Zeg je Fashion Week dan zeg je New York, Milaan of Parijs, toch? Maar er is een new kid in town! Metaverse Fashion Week vond plaats van 24 tot 27 maart in digitale wereld Decentraland. Het is niet het eerste event met mode in de hoofdrol in de Metaverse, zo organiseerden onder andere Gucci & Mimi Wade eerder al events in de digitale wereld, maar dit is wel de eerste die op een echte Fashion Week geïnspireerd is. Een vol programma waaronder verschillende runway shows van bijvoorbeeld Dolce & Gabbana, digitale sessies met onder andere Tommy Hilfiger en pop-up stores. De Metaverse heeft inmiddels peak hype wel bereikt en wordt aan de ene kant enthousiast ontvangen. Maar er is ook twijfel over het nut en het ‘waarom’. Deze Fashion Week kan dus wel gezien worden als een test voor de Metaverse. Wat zijn de reacties?
De fashion
Bij een Fashion Week, dus ook bij een Metaverse Fashion Week, draait het boven alles om de mode. In real life besteden naaisters en ontwerpers honderden uren aan een kledingstuk. Digitale producties, denk aan games of animatiefilms, vragen wellicht nog wel meer tijd. Hoe was dat deze Fashion Week? Tommy Hilfiger, DKNY and Selfridge openden pop-up stores in de digitale wereld waar je kleding en accessoires als NFT kon kopen.
Alle kleding die getoond werd is overigens te koop als NFT en te dragen in Decentraland. Wat dacht je van een exclusieve wearable van Forever21 of futuristische looks van Philipp Plein? Er vindt nog niet echt gretig aftrek. Van verschillende kledingstukken van Philipp Plein is nog amper iets verkocht, laat deze productpagina zien.
Ook is er nog wel wat op te merken over de kleding die bezoekers dragen. Tijdens verschillende Fashion Weeks zijn de looks van bezoekers minstens zo inspirerend als de show. Hoewel digitale fashion al langer als NFT verkocht wordt en ook gedragen door Metaverse bezoekers, is dit niet voor iedereen weggelegd. Een CNN verslaggever beschrijft hoe ze, voor het eerst, inlogt op Decentraland en keuze heeft een handvol gratis kledingstukken en een tiara kiest als accessoire. Niet echt high-fashion denk ik en ook moeilijk om je zo te onderscheiden van andere bezoekers.
De tech
Voor veel bezoekers zijn de digitale shows niet zo indrukwekkend als de real deal. De mogelijkheden in Decentraland lijken gewoon niet zo geavanceerd in tegenstelling tot wat designers met naald en draad kunnen, of wat ontwerpers van fashion NFT’s kunnen. Dat komt volgens veel gebruikers ook door de hardware die nodig is om alles zo te tonen op je scherm als dat het bedoeld is. Maar om de wereld in beste kwaliteit te kijken, heb je sterke gaming PC’s nodig.
Volgens feedback van bezoekers, zo schrijft de Amerikaanse Vogue, waren de graphics primitief in vergelijking met eerdere digitale mode-evenementen, zoals de Fabric of Reality show in 2020 of Gucci’s event in 2021, en de ervaring was niet optimaal door technische mankementen. Dit is natuurlijk een grote domper op een digitale ervaring. Ook waren er reacties van bezoekers die vonden dat het niet de sfeer had van een echt event, omdat het soms moeilijk te zien was hoeveel mensen er aanwezig waren of dat er simpelweg niet veel mensen waren. Een verslaggever van Vogue zegt dat slechts 250 mensen zich hadden opgegeven voor de show van Dolce & Gabbana, er slechts 90 mensen bij Philipp Plein waren en dat de show van Etro behoorlijk wat lege rijen had.
Toch waren deelnemende bedrijven tevreden. In de modewereld is het belangrijk om te blijven vernieuwen en een digitaal event is momenteel wel helemaal je van het. Ook voor bedrijven en adviseurs op het gebied van Metaverse, blockchain en NFT’s was dit event een teken dat er heil in hun techniek zit. Het zal dan waarschijnlijk ook een jaarlijkse traditie worden, zei Sam Hamiliton, creative director van Decentraland Foundation tegen CNN.
Metaverse Fashion Week: het eindoordeel
Voor klanten en consumenten was het misschien nog even wennen, of niet wat ze verwachten. Ook al vliegen getoonde kledingstukken nog niet als warme broodjes over de toonbank.
Afgaande op reacties van professionals uit modewereld en die uit techwereld, was deze Fashion Week wel een succes. Voor de deelnemende merken is het een manier om innovatie te tonen en mogelijk een nieuw publiek te bereiken. Voor techbedrijven en anderen die actief zijn met bijvoorbeeld NFT’s en blockchain is het een teken dat de techniek wel degelijk een waarde heeft – in tegenstelling tot wat het grote publiek nu nog denkt. Omdat nog niet iedereen overtuigd is van het nut van de Metaverse wordt er met een vergrootglas naar dit soort events gekeken. Niet helemaal eerlijk natuurlijk, maar zelf moet ik, net als de meeste mensen, nog maar zien of de Metaverse daadwerkelijk praktisch nut gaat hebben. Veel events voelen voor mij ook als ‘meedoen om het meedoen’, net als Clubhouse of Second Life.
Wat denk jij? Kan je niet wachten om in te stappen of kijk je het ook nog even aan?
Wil je meer weten? We schreven al eerder over de Metaverse, NFT’s en fashion.