ISHU shawl

Saif Siddiqui: “Tech is de toekomst en hoort thuis in mijn mode”

De Nederlandse Saif Siddiqui heeft een fashion label opgericht genaamd ‘Access All Brands’. In samenwerking met Jay Z (deze maand is Reasonable Doubt 20 jaar oud) heeft hij echter iets heel anders gedaan: een lijn gemaakt genaamd #AnonymousSeason1. Wat dat met tech te maken heeft? De ISHU shawl is bijvoorbeeld een onzichtbaarheidsmantel die via nano-deeltjes en microreflectoren zorgt dat foto’s die mensen van je maken waardeloos zijn. Alles voor de privacy dus. TechGirl interviewde Saif over zijn uitvinding en de populariteit van die ISHU.

De shawls zorgen ervoor door reflectie dat de fotograaf geen snapshot kan maken van de celebrity die het kledingstuk draagt, hoe kom je erbij om zoiets te maken?
“Ik dacht eraan iets te maken dat iemand kan dragen of vasthouden om te zorgen dat de foto geruïneerd is als je hier niet voor in de stemming bent. Beroemdheden begrijpen hoe waardevol privacy is.

Wat vond je het moeilijkste in het toepassen van de nano-technologie in de mode?
“Het maken van een product dat dagelijks gedragen kan worden en toch fashionable is. Om het mooi eruit te laten zien en te laten werken, kun je tech mode-producten gebruiken, maar niet iedereen gaat dagelijks een jurk met LED-licht dragen. Ik vond het belangrijk om iets te maken dat gedragen kan worden door iedereen. Dat is ook waarom onze privacy ISHU telefoonhoesjes zo populair zijn. Tech is de toekomst en het is mijn focus om dit in mode te implementeren in de digitale social media-periode waarin we leven.”

ishu0120

Wat zijn de eerste reacties op de lijn en ben je daar blij mee? Is het al helemaal uitverkocht?
“Op New York Fashion Week vonden mensen het fantastisch, want de meesten kenden het merk nog niet. De reacties op de ISHU hoodies zijn geweldig! We hebben een paar collecties uitgebracht waarvan alle hoofdartikelen al zijn uitverkocht, dat is te bizar om mee te maken.”

Het valt ons op dat de kleding heel goed draagbaar lijkt, is dat iets wat je belangrijk vindt in je ontwerpen?
“De meeste mensen hebben kritiek op onze shawls en de prijs ervan, want het is een high end handgemaakt product. Daarom heb ik voor de kledinglijn geprobeerd het toegankelijker te maken voor “everyday people” zoals ik. Ik heb hoodies en sweaters gemaakt die dragen en voelen als zo’n net iets te grote sweater die iedereen wel thuis heeft. De draad die wordt gebruikt in de ISHU hoodies past zich aan aan je lichaam dus hij ziet er op elke persoon weer anders uit, afhankelijk van hoe je hem draagt. T-shirts en de andere active wear maken deel uit van #AnonymousSeason1. Ik heb nog een paar nieuwe dingen die verschijnen in de maanden naar Kerstmis toe, ik kan niet wachten om dat aan de wereld te tonen.”

img_1115

Jay-Z heeft zelf ook een bijzondere relatie met mode, bv zijn label Rocawear. Legde dat de lat voor jou extra hoog? 
“Hij is een druk man, maar ik denk dat ze de tech achter de ISHU waarderen. Ik ben de laatste tijd in New York geweest om aan de collectie te werken en iedereen kijkt enorm uit naar de eerste retail pop-up store in Soho New York, speciaal voor de 20e verjaardag van Reasonable Doubt. Ik heb een anti-flitser ISHUXRD20 merchandise collectie gemaakt voor deze gelegenheid met shawls, hoodies, enzovoorts.”

Wat is je uiteindelijke doel met je werk?
“Privacy teruggeven. Ik wil dat mensen ervoor kunnen kiezen om onzichtbaar te zijn op foto’s op Snapchat, Instagram en Facebook. Mensen willen gezien worden, maar wel op hun voorwaarden, en dat is wel zo fair.”

Je wil dat mensen hun eigen privacy weer onder controle hebben, vind je dat een probleem met de steeds groter wordende social media aanwezigheid?
“Iedereen heeft een haat-liefde-relatie met social media omdat het nieuw is. Vijf jaar geleden hadden we geen Instagram of Snapchat, en tegenwoordig heeft iedereen een “online merk”. De kwaliteit van de camera op de iPhone 7 is 12.5 megapixels. Dat is letterlijk zo goed als een professionele camera een paar jaar geleden. Steeds meer mensen maken dagelijks foto’s, en met de ISHU shawl of hoodie kun je tenminste je eigen recht op privacy terugclaimen.”

42a85a7f-8dce-41a2-88be-ffc762894551

Zijn er al nieuwe celebrities die met jouw kleding rondlopen sinds deze nieuwe lijn?
“Een aantal mensen hebben eerste keuze gekregen op New York Fashion Week, waaronder Jayden Smith, Chance the Rapper en Chris Martin.”

Ben je van plan om in de toekomst nog meer tech met mode te combineren?
“Absoluut! Tech is de toekomst.”

#AnonymousSeason1 is nu uit en start met een T-shirt van 64 dollar. De ISHU shawl start vanaf 376 dollar. 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.