Ronja Strikkers

Ronja Strikkers: “Het stereotype tech klopt helemaal niet meer”

Ze kwam net vers van haar studie toen Ordina haar wist aan te trekken. Potentiële TechGirl van de Maand Ronja Strikkers is inmiddels net door haar proeftijd heen als Junior Business Consultant bij Ordina. We vragen haar wat haar zo aantrekt in deze rol, wat ze precies doet en welk advies ze heeft voor vrouwen die die kant ook op willen gaan.

In november is ze afgestudeerd op de TU Delft. Ronja deed een Master Design for Interaction en zette trots op LinkedIn dat ze haar diploma in de pocket had. Een post die ook opviel bij haar aanstaande werkgever, want iemand van Ordina reageerde eronder of ze interesse had in een kennismakingsgesprek. “Zo gezegd zo gedaan. Het gesprek beviel heel goed, ik kwam de sollicitatierondes door en ben nu hier aan het werk. Het sluit goed aan bij mijn opleiding en daar ben ik erg blij mee.”

Industrial Design Engineering

Voordat ze een master deed, deed ze een Bachelor Industrial Design Engineering. “Ik ben nu ook engineer. Mijn master draaide vooral om het menselijke van ontwerpprojecten. Het draait daarin om onderzoeken wat het achterliggende probleem is voor je begint met het designen. Je gaat met gebruikers in gesprek om hun diepste behoeftes te vinden en bedenkt dan hoe je het probleem echt op een waardevolle manier kunt oplossen. Ik noem het ook wel eens de psychologische kant van design. Ik ben aangenomen bij Ordina als UX Designer/Researcher met extra ervaring in empathisch design.”

Wat Ronja nu doet, past dus precies bij haar studie. “Iedereen zei tegen me: wacht maar, als je gaat werken dan wordt het allemaal anders en dan pas ga je het echt leren. Ik was aan het begin wel wat onzeker: hoe pak ik het aan? Mijn leidinggevende zei toen dat ik het aan moest pakken als elk ander designproject en dat is erg succesvol. Dat is namelijk precies zoals het er op mijn studie aan toeging. Ik vind industrieel ontwerpen heel leuk, ontwerpen is namelijk ook: kijken wat het probleem is. Het maakt me niet uit wat ik ontwerp: of het nou een stofzuiger is of een website.”

Alles als designproject

Dat menselijke zoeken achter design, niet iets waar je snel aan denkt bij een baan als Business Consultant, maar Ronja doet het elke dag. “Ik heb sowieso een fascinatie voor menselijk gedrag. Hoewel we denken dat we ons overal heel bewust van zijn, gaat 95 procent van de beslissingen automatisch. Het is leuk om daarop in te spelen en dieper te graven naar wat de echte problemen zijn die mensen tegenkomen. Hoe kun je op subtiele manieren via design menselijk gedrag beïnvloeden? Je kunt het leven van mensen met design echt leuker maken en ik word daar ontzettend gelukkig van.”

Klinkt wel alsof Ronja graag outside the box gaat: het creatieve opzoekt. Kan dat wel altijd in het bedrijfsleven? “Ik loop er natuurlijk soms wel tegenaan dat dat niet altijd kan. Binnen het bedrijfsleven zijn er strikte manieren waarop dingen worden gedaan. Ik kan dus niet zomaar het ene na het andere designproject starten, maar ik zie kleine dingen ook als designprojecten: denk aan mijn communicatie met het bedrijf. Alles wat ik doe is een designproject, het is gewoon een manier van denken.”

De grootste uitdaging van Ronja ligt echter vooral aan de communicatiestijl van mensen. “Ik hou van mensen die recht voor zijn raap zijn en eerlijk en open zijn. Soms krijg je te maken met mensen die wat minder open zijn en dat kan in mijn irritatie schieten. Mijn oplossing is om zelf dan heel erg open en eerlijk te zijn, want ik merk dat de ander zich dan ook vaak meer bloot durft te stellen. Bij dit soort mensen moet je niet per se in de aanval gaan, maar gewoon vragen stellen: waarom heb je dit zo aangepakt? Gewoon doorvragen dus, om toch de info eruit te halen die je nodig hebt.”

Mouwen opstropen

Wat dat betreft zit ze goed bij Ordina. “De bedrijfscultuur is niet lullen, maar poetsen, even de mouwen opstropen en aan de slag. Niet per se pakken aan en mooie praatjes en status, maar het samen doen. Ik wil echt waarde leveren en het is heel fijn dat je met iedereen binnen het bedrijf kunt praten en je snel op één lijn zit.” Qua diversiteit mag het bij Ordina nog iets beter, bijvoorbeeld door meer diverse mensen op marketingposters te zetten of op een beurs met een diverser team bij de stand te staan. “Ik ben wel eens op een evenement geweest en heb toen bijna bij een 3D-printerbedrijf gesolliciteerd, puur omdat ik de mensen bij die stand zo leuk vond. Ik heb qua kennis helemaal niet zoveel met 3D-printers. Ik denk dat een bedrijf met mensen op de proppen moet komen waarmee potentiële medewerkers zich kunnen identificeren.”

Een baan in de tech, was dat sowieso wel een ambitie van Ronja? “Het stereotype beeld ‘tech’ was ik niet. Ik wilde wel altijd alles analyseren en problemen oplossen. Ik weet nog dat we in groep 1 of 2 de sloophoek hadden. Ouders konden dan oude apparaten van thuis meenemen die de kinderen konden slopen. Ik ben dagenlang met mijn slappe armpjes met een hamer bezig geweest op een speaker. Ik wilde weten hoe het aan de binnenkant zat. Ik keek als kind enorm op naar Willie Wortel. Ik wilde ook uitvinder worden.” Dat is Ronja in bepaalde mate zeker gelukt!

Kom voor jezelf op

Wil jij dat ook, een baan waarin je helpt analyseren, oplossen en ontwerpen? Ronja heeft advies voor je: “Ga iets studeren met kernelementen waar je blij van wordt, waarvan je de mogelijkheid ziet om ze later in te zetten bij een baan. Je hoeft echt nog niet te weten wat die baan dan precies inhoudt. Als vrouw is het bovendien belangrijk om je ervan bewust te zijn dat je best voor jezelf mag opkomen. Je wordt als je stevig in je schoenen staat misschien soms gezien als bitch, trek het je niet aan. Dat is een cultureel ding waar we met zijn allen nog overheen moeten komen. Wees je ervan bewust dat je je stem mag horen en als je op tenen trapt: boeiend, dat hoort erbij. Ik zeg dat wel stoer, maar ik moet daar zelf ook nog steeds aan werken hoor: ik neig mezelf vaak op de tweede of derde plek te zetten. Maar we hebben waarde te bieden en daar mogen we trots op zijn.”

Ronja geniet van haar baan. “Ik vind het leuk dat het stereotype tech helemaal niet meer klopt. Ik dacht vroeger dat technische mensen ergens in een hoekje in het donker moeilijke dingen deden, maar tech is zoveel breder dan dat. Ik ben bezig met een hele gebruikerservaring verbeteren. Heel veel vrouwen kunnen een rol in de tech vinden vanuit een groot scala aan verschillende interesses. Het leuke is dat rollen binnen de tech ook steeds meer samenwerken, waardoor je vanalles leert over al die expertises. Des te beter de samenwerking, des te beter het product.”

Ben je enthousiast geworden van Ronja’s verhaal? Je kunt eind deze maand op haar stemmen voor de titel TechGirl van de Maand. Houdt hiervoor TechGirl.nl in de gaten!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.