Ödgärd Andersson: “Zeg geen ‘nee’ als je denkt dat je iets niet kan”

Ze was altijd al een techgeek, wat enorm werd aangewakkerd door haar moeder. Inmiddels is onze potentiële TechGirl van de Maand Ödgärd Andersson Chief Digital Officer bij Volvo en sprankelt ze als ze het heeft over tech. “Je kunt de wereld fundamenteel beïnvloeden door technologie te gebruiken.” En dat is precies wat Ödgärd doet.

Meer nog dan haar vader, was het haar moeder die Ödgärd enorm inspireerde van technologie en wetenschap te gaan houden. “Mijn moeder kocht dan niet een complete stereoset, maar bouwde haar eigen ding. We gebruikten computers in de jaren ‘70/’80 en ik was compleet geïndoctrineerd. Ik vond wiskunde geweldig en we hadden zoveel tech thuis, dat ik al gauw thuis ging programmeren.”

Ödgärd Andersson

Ödgärd kon in haar thuisland Zweden al op de middelbare school kiezen voor ‘tech’ als richting, dus dat deed ze. “Ik ben uiteindelijk per toeval terecht gekomen bij Ericsson. Telecom in de jaren ‘90 was volop aan het groeien en ontwikkelen. Ik weet de vroege dagen van 2G nog. Het is zo mooi om om je heen te kijken en te zien hoe iedereen technologie gebruikt. Hoe tof is het om daarvan deel uit te maken?”

Met die gedachte is ze na een lange carrière bij de infrastructuurkant van Ericsson bij Volvo gaan werken. “Het is een beetje hetzelfde in de auto-industrie. De auto die we kennen verandert en wij kunnen impact maken. Helemaal nu de autowereld zo naar elektrisch rijden verschuift, terwijl auto’s tegelijkertijd meer in verbinding staan met anderen dingen en meer autonoom worden, is het heel belangrijk om te kijken wat we nu echt nodig hebben en willen. Ik ga over de software in die auto’s, maar ook hoe we toegang krijgen tot die auto’s en het abonnement dat je sinds kort op Volvo-auto’s kunt nemen in plaats van een auto te kopen. We blijven zo waarde toevoegen en auto’s duurzamer maken. Het zijn echt spannende tijden wat dat betreft.”

Ödgärd: “In telecom ging de focus ook van hardware naar software, al tien jaar voordat de auto-business daarmee begon. We keken bovendien naar hoe we de manier waarop we werken zouden transformeren om die software-centrische ontwikkeling door te maken, in plaats van het zoeken naar oplossingen vanuit een industriële achtergrond. Ik vond de architectuur van auto’s erg interessant en ik kwam uit een hoek die zich buigt over netwerken. Eigenlijk is een auto ook een ingewikkeld netwerk van allerlei functies.”

Van infrastructuur naar automotive

De Zweedse besloot de overstap te maken naar automotive: “Ik wilde onderzoeken hoe je zo’n netwerk zou kunnen veranderen en hoe je dat doet in het licht van autonoom rijden. Ik ben supergeïnteresseerd in robots namelijk. Volvo vroeg me ook echt bij ze te komen om de manier van werken en de architectuur te veranderen.” Eng vond ze het niet om na zo lang de overstap te maken. “Ik ben niet zo snel bang, maar het was wel spannend en een gebied dat ik niet goed kende. Ik was ook niet bang dat ik niet genoeg over automotive zou weten, want ik wist dat ik daarin hulp zou krijgen van anderen. Als je met een bedrijf praat over een baan, dan weet je vaak al ongeveer wat je allemaal al weet en kan toevoegen. “

We spraken Ödgärd tijdens de European Women in Tech-conferentie in Amsterdam, dus we vroegen haar ook waarom ze besluit om aan dit soort evenementen mee te doen. “Dat heeft twee redenen. Enerzijds is het geweldig om het publiek te ontmoeten, ook vanuit het idee om talent aan te trekken. Anderzijds is het heel egoïstisch hoor: ik kan ‘hangen’ met superslimme mensen. Ik zat vanmorgen in een panel met Shaloo Garg van Microsoft en dat was een goed gesprek over hoe je werken met innovatie en start-ups kan combineren. Ze innoveert veel op het gebied van duurzaamheid dus het leek ons een goed idee elkaar later nog eens te spreken.”

Maar, hoe zit het met de vrouwen bij Volvo? “Er werken veel vrouwen bij Volvo, maar we willen er graag meer. Het is een universele uitdaging, denk ik. We willen meisjes op school al inspireren om voor engineering te kiezen en de volwassen dames die inderdaad in dat vakgebied werken? Daar vechten we voor.” Bij Volvo wordt er ook gewerkt om meisjes en jonge vrouwen te betrekken bij het bedrijf, onder andere door hackathons en door te laten zien hoe een dag in een bepaalde baan er ongeveer uitziet.”

Laat je stem horen op jouw manier

Zelf heeft Ödgärd er nooit veel moeite mee gehad in de minderheid te zijn. “Op de middelbare school waren we met acht meisjes in een klas vol jongens. En sinds school heb ik vooral met veel mannen gewerkt en minder vrouwen. Dat is wel een soort normaal voor me. Dat is ook niet moeilijk, je moet gewoon zorgen dat je jouw manieren vindt om je stem te laten horen. Ik heb mezelf geleerd om niet te twijfelen. Geen ‘nee’ zeggen omdat je denkt dat je het waarschijnlijk niet kan, gewoon ‘ja’ zeggen.”

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.