‘Zo snel als een vliegtuig, zo comfortabel als een trein.’ Dat is wat Merel Toussaint (24) samen met de rest van het Hyperloopteam van de TU Delft als doel had. Een pod creëren die passagiers binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs moet kunnen brengen met snelheden die op kunnen lopen tot wel 1100 km/h. Nadat ze vorig jaar in Californië de Spacex Hyperloop Pod Competition wonnen, hebben ze transportproblemen én mogelijke oplossingen duidelijk op de kaart gezet.

Via Facebook zag Merel, een master Applied Physics student, twee jaar geleden iets over het hyperloopteam en toen is het heel snel gegaan. “Ik zag een oproep voorbij komen om je in te schrijven op de interesselijst voor het hyperloopteam. Dus ik dacht prima, dan krijg ik meer informatie. Maar toen bleek dat dat geen interesselijst was, maar een sollicitatieformulier. Ik mocht op gesprek komen en al vrij snel werd me verteld dat ik in het team zat.” Binnen het team was Merel een aerodynamics engineer. “Ik hield me bezig met het ontwerp van de aerodynamica en ik hielp mee aan de bouw van de koolstofvezelonderdelen van het voertuig.”

Trein of vliegtuig?

De Hyperloop lijkt een beetje op een trein, maar Merel legt uit dat het eigenlijk meer weg heeft van een vliegtuig. “Het is natuurlijk een vervoermiddel op rails met mensen erin, dus dan is de link met een trein snel gelegd. Maar het belangrijkste onderdeel van ons ontwerp is dat het een drukcabine heeft, omdat het door een buis gaat waar zich lucht in bevindt. De luchtdruk in het voertuig moet hoog gehouden worden, zodat mensen kunnen blijven ademen. De drukcabine heeft dus meer weg van een vliegtuig dan een trein, want daarbij hoeft dat niet.”

Luchtdruk

De lage druk is heel belangrijk bij de Hyperloop. “Wij leggen het zelf altijd als volgt uit; als je op de fiets zit, merk je het wanneer je tegenwind hebt. Zo’n 95% van de energie die je stopt in het fietsen, gaat op aan het feit dat je luchtweerstand hebt. Dus op het moment dat je de lucht weghaalt, haal je ook de tegenweerstand weg. Dan zou je super efficiënt kunnen bewegen. Dat is ook waarom vliegtuigen heel hoog vliegen, omdat daar minder druk is. Dus de reden voor de lage druk is dat het ontzettend veel energie scheelt.”

Claustrofobisch

Het gemaakte prototype van de pod is op halve schaal, dus de werkelijke Hyperloop wordt twee keer zo groot. “In het team zaten een aantal jongens van industrieel ontwerpen die veel ervaring hadden met ergonomie. Zij onderzochten hoeveel ruimte mensen nodig hebben om zich prettig te voelen. Er is een minimale diameter van het voertuig bedacht, die een beetje dezelfde ruimte zou moeten geven als wanneer je voorin een auto zit. Er zijn genoeg mensen die acht uur in een auto zitten om naar Frankrijk te gaan, dus dan moet een half uurtje in de Hyperloop ook wel kunnen.”

Boven of onder de grond?

Het originele idee was om de buizen voor de pod boven de grond te leggen, maar voor het systeem van de Hyperloop maakt het niet uit. “Onder de grond leggen is veel duurder, maar misschien komen er in de toekomst nog opties om dat goedkoper te maken. Ik denk wel dat we door dit team op te zetten en die wedstrijd te winnen, in Nederland interesse hebben gewekt voor dit probleem. We hebben in ieder geval laten zien dat er op technisch vlak een oplossing voor is. Wat de overheid en de politiek daarvan vinden is natuurlijk een tweede, maar het is wel cool om te kunnen laten zien dat zoiets daadwerkelijk kan.”

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘Techgirl van de Maand‘. Vind jij dat Merel dé Techgirl van augustus 2017 moet worden? Stem vanaf eind augustus op haar! Give her all your support.

Gerelateerde berichten

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.