Nadieh Bremer: van astronomie naar datavisualisatie

De ene studie doen, maar uiteindelijk uitkomen op een ander soort beroep. Nadieh Bremer (30) had van kinds af aan een liefde voor het zonnestelsel. Daar kwam op latere leeftijd haar liefde voor wiskunde en natuurkunde bij, wat leidde tot de keuze voor een astronomiestudie. “Ik begon met sterrenkunde, daarna werkte ik als consultant bij Deloitte als data scientist. Daar is mijn passie voor datavisualisatie begonnen.”

Eind 2015 is voor Nadieh het balletje echt gaan rollen. “Ik was bij een dataconferentie waar ik iemand zag staan die zichzelf datavisualisatiespecialist noemde. Vroeger dacht ik dat datavisualisatie een soort van skill was, maar het bleek dus ook een echt vak te zijn.” Dat was het moment waarop ze wist dat ze haar passie had gevonden. “Ik ben me er toen heel erg in gaan verdiepen, ben boeken gaan lezen en heb persoonlijke projecten gestart om meer kennis te krijgen. Het data-analyse deel met statistieken en datamanipulatie had ik al vanuit mijn astronomiestudie meegekregen, maar de rest heb ik mezelf aangeleerd.”

Internationale doelgroep

Datavisualisatie is upcoming in Nederland, maar in de Verenigde Staten is het al enorm populair, met name in Silicon Valley. “Ik heb het geluk gehad dat ik twee jaar geleden met mijn blog, Visual Cinnamon, ben begonnen. Ik deelde mijn persoonlijke projecten en hoe ik mezelf het data visualiseren heb aangeleerd. Hierdoor bouwde ik een soort portfolio op waardoor mensen mij op internet vonden. Nu krijg ik mailtjes van over de hele wereld van mensen die mijn stijl van visualisatie zoeken.

Meet-ups

Ik wil zo efficiënt en visueel interessant mogelijk data weergeven. Ik ga gericht aan de slag met vraagstukken van bedrijven.” Naast freelancer is Nadieh ook spreker tijdens meet-ups. Zo’n 95% hiervan doet ze in het Engels. “Ik heb het vooral over het concept van ‘out of the box denken’. Hoe kun je de data zo presenteren dat het effectiever en specialer is dan alleen maar wat grafiekjes die we al zo vaak zien?”

Visual Cinnamon

Sinds afgelopen januari is Nadieh parttime freelancer, vanaf juli wordt dit fulltime. “Vroeger was Visual Cinnamon alleen een blog en een plek waar ik persoonlijke projecten deelde. Dat doe ik nog steeds, maar ik heb er nu ook een bedrijfswebsite van gemaakt.” Het bedenken van een (bedrijfs)naam is een struggle die we ook allemaal wel herkennen, maar Nadieh is er op creatieve wijze uitgekomen. “Alle standaard namen waren al in gebruik, maar tijdens een brainstormsessie zag ik opeens het woord ‘cinnamon’ ergens staan. In mijn studententijd doodlede ik heel veel; mijn favoriete doodle leek op het bovenaanzicht van kaneel. Naast dat ik een echte zoetekauw ben, vond ik het gewoon heel leuk klinken. Dus toen werd de naam ‘Visual Cinnamon’.

Proces

“Iedere keer dat ik een nieuwe datavisualisatie maak, gaat het op een andere manier. Meestal geven klanten wel richtlijnen mee, maar soms word ik ook helemaal vrijgelaten en moet ik zelf naar een creatieve vorm op zoek gaan. Mijn inspiratie haal ik veelal via Pinterest. Zodra ik ideeën heb opgedaan, ga ik schetsen en probeer ik verschillende dingen uit. Daarna blijft het een beetje heen en weer gaan tussen schetsen en designen tot ik bij het eindresultaat ben. Het snelste project wat ik ooit gedaan heb duurde zo’n 20-30 uur, een van de langste projecten rond de 140 uur.”

Toekomst

“Wanneer ik fulltime freelancer ben, lijkt het me heel leuk om een keer voor langere tijd ergens anders te gaan wonen. Het lijkt me inspirerend om middenin de natuur te zitten, maar toch ook nog voor klanten bezig te zijn om als het ware mijn loon binnen te krijgen. Hoe geweldig zou het zijn om in Nieuw-Zeeland te wonen en doordeweeks te werken en vervolgens in het weekend te gaan hiken of gewoon het gebied te verkennen? Die combinatie van wonen en zelfstandig werken trekt me wel!”

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘TechGirl van de Maand‘. Vind jij dat Nadieh dé Techgirl van juli 2017 moet worden? Stem vanaf eind juli op haar! Give her all your support.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.