Als een van de vijf mechanical engineers uit het Green Team Twente heeft Mariska Bos (21) een verantwoordelijke taak, maar de grootste uitdaging wordt het daadwerkelijke racen met de waterstofauto die ze in één collegejaar hebben gemaakt. “Het is heel prettig om een mechanicus achter het stuur te hebben, want wij kunnen meestal horen wat er kapot gaat, mocht dat gebeuren. In dat geval kunnen we het probleem sneller verhelpen”, aldus Mariska.

Met twee elektrotechneuten als ouders is de liefde voor techniek bij Mariska bijna aangeboren. “Ik wist al best lang dat ik iets technisch wilde doen, maar dat is alsnog heel breed. Ik ben bij veel studies gaan kijken, maar uiteindelijk wilde ik iets doen waarmee ik dingen kon bouwen en dat werd werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente. Vroeger speelde ik ook veel met lego, het zit gewoon in me denk ik.”

Green Team Twente

Allemaal leuk en aardig zo’n universitaire studie, maar naast alle theorie wilde Mariska graag daadwerkelijk dingen maken en dus solliciteerde ze bij het Green Team Twente. “Met een team van negentien studenten bouwen wij een waterstofauto en doen we mee aan de Shell Eco-marathon in Londen. Waterstof wordt steeds vaker gebruikt door autofabrikanten, maar er is ook behoorlijk sprake van het kip-en-ei-probleem. Je hebt bijvoorbeeld weinig auto’s op waterstof omdat er weinig tankstations voor zijn, maar je hebt weinig tankstations omdat je weinig auto’s op waterstof hebt.”

Shell Eco-marathon 2017

Over een week zit het hele team in Londen om voorbereidingen te treffen voor de Shell Eco-marathon op 25 mei. Dit is een zuinigheidsrace waar ruim 200 studenten in twee verschillende klassen kunnen deelnemen. Aan de ene kant de Prototype klasse waarin basic auto’s zo zuinig mogelijk moeten rijden en aan de andere kant de Urban Concept klasse, waar het Green Team Twente aan meedoet. “Naast dat het bij ons om zuinigheid gaat, moet de auto ook nog in het stadsverkeer kunnen functioneren. Iedere ronde moet je een heuvel op en moet je één keer stoppen om een stoplicht te simuleren.” 

Auto

“Wij zijn in september vorig jaar begonnen met het testen van de auto van vorig jaar om te kijken waar de grootste efficiëntieverliezen zitten. Door deze aanpak hebben we extra veel tijd gehad om de auto van binnen te verbeteren. We hebben de body overgenomen van vorig jaar en enkel de zwakke punten ervan geoptimaliseerd. Het doorberekenen van aerodynamica, mallen maken en produceren is veel werk en wat je vorige jaren zag is dat de teams heel erg in tijdnood kwamen. Wij hebben onze tijd efficiënt in kunnen delen waardoor ik veel vertrouwen heb in de race. We gaan voor een podiumplek en ik denk dat dat wel gaat lukken!”

The road to London

Voordat het team op pad gaat richting Engeland moet er nog het een en ander gedaan worden. Eenmaal in Londen aangekomen moet het team ook meteen aan de slag. “De auto wordt in een aanhanger meegenomen, dus bij aankomst moeten we alle onderdelen even nalopen en de wielen opnieuw uitlijnen. Daarna moet de auto ook nog uitgebreid getest worden om te kijken of hij wel veilig genoeg is om mee te mogen doen aan de race.”

Toekomst

Mariska is een enthousiaste en leergierige student, wat het soms moeilijk maakt om keuzes te maken. “Ik vind alles leuk, mijn master kiezen vind ik al lastig, laat staan dat ik weet wat ik na mijn studie wil gaan doen! Ik ben begin dit jaar de meest uiteenlopende bedrijven in Nederland langs geweest en eigenlijk had ik bij ieder bedrijf wel een goed gevoel, dus ik weet echt nog niet wat ik wil. Het belangrijkste voor mij is dat ik aan zulke gave projecten kan werken, waar ik m’n energie in kwijt kan en dan kan denken: ja, dat heb ik gemaakt!”

Stem op Mariska

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘Techgirl van de Maand‘. Vind jij dat Mariska dé Techgirl van mei 2017 moet worden? Stem vanaf eind mei op haar! Give her all your support.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.