Google Duo - probleem bij bloggen

Nummer 1 probleem bij bloggen…

Okay, wat ik nu zeg, is misschien niet met statistisch onderzoek geverifieerd, maar ik durf toch wel te zeggen dat dit de allergrootste valkuil voor bloggers is. Als je deze factor niet toepast, krijg je echt een probleem bij bloggen…

Toewijding

“Goh, wat een open deur”, zul je denken. Maar als je het allang weet, waarom zie ik dan nog steeds zoveel bloggers die ‘struggelen’ met deze (niet onbelangrijke) factor?

Het lijkt allemaal leuk en aardig: bloggen. Je eigen verhaaltjes op het internet. Geïnspireerd door Miss Lipgloss of andere succesvolle fashion-bloggers. Of omdat je jouw verhaal gewoon aan iemand kwijt moet. Redenen alom, maar bedenk je: wat wil je bereiken en wat ben je bereid daarvoor op te geven?

Ook ik stuitte op dit probleem bij bloggen

Joh, je bent niet de enige. TechGirl.nl is een uit de hand gelopen hobby-project van me. Het begon met een uurtje per week. Ik klooide maar een beetje aan. Zo’n anderhalf jaar lang ofzo. Dat is best een lang traject als je niet toegewijd bent. Het verveelt en het irriteert dat de bezoekersaantallen niet groeien. Veel bloggers stoppen binnen een half jaar, omdat ze niet snel genoeg succes boeken. Maar kun je het de lezers kwalijk nemen dat ze niet weten waar ze aan toe zijn bij jou?

Op een gegeven moment ging ik toch eens wat meer schrijven om te zien of dat effect zou hebben. Ik merkte dat hoe meer ik publiceerde, hoe meer bezoekers er naar mijn website kwamen. En dat gaf een behoorlijke kick! Je denkt op zo’n moment: “Ik wil meer. Meer. MEEEEEEERRR!” Het is als een soort verslaving. Maar ja, meer schrijven betekent ook meer tijd erin stoppen. Dat kan betekenen dat andere hobby’s het onderspit delven. En ook daar moet je weer mee oppassen, want als je geen andere hobby’s meer hebt en je je helemaal blind staart op je blog; dat komt de creativiteit/productiviteit ook niet ten goede.

Om je te helpen om succesvol blogger te worden, heb ik een aantal tips opgeschreven

  • Zorg dat je geregeld post.
  • Spreek met jezelf (en je lezers) af wanneer je iets post.
  • Verzin geen excuusjes waarom je weer geen artikel af hebt. Wees streng voor jezelf.
  • Leg de publiceer-frequentie in het begin niet té hoog. Anders moet je een standaard vasthouden waar je geen plezier aan houdt.
  • Kies voor een duidelijke focus op jouw site. Je hoeft niet over álles te schrijven.
  • Kies twee social media kanalen waar je publiciteit gaat binnen halen. Meer heeft geen zin, want dat kost extra tijd.
  • Luister naar je lezers. Je schrijft voor immers hen. Zorg dat ze tevreden zijn.
  • Ben bereid te investeren: tijd en eventueel ook geld.
  • Geef je blog de tijd om te groeien (minimaal een jaar, liefst drie jaar!)

Heb je zelf ook een goede tip voor dit lijstje? Hou ‘m niet voor jezelf!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.