OnePlus 7 Pro pop-up camera

Review OnePlus 7 Pro – prachtig toestel, maar tegen hoge prijs

OnePlus kent een grote fanbase, en niet voor niets. Het doet leuke dingen voor zijn volgers en weet ook kwalitatief goede producten neer te zetten. De allereerste OnePlus phone (april 2014) wist de concurrentie bovendien serieus te bedreigen dankzij zijn lage adviesverkoopprijs. Dat gedachtegoed verdwijnt echter steeds meer naar de achtergrond, zo bewijst ook hun nieuwste OnePlus 7 Pro…

Design van de OnePlus 7 Pro

Het design van de OnePlus 7 Pro is uitstekend gelukt: hij ziet er flitsend uit dankzij zijn donkerblauwe metallic behuizing en afgeronde zijkanten. Het scherm loopt helemaal door tot aan de rand en buigt zelfs een beetje mee aan de rand, waardoor je het gevoel hebt geen enkele compromis te sluiten. Dat heeft vast ook iets te maken met het ontbreken van de ‘notch’. Hell yes, die is foetsie!

OnePlus heeft er namelijk voor gekozen om zijn nieuwste telg uit te rusten met een zogenaamde ‘pop-up camera’. Het is een selfie camera die verstopt zit in de body van de OnePlus 7 Pro. Zodra je ‘m activeert ‘popt’ hij binnen no time omhoog. Op zijn prestaties ga ik zo verder in. Goed om te weten, is dat het een klein vierkant blokje is dat uit je telefoon schuift. Een soort flitsblokje, zoals spiegelreflexcamera’s soms ook opeens zo’n extra blokje tevoorschijn toveren. Ik vind het een leuke gimmick, niet per se lelijk, maar de schoonheidsprijs zal de pop-up cam ook niet winnen van mij.

Punt van zorg: de camera’s aan de achterzijde steken een beetje uit de body. Ik vind dat altijd maar eng, vanwege het vergrote krasgevaar. En bovendien kun je de telefoon zo nooit helemaal plat op de tafel leggen. Het zijn maar kleine gebruikersirritaties, maar ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

OnePlus 7

Gebruiksgemak

Nog een punt van zorg: breekt dat pop-up cameraatje niet af als je de telefoon plotseling laat vallen? Gelukkig is daarop het antwoord ‘Nee’. De fabrikant garandeert dat er een valbeveiliging in zit. Zodra de OnePlus 7 Pro op de grond valt, trekt hij de camera snel naar binnen. Uit de test blijkt dat ook. Hou er wel even rekening mee dat de selfie cam een kort moment nodig heeft om zich terug te trekken. Valt je telefoon dus te snel of van te korte afstand, dan ben je alsnog de Sjaak.

De OnePlus 7 Pro draait op Android 9.0, maar belangrijker nog: heeft de fabrikant daar een vervelend eigen sausje overheen gegooid? Nou… in dat geval heeft OnePlus precies gedaan zoals we ze kennen. Ja, er ligt wel een klein sausje overheen, maar absoluut een Light sausje. Android (bijna) op zijn puurst.

De telefoon is retesnel, ik moet er nog een beetje aan wennen in vergelijking met mijn oude Android toestel. Stiekem wacht mijn onderbewustzijn om de volgende actie te ondernemen, maar poef! Dat is helemaal nergens voor nodig, want de telefoon is al klaar voor de next action. Dat is niet voor niets, want mijn testmodel wordt aangedreven door de nieuwe Qualcomm® Snapdragon™ 855 chipset, met 12 GB RAM. Een krachtpatser eerste klas.

Slimmigheidjes waardoor de telefoon nóg sneller presteert dan hij eigenlijk al doet: aan boord zit UFS 3.0 voor het snel laden van bestanden, zoals films of games, het opslaan van afbeeldingen, het starten van apps, enzovoorts. RAM Boost is een oplossing om beschikbare RAM toe te kennen aan geheugenintensieve applicaties. Het verkort het laadproces zodat apps, zoals games, veel sneller opstarten.

Camera

De OnePlus vond ik het minst scherpe selfies maken, in de vergelijking met andere pop-up smartphones. Daarentegen was het wel de pop-up smartphone met het meest natuurgetrouwe kleurbeeld. Ook recht vooruit maakt deze telefoon de minst gedetailleerde foto’s. Dat zie je niet direct, maar wel als je inzoomt op het resultaat. Ik keek er zelf ook gek van op, want de smartphone wordt met allerlei camerafuncties aangeprezen door de fabrikant. Daarom was het juist zo fijn dat ik ook de Asus en Oppo telefoon te leen had: zo kun je prima vergelijken en benchmarken!

Oppo Reno, OnePlus 7 Pro en Asus ZenFone 6

Geluidskwaliteit

Bij een flinke hardstyle remix bleek vooral de OnePlus 7 Pro het geluid goed vol weer te geven en de bas het best tot zijn recht te laten komen. Ook bij ‘Bring me to Life’ (Evanescence) klonk de muziek lekker, maar leken hoge tonen er nét niet zo hoog uit te komen als ik wel eens heb gehoord bij dit nummer. Bij het sopraan-nummer Maria Wiegenlied (van Genia Kühmeier) was dit dan weer wel het geval, dus wellicht heeft het iets met de driver te maken in de behuizing.

Batterij

De 7 Pro bezit een 4000 mAh batterij. Dat is ruim, maar omdat de fabrikant ook flink inzet op een gamende doelgroep, is het geen overbodige luxe. Ben je toch door je procentjes heen, zonder dat de dag voorbij is? Op zich is dat geen doodzonde, want het toestel kan binnen twintig minuten weer voor 50% worden opgeladen. Dat doet ‘ie ook als je aan de stekker blijft gamen. Nou, dat mag wel een applaus krijgen!

Prijs

Voor de test heb ik het topmodel uit de range ontvangen: de OnePlus 7 Pro in Nebula Blue. Mijn variant heeft 12GB RAM en ook 256GB opslagruimte aan boord. Super nice! Maar er hangt wel een flink prijskaartje aan: 829 euro. -slik- Dezelfde variant, maar dan met de helft aan RAM en opslagruimte is zo’n 120 euro goedkoper.

Conclusie

OnePlus wil het spel nu serieus meespelen, zowel qua specs als qua prijskaartje. Dit is niet des OnePlus’, maar nog altijd goedkoper dan een iPhone Xs Max of Huawei Mate 30 Pro. Qua design is de 7 Pro een plaatje om te zien, hij is supersnel en kan ook binnen no time opgeladen worden. De camera is goed, maar had nog nét wat scherper mogen schieten. Verrassend vind ik zijn geluidskwaliteit. Niet geheel perfect, maar zeker zijn prijs waard!

Design8.5
Gebruiksgemak9.3
Camera7.5
Geluidskwaliteit8
Batterij8.7
Prijs7
8.5
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Ook interessant
mark zuckerberg
Stel je vraag aan Mark Zuckerberg!

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten