Als journalist schrijf je prachtige verhalen voor jouw lezers. Maar wat als je anderen ook wilt laten ervaren wat jij voor ogen hebt? Dan zul je toch echt een stapje verder moeten gaan in je verhalende wijze. Voor Bertine van Hövell was dit van toepassing: ze rolde daarom in de wereld van interactieve storytelling en –producties. Ze vertelt in dit interview haar verhaal:

“Ik werk zelfstandig aan games en interactieve producties. Concreet betekent dit dat ik digitale spelletjes maak en dat ik maandelijks een Live Action Roleplay (LARP) co-run. Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit het schrijven van plot en karakters, het programmeren + scripten van interactie en het ontwikkelen van gameplay gebaseerd op plot en thema.”

“Ik ben er heilig van overtuigd dat gaming een waardevol medium is dat unieke ervaringen kan creëren. Het is een kick om mensen een goede ervaring te bieden. Het is fantastisch om te zien hoe mensen plezier beleven aan de dingen die je maakt. Wetend dat bij alles wat je maakt, het volgende misschien wel nog beter wordt.”

“Mijn specialisatie (storytelling) vul ik aan met kennis vanuit schillende hoeken. Ik lees dus niet alleen over digitale storytelling, maar ook over LARP, storytelling in andere media, marketing (psychologie) en non-fictie storytelling. Zo kun je trends vanuit andere media onderzoeken en kijken of het ook toe te passen valt op je eigen medium.”

Hoe het allemaal begon…

Op een gegeven moment kwam ik in aanraking met een ARG die voor de Da Vinci Code was gemaakt. Ik vond het een interessante manier om mensen in aanraking te laten komen met historie. Het soort edutainment dat voor mij wel werkte. Dat inspireerde me om me te verdiepen in games. Ik ben inmiddels een beetje van het edutainment afgestapt. Nog steeds heel interessant, maar ik focus me nu het liefste op ander soort producties.”
“Ook andere games inspireerden mij om dit werk te doen. Bepaalde games deden echt iets met; echt een soort andere ervaring ten opzichte van andere media. Die ervaring wilde ik ook bieden aan anderen.”

Hoe staat het er nu voor?

“Mijn laatste game is nu online: lostagain.itch.io/meryll. Hierin speel je het leven van de zesjarige Meryll die een koekje wil. En ze zal er alles aan doen om er eentje te krijgen. Het is een experiment in hoe mensen één probleem op verschillende manieren kunnen oplossen. En het is erg grappig.

“Digitale vaardigheden zijn belangrijk vanwege meerdere redenen. Ten eerste moet je als game designer weten wat er technisch mogelijk is en hoe je dit aan moet pakken. Des te meer vaardigheden je hebt, des te beter je weet wat er mogelijk is. In het begin zul je heel veel dingen zelf moeten ondernemen. Om als designer een portfolio op te zetten, zul je basisvaardigheden in programmeren en visual design moeten hebben om je idee over te brengen.”

“Mijn vorige twee maanden bestonden hoofdzakelijk uit bugfixen en verbeteringen in m’n laatste game aanbrengen. Ik ben net fris begonnen met een nieuw project, waarbij ik nu mijn tijd besteed aan een eerste schets aan gameplay te ontwikkelen. Daarna komt er een week of twee aan programmeren. Dan een aantal weken schrijven en schaven…”

Toekomstmuziek

“Mijn droom is uiteindelijk om een midden-groot bedrijf op te kunnen zetten dat zich bezig kan houden met eigen producties en werknemers goed kan faciliteren. Dit is binnen de gaming wereld vrij moeilijk. Ten eerste, omdat financiering lastig is binnen de conventionele routes (banken bijvoorbeeld vinden games te risicovol), en ten tweede omdat er binnen gaming een ongezonde werkhouding is, waardoor waardevolle werknemers vaak afvloeien naar andere industrieën. Maar ik ga het proberen.”

Dit artikel verscheen in de wekelijks terugkerende reeks van TechGirl van de Maand. Wil je ook dat Bertine dé TechGirl van april wordt? Stem dan vanaf 23 april op haar.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.