Neon bord: "Escape Rooms"

Online escaperooms: wat maakt Escape Simulator zo leuk?

Al voor corona waren escaperooms populaire uitjes voor vriendengroepen of teambuilding. Helaas was er de afgelopen twee jaar weinig ruimte om dit soort uitjes te plannen. Er ontstonden al snel allerlei online alternatieven, waartussen best veel verschil kan zitten. Onlangs speelde ik ‘escape simulator’; tot nu toe mijn favoriete online escaperoom. Waarin verschillen online en fysieke escaperooms? En wat maakt een online escaperoom leuk?

De escaperoom versus online escaperooms

Of je nou online of fysiek een escaperoom speelt, het principe is hetzelfde: onder tijdsdruk moet je (meestal) in groepsverband een aantal puzzels oplossen. Bij een fysieke escaperoom doe je dit om te ontsnappen uit een bepaalde ruimte. Een goed recept voor fanatiek gepuzzel. Bij een online escaperoom heb je vanzelfsprekend geen fysieke ruimte waar de puzzels in plaats vinden. Soms wordt dit wel vervangen door een online ruimte waar je doorheen moet lopen. Ook wordt er bij online escaperooms vaak gebruik gemaakt van plaatjes waar je op kunt klikken om puzzels te zoeken. Combinaties van beide bestaan ook: zo speelde ik een keer een online escaperoom die plaatsvond in een Google Streetview-achtige setting waar je op bepaalde stukken kon klikken om puzzels te doen.

De spelregels

Tijdsdruk is een essentieel onderdeel van de escaperoom; dat maakt het spannend en uitdagend. Online escaperooms maken hier in mijn ervaring dan ook altijd gebruik van. Soms is het ook zo dat je er zelf voor moet zorgen dat je bijvoorbeeld een timer hebt, wat het iets minder spannend maakt.

Bij fysieke escaperooms wordt valsspelen vaak heel moeilijk gemaakt. Zo moeten deelnemers vaak hun smartphone inleveren voor ze de escaperoom ingaan. Een moeilijke puzzel googlen zit er dan dus echt niet in. Bij online escaperooms ontbreekt dit element. Soms is het juist een onderdeel van een puzzel dat je iets opzoekt. Beide hebben wat mij betreft zijn charmes. Bij fysieke escaperooms heb je vaak het gevoel 100% in de puzzel te zitten. Bij een online escaperoom kun je toch nog afleiding hebben, maar omdat je online bezig bent is bijvoorbeeld de vliegtuigstand niet de oplossing… 

De puzzels

Het meeste verschil zit ‘m wat mij betreft in de puzzels. Allereerst de opzet van de puzzels. Bij fysieke escaperooms is het vaak zo dat er in eerste instantie veel informatie is waarmee je nog niet per se meteen uit de voeten kunt. Alles wat je ziet kan een hint zijn, en in het begin zijn vaak nog niet alle puzzels zichtbaar waardoor je niet weet of je bepaalde informatie bijvoorbeeld moet ‘bewaren’ voor later.

Het viel me op dat op dat online escaperooms vaak een wat simpelere opzet aanhouden. Je lost de ene na de andere puzzel op, en hoewel alle puzzels binnen een bepaald verhaal vallen, hebben ze verder weinig met elkaar te maken.

Ook het materiaal dat nodig is voor de puzzels verschilt. Bij fysieke escaperooms gaat het oplossen van een puzzel vaak verder dan alleen het nadenken over de oplossing. Je moet vaak ook dingen doen. Denk aan zichtbaar maken van geheimschrift met een UV-lamp of graven in een bak met zand om aanwijzingen te vinden. Vanzelfsprekend werkt dit online anders. Meestal beperkt het ‘doen’ zich tot het opzoeken van antwoorden of vertalingen.

Toch zijn er online escaperooms die het anders aanpakken. Zo deed ik een keer een teambuilding waar ik eerder die week een pakket voor ontving. Om een deel van de puzzels op te lossen had ik de spullen uit de doos nodig die ik eerder had ontvangen. Alles kon een hint zijn: zelfs de bijgeleverde bierflesjes vormden samen een antwoord en ook op de doos bevonden zich onderdelen van een puzzel waarvoor je met draadjes en punaises aan de slag moest. Wat mij betreft was zo’n box een hele goede aanvulling om meer gevoel bij de ervaring te krijgen. Bijkomend voordeel: er werden ook borrelnootjes meegeleverd! Deze waren gelukkig geen onderdeel van de puzzel, maar deze kon je gewoon opeten 😉

Escape simulator

Een tijdje geleden stuitte ik op ‘Escape simulator’: een co-op escaperoom die je solo of met 2-3 vrienden (die het spel ook hebben) kan spelen. In het spel zitten standaard 4 verschillende locaties bestaande uit 5 verschillende kamers. Het spel is een escaperoom simulator, wat betekent dat ze het principe van een fysieke escaperoom zoveel mogelijk hebben gesimuleerd. Wat mij betreft is dit goed gelukt. Per ruimte heb je een bepaalde tijdslimiet (duidelijk zichtbaar op een timer), en je ziet allerlei materialen, maar nog niet alle puzzels zijn zichtbaar of op te lossen. Je kunt rondlopen door de ruimte, spullen oppakken, bekijken en gebruiken. Je moet soms vazen kapot gooien of een stoel omduwen om een aanwijzing te vinden. Wat me opvalt is dat je standaard in het spel ziet of een item een aanwijzing is of niet. Wat mij betreft maakt dat het spel iets makkelijker. Maar dit kun je uitzetten in de instellingen.

Veel van de elementen die een fysieke escaperoom zo leuk maken zijn dus terug: ruimtes waar je doorheen loopt, tijdsdruk, puzzels zijn niet op volgorde en je moet dingen doen met materialen die je in de ruimte vindt. Alleen valsspelen is nog mogelijk door online naar oplossingen te zoeken, maar ik merkte zelf dat ik best wel in het spel werd getrokken en daar dus helemaal niet over nadacht. Je kunt overigens ook gewoon hints vragen in het spel.

Naast de standaard meegeleverde kamers, bevat het spel ook de mogelijkheid om door de community gemaakte kamers te spelen. Hierin is veel aanbod, uiteraard ook met kwaliteitsverschil. Met een ‘daily picks’ pagina in het keuzemenu geeft het spel je elke dag nieuwe aanbevelingen voor goede levels die je kunt proberen. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf kamers te maken met een ingebouwde editor. Dat is niet gemakkelijk, maar wel een leuke uitdaging voor de echte liefhebbers. 

Enthousiast geworden? Via Steam kun je gratis een demo van Escape Simulator proberen!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.