Met je oma online, dat zouden er meer moeten doen!

Ook al volgen de digitale en technische ontwikkelingen elkaar steeds sneller op, de jeugd is niet de enige leeftijdsgroep die aan deze trends meedoet. Vorig jaar nog liet het CBS weten dat driekwart van de senioren tussen de 65 en 75 jaar dagelijks online is. Dat tegen zo’n 43% in het voorgaande jaar. Super! Achter de geraniums zitten, maar dan wel met een PC, tablet of smartphone.

Internet en social media

Er zit natuurlijk wel een verschil in enkel online zijn of daarbij ook nog eens social media gebruiken. Mijn eigen ouders en schoonouders zijn daar een goed voorbeeld van. Mijn ouders, midden 60, zijn inmiddels in het bezit van alle apparaten. Het kostte wat tijd, maar inmiddels heeft ook mijn vader zijn oude mobieltje ingeruild voor een ‘slim’ exemplaar. Whatsappen gaat misschien nog niet helemaal vanzelf, maar dat is een kwestie van tijd. En mocht het nodig zijn dan is het kunstje zo afgekeken bij mijn moeder. Zij is intussen ‘online pro’ te noemen, appt er vrolijk op los, emoji’s inclusief. Dat is bij mijn schoonouders, midden zeventig, weer heel anders. Ze zijn wel af en toe online via de PC, maar social media is nog een brug te ver.

Workshops

Het grote verschil in online zijn en het gebruik van social media bleek ook afgelopen dinsdag 19 januari, tijdens de workshop ‘Social Media voor senioren’. Een reeks van workshops in opdracht van Vodafone, georganiseerd door Stichting Nederland Cares en gegeven door Annet van Betuw. Dit keer in woonzorgcentrum Aafje in Rotterdam. Zo’n tien senioren, variërend in leeftijd tussen de 60 en 85 jaar, maakten die dag kennis met social media. Samen met vrijwilligers gingen zij aan de slag op eigen mobiel of tablet. Waar de één simpelweg wilde weten wat je met Facebook kon doen en hoe je nou die app aan de praat kreeg, wilde een ander vooral weten hoe je om moest gaan met die kleine hoeveelheid geheugen op je mobiel en de beveiliging van de inhoud.

Onderzoekjes

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat senioren de afgelopen jaren een flinke inhaalslag hebben gemaakt op het gebied van internet en in het bijzonder social media. Toch blijkt uit GfK-onderzoek, in opdracht van Vodafone, dat nog steeds 30% van de ouderen niet online gaat met een smartphone (of tablet). Ook geeft maar 3% van de jongeren aan contact te hebben met opa’s en oma’s via de smartphone. Dat is natuurlijk jammer, want die apparaten maken het connecten met anderen via social media nog net even wat makkelijker.

Jong geleerd

Gelukkig blijkt uit datzelfde onderzoek dat driekwart van de jongeren maar wat graag zijn skills wil doorgeven aan hun opa of oma. En met dit gegeven ontwikkelde Vodafone de campagne Oma Online. Een super sympathieke campagne met de zusjes Gerrie & Truus in de hoofdrol.

De campagne zelf, waarbij je je opa en oma kon opgeven voor een cursus en een starterspakket, is inmiddels voorbij. Maar wij mogen wel een aantal boekjes ‘Social Media voor senioren’ van Annet van Betuw weggeven. En mocht je daarbij nou misgrijpen, dan heb je vast nog wel ergens een oudere smartphone of tablet liggen waarmee je ze de ‘beginselen der social media’ kunt voordoen. Zo kunnen ze alvast een beetje wennen aan het ‘echte werk’. Voor je het weet zitten ze al Whatsappend en met de OV-app in de trein onderweg naar jou 😉

WIN!

Heb jij ook ouders, grootouders of schoonouders die nog wel wat social media tips kunnen gebruiken? Laat dan via de Facebook-post weten waarom je hem of haar echt mist op Facebook en maak kans op één van de boekjes.

boekje

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.