk van wie je bent en die wordt gelinkt met de blauwdruk van potentiële matches.”

Magnolia, de naam kwam voorbij in het nummer Rollercoaster van Danny Vera, waarin hij zingt: ‘I will find my way back home where magnolia grows’. Het gaat om thuiskomen, bij jezelf en bij de ander. Op dit moment wordt Magnolia nog uitgeschreven zoals je het leest: mag-noolia met een harde g. Dat kan echter zomaar veranderen. Oprichter Sandra Been: “Zodra het internationaal gaat, en die plannen zijn er in vergevorderd stadium, dan zal de naam op zijn Engels worden uitgesproken.” In Nederland wordt Magnolia als eerste gelanceerd, wat volgende maand moet plaatsvinden. Sandra hoopt het daarna naar andere delen van Europa te laten doorgroeien.

Magnolia

De app is ontwikkeld door het team van Sandra, in combinatie met ontwikkelaar Elastique. Magnolia wordt heel bewust een liefdesapp genoemd. “Het gaat niet om swipen, dat kan ook niet in onze app.” Met Magnolia krijg je elke dag een drietal potentiële liefdes aangeboden. Wil je meer potentiële liefdes zien, dan zal je tot de volgende dag moeten wachten. Zo kun je meer de diepte in, in plaats van steeds naar de volgende swipen. Bovendien gaat het vooral om je innerlijk, niet zozeer hoe je eruit ziet. “Je krijgt van je potentiële liefde wel een foto te zien, maar je wordt echt gekoppeld op basis van hoe je bent. Die match is gebaseerd op een algoritme waar onze wetenschappers jaren aan gewerkt hebben.”

De invalshoek van Magnolia komt uit een bijzondere hoek. Sandra: “We zagen aan de ene kant Tinder en Bumble staan, waarbij oneindig geswiped kan worden en aan de andere kant de ingedutte relatiesites van het begin. Bij die apps faciliteren ze uiterlijke kenmerken en matchen ze bijvoorbeeld op gezamenlijke hobbies. Dat is niet waar de liefde over gaat. De liefde terugbrengen, daar is het ons om te doen. Die liefde kun je uiten in een innerlijke connectie, een match. Laten we daar nu net een algoritme voor hebben ontwikkeld en zeer succesvol hebben ingezet in de recruitmentwereld.“

Het algoritme is deels gebaseerd op het befaamde HEXACO-model, een doorontwikkeling van het wereldwijd geaccepteerde persoonlijkheidsassessment Big Five. “Met dit model meten wij je blauwdruk, je persoonlijkheid of karakter. Niet hoe je je gedraagt, maar wie je in basis bent. Gedrag kun je aanpassen, je innerlijk niet. We hebben er jaren onderzoek naar gedaan en na jaren van ervaren, proberen, aanpassen en pionieren in de recruitmentwereld was de tijd rijp om het algoritme verder te brengen naar de wereld van dating-apps.”

Sandra Been

Inmiddels houdt Sandra zich bezig met meerdere bedrijven. Was dat nooit griezelig, om die stap van loondienst naar een eigen bedrijf en ondernemerschap te maken? “Nee, ik ben gestart vanuit passie en kracht. Ik heb zoveel gezien hoe ik het niet wilde, dat ik een heel duidelijk beeld had van hoe ik het wel wilde. Mijn geloof in mezelf was heel groot: ik wist goed wat ik kon en wat ik kan. Er was dus geen twijfel. Alles was zo helder, ik wist wat me te doen stond.”

Niet dat ze zich niet uitgedaagd voelt, want ze voelt nu ook wel de gezonde spanning. “Aan de vooravond staan van een introductie om de dating-wereld op te schudden, dat vind ik wel positief spannend. We werken nu toe naar de lancering in maart. Vanwege alle maatregelen voor Covid-19 moeten we van goede huize komen om de aandacht van mensen te krijgen zodat zij de app installeren. Daarom zijn we vanaf februari langzaam aan campagne aan het voeren om je exclusief aan te melden voor ‘Join the waitinglist’. Je wordt dan op de hoogte gehouden van wat de app kan, behind the scenes en ook sneak-peaks van het algoritme. We zoeken heel specifiek naar mensen die echte liefde zoeken.”

MobileMobile

Er is daarom gekozen voor een doelgroep vanaf 28 jaar. “Het is voor iedereen, dus niet alleen voor hogeropgeleiden of mensen uit Amsterdam. Wel hebben we vooral de doelgroep 28+ in gedachten: voor die tijd ben je vaak nog aan het experimenteren en onderzoeken. Tinder is dan je grote vriend. Na 28 jaar ben je vaak echt klaar om je leven met iemand te delen en op zoek te gaan naar liefde. En daar komt Magnolia om de hoek kijken.

Om mensen hierover te inspireren is een Love journal opgezet waarop je interviews en achtergrondartikelen over de liefde en Magnolia kunt lezen. Het team van Magnolia schrijft daarin bijvoorbeeld dat het niet om het uiterlijk gaat, maar het innerlijk. En niet meteen het bed in bij de eerste ontmoeting, maar slow daten. Elkaar eerst maar eens goed leren kennen.

Liefdesapp

De eerste week is Magnolia gratis en heb je volledige toegang. Dat is echter na die week 17,95 euro per maand. “Je hoeft bij ons niet ineens een premium abonnement te hebben om mensen berichtjes te sturen: je hebt óf volledige toegang, of helemaal niet. Er zijn geen verborgen kosten of gekke aanbiedingen.” Voor dat alles echter zover is, is de app nog volop in ontwikkeling. “Het is een hele zoektocht, bijvoorbeeld naar de juiste tone of voice, licht en met een boodschap. Onze verantwoordelijke voor brand & development is iemand die niet voor een 8 gaat, maar voor een 10. Dat betekent dat je constant moet bijschaven en moet voelen of je de goede richting op gaat.”

“Ik heb enorm veel zin in de lancering en in de rest van het jaar. Het is iets heel moois om in tijden van corona niet met angst bezig te zijn, maar met liefde. Ik lees voor onze Love journal volop boeken over liefde. Ik zie hoe ons platform steeds mooier wordt. Er zit zoveel kracht en potentie in. Het is net alsof je een huis aan het bouwen bent: de fundering is essentieel, maar misschien wat minder fun om te maken, maar als je eenmaal bij het inrichten bent, dan wordt het uiteindelijk een steeds mooier huis van de liefde.”

Hoe Sandra aankijkt tegen ondernemen? “Als je gaat ondernemen, dan is het essentieel om een goed team om je heen te creëren. Doe het niet alleen. Dus als je het idee hebt om een app te bouwen, zoek dan een groep mede-believers. Het is belangrijk dat het gedragen wordt door de mensen om je heen. Ga het niet eerst allemaal uitdokteren, maar zet stappen en evalueer. Durf daarbij stappen terug te zetten en weer andere paden te bewandelen, is mijn advies aan andere mensen die willen ondernemen.”

Sandra Been maakt kans op de titel TechGirl van de Maand. Je kunt aan het einde van deze maand op haar stemmen in het speciale stem-artikel hier op TechGirl.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Vlog: Voorbereiding op de komst van je baby - welke apps zijn handig?
Vlog: Voorbereiding op de komst van je baby – welke apps zijn handig?

Cookies op TechGirl.nl

Mogen wij cookies plaatsen? Zo nee - verander dan je cookie settings.

Privacy beleid | Sluiten