Omayra Bout

Omayra Bout: “Je kunt zoveel met het datadomein”

We spreken haar precies op het moment dat ze in transitie is naar een andere functie. Omayra Bout was Data Architect bij Achmea en is nu Data Consultant bij Achmea. Kortom, ze blijft haar werkgever trouw en dat doet ze inmiddels al 15 jaar. Omayra is wat dat betreft een voorbeeld van hoe je ook binnen een bedrijf kunt blijven groeien en bloeien. Wij vragen haar ernaar.

“Ik heb mij al veel jaren bezig gehouden met Business Intelligence en Data”, zegt Omayra. “Ik heb in 15 jaar tijd veel verschillende rollen gehad. Ik deed het beheer van een datawarehouse, begon toen in projecten mee te draaien, maakte rapporten en datastromen en uiteindelijk heb ik via datamodellering de stap gemaakt naar data architectuur. Net dit kwartaal ben ik vervolgens gestart als Data Consultant. Ik heb dus al vele facetten van BI en Data gezien. Nu zit ik in een data analytics team met als doel om data toegankelijk en bruikbaar te maken voor de hele organisatie.”

Data Consultant

“Als Data Consultant ben je een brug tussen de business en het team van data analytics. We kijken hoe we data delen binnen Achmea kunnen verbeteren. Ik mis de techniek daarin niet: ik vind het hartstikke gaaf, maar je ziet ook dat je met alleen techniek er niet komt. Je moet die vertaling naar een business goed kunnen maken en dat vind ik erg leuk om te doen.”

Die liefde voor techniek zit er wel sinds jongs af aan al in. “Toen ik een jaar of tien was leerde mijn vader me al programmeren in BASIC. Mijn broertje en ik waren veel met computers bezig, maar ook met elektronica: lekker printplaatjes solderen. Ik heb na de HAVO dan ook meteen de HTS Elektrotechniek gedaan. Het lag me goed en ik vond het leuk om te doen.”

Steun van haar ouders

Een groot voordeel dat Omayra had en wat veel meisjes en vrouwen niet hebben, is de steun van haar ouders. “Mijn vader vond het heel leuk dat ik ermee bezig was. Veel vrouwen worden er niet in gestimuleerd en dat is mijn ervaring ook als het gaat om de buitenwereld. Leraren op de HAVO adviseerden: ‘De HTS, weet je dat wel zeker? Misschien moet je toch maar een andere studierichting kiezen.’ Mijn ouders stimuleerden deze keuze juist.”

In eerste instantie startte haar carrière met gedetacheerd werk. “7 jaar lang werkte ik bij CMG en zag ik veel verschillende bedrijven en ook welke mogelijkheden er zijn. Het is een heel gave start. Op een gegeven wilde ik wat minder reistijd en ging ik op zoek naar een werkgever iets dichterbij huis. Ik koos toen voor Achmea.”

Natuurlijk deed ze dat niet alleen voor comfort. “Achmea is heel groot. Je hebt er ontzettend veel mogelijkheden en er zijn vele bedrijfsonderdelen, dus het is niet zo dat je echt vastzit op één plek. Daarnaast vind ik Achmea een goede werkgever en is het voor mij dichtbij, maar 20 minuten fietsen.” Natuurlijk was het coronavirus wel even wennen met het thuiswerken. “Ik ging alleen bij uitzondering naar kantoor, dus ik ben veel thuis geweest. Dat was eerst erg wennen, maar na verloop van tijd zag ik ook wel de voordelen van thuiswerken in. Ik ging bijvoorbeeld regelmatig wandelen tijdens de dagstarts. Gelukkig kan er nu weer wat meer. Zeker nu ik in een nieuw team zit, vind ik het belangrijk om mijn collega’s te leren kennen.”

Een groot netwerk

Een heel nieuw team, maar zoveel legacy. Hoe is dat voor Omayra? “Wat ik in het begin wel lastig vond, is dat je een heel groot netwerk hebt: je hebt een functie opgebouwd en je bent heel lang het aanspreekpunt geweest voor veel dingen. Dat moet je nu loslaten. Gelukkig gaat dat steeds makkelijker, omdat je er nieuwe taken bij krijgt.”

MobileMobile

Op dit moment is het team van Omayra aan het groeien. “We hebben dit kwartaal gepland om het team op te starten. We kijken met wie en hoe we gaan samenwerken. Achmea is heel groot en om iets voor elkaar te krijgen zul je moeten samenwerken.”

Hierbij komen twee aspecten aan bod: communicatie en technologie. “Het is heel afwisselend: je moet iets weten van de techniek, van de kaders waarbinnen je kunt werken, goede ideeën tot leven brengen en dit binnen een grote organisatie als Achmea uitdragen. Gelukkig doe ik dit niet alleen, en werk ik veel samen met collega’s die veel weten van ethiek, juridische zaken, data governance en andere onderwerpen die een rol spelen om data te kunnen delen.”

Veelzijdige job

Kortom, een enorm veelzijdige job. “Ik vind het heel gaaf wat ik nu doe. Het datadomein is heel interessant en je kunt er heel veel mee. Ik ben van plan om de komende tijd meer te leren over data analyse en data science.” Daarnaast heeft Omayra ook als moeder werk aan de winkel. “Ik ben van jongs af aan met techniek opgegroeid en ik heb 4 kinderen: drie zoontjes en een dochter.

Mijn zoon van 9 krijgt nu ook interesse in techniek, dus ik heb een Arduino gekocht en we zijn samen leuke dingen aan het ontdekken. Ik ben er zo trots op dat hij die interesse nu ook heeft en ik hem de basis van coderen kan leren en hij het hartstikke leuk vindt. Als je iemand van 9 jaar moet uitleggen wat programmeren is en hoe je die loopjes erin krijgt, dan moet je wel creatief zijn. Nu vindt hij treinen heel leuk, dus we zijn bezig om er stoplichtjes en spoorbomen aan te sturen met de Arduino.”

Uiteindelijk vindt Omayra het jammer dat er niet veel meisjes zijn die voor techniek kiezen. “Op de afdeling waar ik nu werk is het aantal vrouwen trouwens best hoog, ik heb ook wel op plekken gewerkt waar je dan als enige vrouw bent. Ik ben blij dat dat nu gemengder is: dat is goed voor de sfeer. Wat mij als meisje heeft geholpen is dat je gestimuleerd wordt om je interesses te ontwikkelen. Zeker als je er van jongs af aan al mee bezig bent, dan helpt dat enorm. Ik zie het ook bij mijn eigen kinderen. Op de basisscholen beginnen ze al vroeg met les in programmeren.” En thuis dus ook, maar alleen als ze dat zelf leuk vinden.

Omayra is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Houd TechGirl extra in de gaten aan het einde van de maand, want dan openen de stembussen!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.