Salesforce admin: is het iets voor jou?

Het is inmiddels een van de grootste CRM’s (Customer Relationship Management) op de wereld. Je kunt erin bijhouden wie je contacten zijn, welke offertes er zoal liggen, maar dus ook welke klachten een klant heeft gehad. Veel bedrijven gebruiken het en er is dan ook veel vraag naar bijvoorbeeld Salesforce Admins; is het iets voor jou?

Als een bedrijf Salesforce gaat nemen, dan is dat een grote beslissing waaraan enorm veel denkwerk en lobbyen vooraf moet zijn gegaan. Het kost namelijk nogal wat. Mocht je horen dat je bedrijf erop gaat overstappen, lees je dan alvast in. Misschien ben je dat nu zelfs aan het doen, en kwam je zo bij dit artikel terecht. Het is namelijk zo dat veel bedrijven nog geen mensen in dienst hebben die zijn opgeleid om een Salesforce-rol te vervullen. Misschien ben je gevraagd om bijvoorbeeld admin te worden, en heb je geen idee wat het is.

Leren voor admin

Daar leg ik je graag meer over uit. Ik ben zelf bezig met leren admin te worden, want ik blijf het examen (dat heel moeilijk schijnt te zijn) maar voor me uitschuiven. Een beetje dom, want het is heel goed voor je CV om een Salesforce Admin-papier te hebben. Er is veel vraag naar, mede omdat een bedrijf vaak meerdere admins nodig heeft. Maar goed, je wil natuurlijk weten wat de baan inhoudt. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van in welk bedrijf je werkt, hoe groot het is en van welke systemen binnen Salesforce je bedrijf gebruikmaakt.

Een admin is iemand die Salesforce op zijn duimpje kent, maar er niet vanalles custom in kan maken. Je bent degene die weet wat er wel en niet mogelijk is in Salesforce en je kunt bijvoorbeeld kleine aanpassingen doen. Denk aan het toevoegen van velden in een klantenkaart, zodat je niet alleen iemands naam en adres ziet, maar ook de laatste vier cijfers van zijn of haar klantenkaart. Je bent ook vaak het aanspreekpunt voor de gebruiker, omdat je tussen het ontwikkelteam en de gebruiker inzit.

Dat laatste is wel een goede om in je oren te knopen, want niet iedereen zit op die rol te wachten. Het is een beetje vergelijkbaar met front end developer en back end developer: wil je steeds met mensen in gesprek over wat wel en niet kan, of wil je juist niet voortdurend mensen aan je bureau hebben en gewoon lekker aan het systeem knutselen?

Wat doet de admin zoal?

De Admin is ook soms de persoon die helpt bij de opleidingen voor Salesforce. En dan bedoel ik niet die uit naam van Salesforce worden gegeven aan admins en developers, maar juist de opleiding van hoe te werken met Salesforce. Het is gelukkig een heel gebruiksvriendelijk en intuïtief systeem, maar je moet mensen alsnog wel vertellen hoe ze ermee werken. Je kunt het namelijk optimaal gebruiken en euh, iets minder optimaal. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld de zoekfunctie: je moet soms echt wat handige trucjes weten om sneller bij de informatie te komen die je zoekt.

Bovendien is een Salesforce-opleiding nooit af, net zoals Salesforce zelf nooit af is. Drie keer in het jaar krijgt het systeem een grote update en daarvan houdt Salesforce je goed op de hoogte. Het is aan jou als admin om te weten wat er allemaal nieuw is en wanneer dat wordt uitgerold, zodat je de gebruikers kunt informeren en eventueel de opleiding van een update kunt voorzien. Dat alles komt naast het werk wat een admin eigenlijk doet: het toevoegen van nieuwe velden, het gebruiksvriendelijker maken van het systeem en het toevoegen van nieuwe gebruikers. En daarbij ook nog eens goed bedenken welke rechten iemand moet krijgen. Rapportages maken kan ook een belangrijk deel van de rol zijn.

Elk Salesforce-systeem is een beetje anders

Maar zoals gezegd, er kan enorm veel met Salesforce en het zou best eens kunnen dat jouw bedrijf het op een heel andere manier gebruikt. Waarschijnlijk komen er in je bedrijf bij het bouwen van het systeem een heleboel externen over de vloer. Mijn advies is om zoveel mogelijk in de buurt van deze mensen te zitten en zoveel mogelijk van ze te leren. En natuurlijk om online Salesforce Trailheads te gaan volgen. Er zijn speciale tutorials over de rol van admin, dus dat is zeker een goede om wijzer te worden. Je kunt ook meteen trainen wat je zoal moet doen in die rol, dus dat is een goede manier om gratis te ontdekken of het wat voor jou is.

Zelf ben ik daar ook nog niet helemaal uit. Het lastigste is namelijk dat je admin bent, maar tegelijkertijd vaak ook nog je oorspronkelijke rol aan het uitoefenen bent. Ik worstel er bijvoorbeeld regelmatig mee hoe ik mijn admin-rol belangrijk kan blijven maken, terwijl ik ook mijn huidige baan goed wil blijven doen. Je moet als admin namelijk wel op de hoogte blijven. Dat klinkt als een hele kluif, maar dat hoeft het echt niet te zijn. Zeker aan het begin dan zal het systeem enorm overweldigend lijken, maar als je eenmaal een paar dingen kan, dan zal je je er zekerder in gaan voelen. Ik ben daar in ieder geval druk mee bezig, zodat ik hopelijk snel examen kan doen voor dat felbegeerde diploma.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.