TechGirl van de Maand - Marijke de Vries

Marijke de Vries: “Mensen weten meer en willen daardoor meer”

Onze potentiële TechGirl van de Maand heet Marijke de Vries en werkt bij BesteProduct.nl als redacteur en manager consumententesters. Het valt haar op dat Nederlanders kritischer worden. “Mensen weten dat er meer mogelijk is en willen dus ook meer. Ze willen het beste wat ze voor hun geld kunnen krijgen.”

Marijke is niet altijd al een TechGirl geweest. “Heel eerlijk begon die fascinatie ‘pas’ on the job bij BesteProduct. Tot die tijd zag ik techniek vooral als iets dat voor je werkt. Je waterkoker die je dagelijks zonder daarbij na te denken aanzet. Stofzuiger, oven, tv, soundbar… Op de IFA-beurs in Berlijn raakte ik hooked. Heb er mijn ogen uitgekeken. Fantastisch wat er tegenwoordig allemaal kan. Inmiddels heb ik zelf ook de nodige techsnufjes in huis. Ben er dol op!”

Ver van huis

De uit Dedemsvaart afkomstige Marijke de Vries vond het best spannend om te solliciteren bij BesteProduct.nl. “Inmiddels bijna 5 jaar geleden, reageerde ik op de vacature ‘Redacteur voor een online vergelijker’. Een week later reed ik enthousiast naar Arnhem, ruim 96 kilometer van mijn woonplaats Dedemsvaart. Met gezonde spanning, maar vooral ook de gedachte, hoe gaan we dat doen? Met zo’n afstand. Gelukkig is vanuit huis werken geen probleem. Twee dagen zit ik met een heerlijk team op kantoor en de andere dag doe ik m’n ding vanuit huis in Dedemsvaart.”

Haar ding doet ze natuurlijk op een laptop of computer, maar ze kan ook niet zonder haar telefoon. “Ik denk dat ik zonder deze job niet snel bij Huawei terecht zou zijn gekomen. Maar het is een fantastisch merk, met geweldige telefoons. Ik ben dol op mijn Huawei smartphone. Heel af en toe heeft hij wat kleine hick-ups met pairen, maar die zie ik graag door de vingers. De geweldige foto’s maken een heleboel goed. Ik ben nogal een eerst-even-een-foto-maken-moeder.”

“BesteProduct.nl wil niet zozeer de grootste vergelijker worden van Nederland, maar wel de beste,” zegt Marijke, “We komen een heel eind in de buurt, al zeg ik het zelf. Ik laat ruimte over voor verbetering en ik ben en blijf een bescheiden persoon. We hebben een speciaal team dat al vanaf dag één op de achtergrond meedraait en ervoor zorgt dat gegevens van allerlei andere sites worden verzameld, zodat onze bezoekers de producten bij ons het best kunnen vergelijken. Daar is vervolgens een hele berekening op los gelaten, waardoor met die informatie een algemeen cijferoordeel per product geven kan worden. Mijn collega’s en ik testen vervolgens de meest populaire, leuke, aparte en nieuwste producten. Sinds een jaar vertalen we onze bevindingen in de vorm van een ‘Goeie Koop’, een publicatie van 3 aanraders, wekelijks in het AD en alle regionale uitgaven. Mijn rol is vooral het aansturen van ons team van testers. Ook ben ik de contactpersoon bij de fabrikanten, vraag ik de producten aan en ik test zelf dus ook wekelijks verschillende producten.”

Een telefoontje is genoeg

Volop met tech bezig dus, en ook nog in een leidinggevende rol. Toch is er niet iets specifieks waarvan Marijke zegt: dit is een mijlpaal. “Ik ben wel trots dat we van vier naar zeventig testers zijn geklommen. Toen ik bij BesteProduct.nl kwam hadden we sporadisch contact met fabrikanten. Nu ken ik bijna alle fabrikanten of PR-bureaus in Nederland van A tot Z. Ik ben erg trots dat het AD met ons samenwerkt. Mooi dat zo’n medium onze testen heeft opgepakt. Wat ik ook geweldig vind is dat ik eerder bijna uren moest bellen, vervolgens nog 2 weken mailen, voor ik een product binnen kreeg van een fabrikant. Nu is een kort telefoontje of mailtje genoeg. Soms krijg ik zelfs zonder ernaar te vragen producten toegestuurd, of we die alsjeblieft willen testen. Dat geeft zo’n voldoening, dat wat je doet gezien én gewaardeerd wordt.”

Constant met meningen en advies bezig zijn, al vijf jaar lang, dat kan natuurlijk leuke inzichten geven in hoe Nederlanders denken. “Ik zie dat mensen veel kritischer zijn geworden en dat reviews belangrijker worden. Mensen weten dat er meer mogelijk is en willen dus ook meer. Ze willen het beste wat ze voor hun geld kunnen krijgen. Ervaringen van anderen zijn daardoor nog belangrijker geworden. We merken dat nog meer nu onze testen ook in de krant verschijnen. Laatst nog, stond een fabrikant op nummer 1 in de espresso-test. Mijn contactpersoon vertelde me blij dat mensen met het artikel in hun hand de winkel binnenkwamen; ‘Deze willen wij, verkoopt u die ook?’ Reviews hebben zo’n impact.”

Gelukkig vindt Marijke het testen het leukste aan haar baan, want dat is waarmee BesteProduct veel succes heeft. “Van Bluetooth speakers en luchtreinigers, tot kaasfondues en espresso apparaten. Afgelopen paar dagen kwam het stoom me uit de oren dankzij de beste en krachtigste stoomgeneratoren. Heel divers en heel erg leuk. Je eigen was strijken, op kantoor. Wie doet dat nou? Daarnaast heb ik echt een superleuk team. Het is altijd gezellig op onze redactie en ik ga steevast met plezier naar kantoor. Minder leuke taken zijn er eigenlijk niet, maar als ik dan toch iets moet noemen… Soms is het vervelend om een betrokken iemand van een fabrikant te moeten vertellen dat ze helaas niet bij de top zitten. Gelukkig heb ik vaker te maken met sportievelingen, dan hele kwade slechte verliezers, maar ik breng liever goed nieuws.”

Verhuizing

Er komt voor BesteProduct, Marijke en haar team wel een spannende tijd aan. “Nu we zijn overgenomen door Reshift in Haarlem zit een verhuizing richting het westen er op den duur wel aan te komen. Dit is voor mij vanuit Dedemsvaart, maar ook voor mijn collega’s uit Arnhem, Doetinchem en Apeldoorn nogal uit de richting is. Mijn droom is toch dat we ergens halverwege een te gekke loods gaan vinden. Die we inrichten als kantoor annex testruimte. Ik zie het al helemaal voor me. Een grote testkeuken waar we allerlei keukenapparatuur op rij kunnen testen en en woonkamer waar we de beste audio set-up kunnen testen en met steelstofzuigers aan de slag kunnen… Of waar we ongestoord kunnen gourmetten zonder dat anderen last hebben van de lucht.“

Marijke is in de race om TechGirl van de Maand te worden. Zelf denkt ze dat je succes hebt als je bij jezelf blijft. “Als het voor jou goed voelt, dan is dat het ook. Gewoon lekker je ding doen. En geniet!” Ben jij geïnspireerd door Marijke’s verhaal? Laat dan je stem achter wanneer de stemronde voor TechGirl van de Maand volgende week opent.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.