Merel van Sommeren

Merel van Sommeren: “Ik wil meer vrouwelijke collega’s”

Merel van Sommeren is enorm op haar plek in haar baan. Ze is Account Executive bij SAS en dat betekent dat ze de spil is tussen de klanten en haar technische collega’s. Het enige wat ze mist, is meer vrouwelijke collega’s.

“Ik maak als het ware de vertaalslag tussen de technische mensen bij de klant en de technische mensen bij SAS. Mijn interesse voor data en analytics is ontstaan tijdens mijn studie  International Economics & Business waar ik kennis maakte met statistiek en wiskunde.” Merel had toen nog geen idee wat ze daarmee wilde doen.

Ze ging na haar studie aan de slag bij de Rabobank als intern accountmanager. “Heel leuk om met bedrijven mee te mogen denken aan: hoe ga je groeien, wat heb je nodig? Je hebt geld nodig om te groeien en dat besprak ik met bedrijven. Nu doe ik ongeveer hetzelfde: ik bespreek welke analytics-oplossingen je nodig hebt om processen te verbeteren. Het is een iets ander onderwerp, maar de businessgedachte zit in beide.”

Dat ze meer met data wilde doen, ontdekte ze na haar baan bij Rabobank. “Mijn vriend kreeg de mogelijkheid om te verhuizen naar Australië. We zijn gegaan en daar heb ik een nieuwe baan gevonden bij een start-up in creditscoring. Die verzamelde data van consumenten de kredietwaardig te bepalen. Dus ik ging van finance bij de bank naar data en systemen verkopen aan banken. Daardoor maakte ik kennis met data en analytics, modelling en credit scoring.”

Merel van Sommeren

Toen Merel 5,5 jaar later in Nederland terugkwam, is ze die kant nog verder opgegaan. “Nu zit ik in een rol waarin ik bedrijven mag helpen in het efficiënter en beter aanpakken van processen met behulp van analytics en data. Het gaat daarbij vooral om: hoe zet je die data om in slimme beslissingen? Veel bedrijven denken dat data de holy grail is, maar met alleen data heb je nog niets. Het gaat om de beslissingen die je maakt op basis van de data. Je kan heel veel data verzamelen en het allemaal ergens neerzetten, maar hoe wordt je bedrijf daar beter van? Je bedrijf wordt pas beter als je de data inzet om  beslissingen te maken die helpen bij de bedrijfsvoering.”

“Daarnaast merk ik dat bedrijven waar ik over de vloer kom – vooral energiebedrijven – nog veel in silo’s werken. Verschillende afdelingen hebben allemaal hun eigen data verzameld en werken met hun eigen data. Veel bedrijven vinden het moeilijk om die silo’s te doorbreken en op een hoger niveau te kijken naar de data, analyses en processen. Dat is de uitdaging waar momenteel veel bedrijven voor staan. Er moet een andere discussie ontstaan op een hoger niveau. SAS biedt een breed platform dat daar perfect op inspeelt.”

Merel voelt zich duidelijk als een vis in het water bij SAS, want ze vertelt dolenthousiast over haar werk. Zijn er ook nadelen? “Er werken veel vrouwen bij SAS, maar niet in mijn team. Ik ben zelfs in mijn team de enige vrouwelijke account executive. Wereldwijd werken bij SAS wel veel vrouwelijke account executives, maar in Nederland niet. Ik denk dat vrouwen vaak een ander idee hebben bij deze baan. Je hoeft niet heel technisch of een hele harde verkoper te zijn. Ik denk dat we juist met vrouwelijke eigenschappen ver komen, zoals goed kunnen luisteren en je goed kunnen inleven in wat de klant nodig heeft.”

“Dat zijn extreem nuttige eigenschappen in mijn baan. Het is heel erg aanvoelen wat iemand nodig heeft en dat vertalen naar een antwoord met onze analytics tools. Ik doe in mijn baan veel op gevoel. Je moet zeker affiniteit hebben met tech en sales, maar je hoeft zelf niet heel technisch te zijn.”

Girl’s day

Maar ja, hoe ga je die vrouwen aantrekken. “Aan de ene kant moeten we de baan misschien anders neerzetten in vacatures, maar het begint eigenlijk al bij het idee dat we hebben over dit soort banen. SAS heeft vanuit het Women’s Initiatives Network (WIN) ook al verschillende initiatieven ontplooid. Zo hebben we bijvoorbeeld recent meegedaan aan Girls’ Day, waarbij zo’n 50 basisschool meisjes tussen de 9 en 12 jaar een kijkje kwamen nemen op het SAS kantoor.  We hebben ze wat verteld over ons werk en ze spelenderwijs kennis laten maken met data en analytics.Zo zien ze al op jonge leeftijd hoe leuk een baan in de techniek kan zijn. Je hoeft niet alleen maar van wiskunde te houden om bij een IT-bedrijf  te werken. Je moet vooral geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn.”

“We zijn binnenkort ook te vinden op de Women in Data Science-conferentie om een presentatie te geven en vrouwen enthousiast te maken over data science. Laten zien dat dit werk anders is dan je denkt. Ik wil meer vrouwelijke collega’s, dus vrouwen: reageer op vacatures! Mocht je geïnteresseerd zijn maar nog twijfelen: je kunt altijd contact met me leggen en komen lunchen, dan vertel ik je er alles over.”

Merel denkt dat werken bij een softwarebedrijf of met data en analytics veel vrouwen goed zou passen, maar dat ze dat niet doen omdat ze dat nog nooit hebben gedaan. “Vrouwen denken als ze iets in een vacature zien dat ze het per se aan alle eisen moeten voldoen en het liefst jaren ervaring moeten hebben.  Maar dat is niet zo. Kom een keer bij ons langs en ik laat je zien dat SAS en mijn baan ontzettend leuk zijn. Ook is er binnen SAS voldoende ruimte om wat meer over data en analytics te leren.”

Merel van Sommeren maakt kans op de titel TechGirl van de Maand. Houd eind deze maand TechGirl.nl in de gaten, want dan gaan de stembussen open!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.