#DrTechGirl: waarom is BeReal ineens zo populair?

Myrthe van der Erve: “Soms dacht ik: really, me? Maar later wist ik: dat kan ik”

The Next Web heeft zich in een vrij korte tijd tot een begrip gevochten op het gebied van innovatie, informatie en events. Binnenkort staat de grote conferentie weer op het programma, maar voor het zover is, spreken wij met CEO Myrthe van der Erve. Over haar uitdagingen en de vraag of ze nou een excuustruus is.

Myrthe van der Erve zit sinds 2018 bij The Next Web. In eerste instantie was ze binnengekomen als COO, maar inmiddels heeft ze sinds 2021 de rol van CEO. Een rol die ze niet per se als klein meisje al ambieerde, maar die wel erg goed bij haar blijkt te passen. Maar Myrthe gaat een uitdaging sowieso niet uit de weg: ze zat jarenlang bij Sanoma, ging toen bij een online bureau aan de slag in de e-commerce- en bankenwereld en verhuisde ook nog eens naar Zwitserland. “Dat was erg inspirerend, maar je hebt wel te maken met het dilemma van de expat-vrouw: als je als vrouw meegaat met je man naar het buitenland, wat dan? Ik had jonge kinderen en ik wilde niet thuis zitten en niks doen. Ik kreeg in Zwitserland echter een mooie kans en toen mijn partner zijn baan kwijtraakte, zijn we uiteindelijk voor mijn baan gebleven.”

Myrthe van der Erve

Het was een mooi avontuur om te beleven als gezin. Maar na vijf jaar keerden ze weer terug naar Nederland. “Ik merkte dat de kracht van je netwerk erg belangrijk is in mijn passie om mensen te verbinden. En dan zit je vrij geïsoleerd in Zwitserland. Ik dacht dat ik in Nederland meer mijn ei kwijt zou kunnen en het leek me fijn voor de kinderen om op te groeien in Nederland. Ik kon meteen beginnen bij TNW.”

Programmeren kan ze niet, maar toch trok het tech-aspect Myrthe erg aan in de baan. “Ik vond de tech sector altijd al interessant: ik zit er uiteindelijk ook altijd in. Onze missie is het verbinden van het tech-ecosysteem en de cultuur van dingen gedaan krijgen past bij mij. Zeker in combinatie met evenementen. Bovendien heb ik een goede klik met de oprichters, die ik ken dankzij de powervrouwen om me heen.” Myrthe doelt daarmee op vrouwen in haar netwerk met wie ze regelmatig tips uitwisselt, zoals Wendy van Oirschot van UNLEASH en een connectie die onder andere bij WeTransfer heeft gewerkt. Zij wisten dat TNW een COO zocht en stelden voor dat ze contact op zou nemen.

Zelf had ze nooit gedacht dat ze van COO naar CEO zou gaan. “Ik dacht dat ik geen CEO-type was. Maar Boris (Veldhuijzen van Zanten, red.) zag iets in mij en vond dat ik CEO moest worden. Ik dacht echt: really, me? Ik heb er uiteindelijk 24 uur over nagedacht en besefte toen: dat kan ik wel. Ik zat al in het bedrijf, waardoor die stap al wat comfortabeler was. Ik had zijn werk ook al even overgenomen toen hij met sabbatical ging en hij gaf me enorm veel vertrouwen.”

The Next Web

“Dus toen besloot ik het te doen. Ik dacht ook: er zal niet veel veranderen, ‘you run the place anyway’.” Daar had ze zich wel wat op verkeken. “Het heeft me verrast dat er meer aan de functie kleefde, zoals het heel erg naar buiten gericht zijn. Die externe rol als de verantwoordelijke is wel echt een extra dimensie.” Hiermee bedoelt ze dat ze meer als gezicht van het bedrijf op bijvoorbeeld congressen sprak en dat was even wennen. “Je groeit er wel in. Als COO dacht ik: heerlijke baan, ik regel alles en laat die mannen maar op het podium staan.”

Maar nu moet ze er ook op. ”Ik vond het heel spannend en leuk, maar ik merk ook wel dat als je een beetje onzeker bent, je aan allerlei dingen gaat twijfelen. ‘Word ik veel gevraagd omdat ik een vrouw ben? Ben ik nou de excuustruus of willen ze mij echt zien spreken?’ Tegelijkertijd gelooft Myrthe er heilig in dat we goed naar onszelf moeten kijken. “Ik vind feminist een zwaar woord, maar ik ben het wel: hoe zorg je dat je als vrouw meer succes krijgt? Dat is toch putting yourself out there. Zet jezelf op dat podium en overwin grenzen. Zo inspireer je ook andere vrouwen.“

Myrthe werkt fulltime in deze rol die veel van haar vraagt en combineert dat met haar gezinsleven, onder andere door ondersteuning van een au pair. “Natuurlijk wil je bij het toneelstuk van je kind zijn, en dat kan ook gewoon als je fulltime werkt, zolang je geen werk hebt waarbij je moet inklokken of patiënten moet zien. De wereld waarin we nu leven biedt meer flexibiliteit. Mijn belangrijkste advies aan andere vrouwen is dan ook: regel het voor jezelf en maximaliseer je hulp. Als je een positie hebt die veel van je vraagt, schakel dan hulp in, zoals een au pair en een werkster bijvoorbeeld. Dat kost wat meer geld, maar daardoor heb je wel een relaxter leven. Ik ben er een leukere moeder door, want 4 dagen werken en dan de 5e dag yoga doen, koffie drinken met vriendinnen en ook nog mijn huis opruimen, daar word ik niet gelukkig van.”

28 jaar

Hoe zit het bij TNW eigenlijk met de man-vrouw-verhoudingen? “We hebben geen quotum, maar we zijn een internationaal merk in de media en dat trekt sowieso andere mensen aan. De gemiddelde leeftijd in het team is 28 jaar en er werken meer dan 25 nationaliteiten onder de 100 medewerkers die we hebben. De man-vrouw-verhouding is 50 procent en je ziet wel dat dat de laatste tijd is gekomen, door onder andere mijn aanwezigheid als vrouwelijke CEO. Wel mag er van mij nog wat meer kleur in het management team komen. Om te zorgen dat we een internationaal, inclusief team hebben, denk ik dat bewustwording goed is. En dat als we een positie vrij hebben, we ook op zoek gaan naar iemand die in dat plaatje past.”

Myrthe denkt dat we er harder aan moeten werken om de jongere generaties enthousiast te maken voor tech. “Mijn dochter van elf zit nu in de leeftijd waarvan ik denk dat het het juiste moment is om in aanraking te komen met tech, zodat meiden van die leeftijd ook al een tech-carrière kunnen ambiëren en meer vrouwen worden aangetrokken om dat soort studies te doen. Zelf heb ik het altijd heel bijzonder gevonden als vrouw in de tech-sector. Dat gun ik meer vrouwen!”


Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.