TechGirls komen in alle soorten en maten: de een zit constant code te kloppen, terwijl de ander tech vooral gebruikt voor bijvoorbeeld een baan in de social media. Dat laatste is een goede omschrijving van Marloes Leeuw, onze TechGirl van de Week. Ze werkt bij een heel interessant bedrijf: AVROTROS, dus we zijn blij haar het hemd van het lijf te kunnen vragen.

Ze zat vroeger uren te kijken naar programma’s als Fort Alpha, Koefnoen, Tussen Kunst & Kitsch en het Songfestival. Het is dus niet heel vreemd dat Marloes na haar studie Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen plus een schakeljaar Communicatiewetenschappen, uiteindelijk is gaan werken bij AVROTROS. “Voordat ik bij AVRORTROS kwam, werkte ik bij D66 in Den Haag, De Telegraaf en Koninklijk Theater Carré, alle drie in online functies. Voor mij voelde de stap naar de publieke omroep en AVROTROS heel logisch, omdat ik ermee ben opgegroeid.”

Avrotros

Bij AVROTROS doet Marloes social media, maar er is meer dan dat: “Persoonlijk gebruik ik Twitter, Facebook, YouTube, Spotify, Tumblr en Instagram. Maar bij AVROTROS publiceren we ook nog content op de website, in verschillende nieuwsbrieven en natuurlijk houden we als online redactie het (social) medialandschap nauwlettend in de gaten en spelen we in op de ontwikkelingen waar nodig. Hoe mijn dag eruit ziet verschilt dan ook heel erg. Dat vind ik ook het leuke van werken in de media, het is zo veranderlijk! Soms weet je ’s ochtends precies hoe je dag eruit ziet en soms gebeurt er iets waardoor je hele planning omslaat.”

Deze TechGirl geniet enorm van haar baan, maar er is wel iets dat ze wat moeilijker vindt: “Ik heb veel interesse in de manier waarop mensen denken en hoe mensen beslissingen maken. Social media heeft natuurlijk alles met mensen en hun keuzes te maken. Dat vind ik interessant. Wat ik minder leuk en ook moeilijker vind is werken met online data (ik was vroeger ook niet zo goed in wiskunde en statistiek). Gelukkig hebben we bij AVROTROS hele goede data-analisten die ons ontzettend goed helpen.”

Krabbé zoekt Picasso

Marloes haalt heel veel energie uit grotere projecten die zich online afspelen: “Ik vind het heerlijk om aan grote online projecten zoals Hunted en MINDF*CK te werken. Maar ik hou ook van wat kleinschaligere programma’s zoals Krabbé zoekt Picasso (dit is trouwens zeker een kijktip!). Als je ook in de social media wil gaan werken, dan moet je houden van hard werken en er lekker voor gaan!”

We kunnen natuurlijk niet over social media praten zonder te vragen of Marloes’ posts weleens viral gaan. “Bij AVROTROS werken we met grote programma’s en content die grote groepen aanspreekt. Dus video’s gaan wel eens viral. Dat is te gek en voelt dan als een beloning van je harde werk.” En, is dit de droombaan van onze TechGirl van de week? “Eigenlijk heb ik momenteel mijn droombaan redelijk te pakken. Maar als Netflix U.S.A. belt dan ga ik daar wel even over nadenken.”

Aan het einde van de maand kun je op Marloes stemmen voor Techgirl van de Maand. Waarom je op haar moet stemmen? Dat vertelt ze je zelf: “Ik zou het heel leuk en positief vinden als mensen op mij zouden stemmen. Dat voelt dan toch als een toffe waardering voor je persoon en werk.“ Houd TechGirl in de gaten voor de stemronde!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.