film steve jobs

Recensie: film Steve Jobs (2015)

Wie Steve Jobs zegt, zegt zwarte coltrui, maar ook witte designproducten met een appeltje erop. Helaas is de man achter het merk in 2011 overleden aan de gevolgen van een tumor, maar de wereld is hem nog lang niet vergeten. De afgelopen jaren kroop onder andere Ashton Kutcher in de huid van Jobs in de gelijknamige film, die niet zo goed werd ontvangen. Is Steve Jobs uit 2015, met Michael Fassbender in de hoofdrol wel een succes?

Hoewel het leven van Steve Jobs zich mede door zijn bijzondere levensstijl en enorm risicovolle carriéremoves gemakkelijk laat verfilmen, heeft regisseur Danny Boyle ervoor gekozen het meeste daarvan als algemene kennis te beschouwen. Steve Jobs speelt zich namelijk elke keer af net voordat Jobs weer een nieuw Apple-product aankondigt tijdens de bekende presentaties die inmiddels al jaren worden gelivestreamd.

Danny Boyle

De regisseur Danny Boyle is bekend geworden van de films Slumdog Millionaire, Trainspotting, 127 Hours en 28 Days Later. Zeggen dat hij zijn strepen wel heeft verdiend als regisseur, is een understatement. Ben je niet zo’n filmfan, dan ken je Boyle’s werk mogelijk alsnog: hij stond grotendeels aan het roer van de opening van de Olympische Spelen in Londen (2012). Deze Brit kiest in zijn films ook graag Britse acteurs, zoals bijvoorbeeld Kate Winslet en Ewan McGregor.

In Steve Jobs zien we McGregor niet, maar wel Kate Winslet. Hoewel ik een groot fan van haar ben, was ik soms wat geïrriteerd door haar vreemde accent. Ze speelt Jobs’ marketing directeur Joanna Hoffman, een van oorsprong Poolse dame, die in de film Steve voortdurend bijstaat in die paar uur voor aanvang van het evenement. Ze lijkt meer dan alleen een marketing director, ze lijkt meer zijn management assistant. Ze zorgt dat hij bepaalde belangrijke mensen uit zijn leven te spreken krijgt, zoals uiteraard Steve Wozniak (gespeeld door Seth Rogen). Op zich speelt Winslet die rol heel erg goed, maar soms vergeet ze haar accent een beetje.

Maar de film Steve Jobs draait natuurlijk vooral om Jobs en het acteerwerk van Fassbender. Hij is een heel moeilijke man waardoor hij moeilijk te waarderen is, maar zijn creatieve geest is enorm inspirerend. Boyle doet er weinig aan om je Jobs enorm te laten waarderen, wat gedurfd en gaaf is. Aan het begin van de film zien we bijvoorbeeld dat een vrouw bij hem aanklopt met zijn dochter, die hij maar met moeite wil erkennen. Een heel moeilijk hoofdstuk in het leven van Jobs, waarover lange tijd veel vraagtekens zijn geweest.

Gelaagd profiel

Het is enorm knap hoe puur door wat gesprekken voorafgaand aan aankondigingen, een gelaagd profiel wordt opgebouwd van de Apple-topman. Er zit een spanning in, maar ook drama, humor en het biedt een heel origineel kijkje in de man Jobs, op interessante wijze in beeld gebracht. Ondanks dat de film voornamelijk uit dialoog bestaat op locaties die niet per se heel inspirerend zijn, weet Steve Jobs te boeien tot het einde. Heel sprankelend is het niet, dus als je meer een actie-blockbuster-fan bent, dan zal dit niet je ding zijn, maar Steve Jobs is een van de meest bijzonder opgebouwde biografische films die ik in tijden heb gezien.

8 juni verschijnt Steve Jobs op Blu-ray en DVD.