Navigatieapp op smartphone

Navigatieapps: is het AI of nie?

In de categorie ‘Is het AI of nie?’ wordt uitgelegd of een toepassing gebruik maakt van artificial intelligence (AI) of niet. Deze keer duiken we in de algoritmes van navigatieapps. Want hoe rekent de app zo snel je route uit? En hoe wordt je aankomsttijd bepaald? In dit artikel leggen we het je uit!

Route berekenen

Google Maps, Waze, en TomTom zijn misschien wel de bekendste navigatieapps. Allemaal berekenen ze in een razend tempo jouw snelste of kortste route. Hiervoor bestaan verschillende algoritmes: stappenplannen voor het maken van de berekeningen en het kiezen van de beste route. Om dit te kunnen doen wordt de kaart omgezet in een net van punten en lijnen. Elk punt is een kruising, splitsing of afslag; elk lijntje is een weg tussen 2 punten. Afhankelijk van wat je doel is, heeft elk lijntje een bepaalde waarde. Wil je de snelste route berekenen? Dan is de waarde van elk lijntje een tijd die het duurt om van het ene punt naar het andere punt te gaan. Wil je de kortste route berekenen? Dan gebruik je afstand in (kilo)meters. De keuze voor welke weg je neemt om van punt A naar punt B te gaan is afhankelijk van het algoritme dat je gebruikt.

Soms wil je ook dat je navigatieapp nog met extra dingen rekening houdt, bijvoorbeeld tolwegen vermijden. Een lijntje kan dan nog een extra waarde krijgen, bijvoorbeeld ‘is tolweg’ of de tolkosten. Het algoritme kan dat dan ook meenemen in de keuze voor de route.

Tot zover spreken we nog niet van AI, er wordt immers alleen een stappenplan gevolgd, maar er wordt niet gebruik gemaakt van leren, of reageren op de omgeving.

Sluipverkeer door navigatieapps

Maar met alleen een algoritme gebruiken ben je er nog niet. Snel van A naar B gaan kan namelijk zorgen voor meer sluipverkeer. De meeste navigatie apps zorgen er daarom nog voor dat je voornamelijk grote wegen neemt, en niet midden door woonwijken hoeft te crossen om op de allersnelste manier een file te omzeilen. Om dit te doen houden ze bij het berekenen van hun route ook rekening met de weg-hiërarchie. Snelwegen en N-wegen zitten dan hoger in de hiërarchie dan binnenwegen en woonwijken, waardoor ze eerder worden aanbevolen dan kleine weggetjes. Ook hiervoor is in principe geen AI nodig. Het is immers niet zo dat de weg-hiërarchie dynamisch is, en er hoeven dus nog steeds geen voorspellingen gemaakt te worden.

Slimmer navigeren = anticiperen

Hedendaagse navigatieapps gaan vaak wat verder. Ze proberen slim te navigeren door te anticiperen op de huidige/toekomstige verkeersituatie. Deels gebruiken ze hiervoor informatie die wordt gegeven door gebruikers. Zo kunnen ze op basis van de actuele verkeersinformatie je route aanpassen.

MobileMobile

Maar veel apps geven tegenwoordig ook een voorspelling over je reistijd op bepaalde momenten van de dag. Daarbij houden ze rekening met de drukte die er op dat moment zal zijn. Voor deze voorspellingen wordt gebruik gemaakt van AI. Bijvoorbeeld door te leren van historische gegevens en dat te combineren met het huidige verkeersbeeld. Het kan echter nog slimmer. Google Maps maakt inmiddels gebruik van de DeepMind technologie om nog meer rekening te houden met het actuele verkeer. Zo wordt er nu niet alleen gekeken naar de invloed op de huidige route, maar ook op omliggende routes om zo nog preciezer te kunnen voorspellen wat de beste route is. Maar ook elementen zoals de tijd van het jaar worden meegenomen om de voorspellingen preciezer te maken.

Een andere AI-feature waar Google Maps aan werkt is het voorkomen van ‘stevig remmen’. Door te kijken naar de versnelling van telefoons en Android Auto kan bepaald worden wanneer een gebruiker erg hard moet remmen. Met dit soort data kunnen gevaarlijke punten worden bepaald (bijvoorbeeld verwarrende kruispunten) en kan Maps rekening gaan houden met dit soort punten. Door deze minder snel aan te raden, kunnen mogelijk gevaarlijke situaties en daarmee ongelukken voorkomen worden.

Binnen navigeren met Augmented Reality

Ook kan AI worden gebruikt om ‘live’ aanwijzingen te geven om mee te navigeren. Zo werkt Google aan een Augmented Reality-toepassing (Live View) om je te helpen de weg te vinden wanneer je in een station of winkelcentrum je weg probeert te vinden. Door te kijken naar je wat je ziet met de camera van je telefoon en dit te vergelijken met alle afbeeldingen in de Street View-database kan bepaald worden waar je bent, en worden op je telefoonscherm live aanwijzingen gegeven over hoe je moet navigeren.

Navigatieapps: AI of nie?

Hedendaagse navigatieapps maken zeker gebruik van AI! Dat hebben ze nodig om voorspellingen te kunnen doen over de drukte onderweg en op basis daarvan de beste keuzes te maken over hoe je het beste kan rijden. Helaas blijf je af en toe in de file staan, want zelfs de slimste navigatieapp moet je soms een file in sturen omdat er geen andere (goede) optie is.  

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.