Marianne Dorder Servet

Marianne Dorder-Servet: “Ik zie te weinig zwarte vrouwen in de tech”

Ze is nu Senior Product Owner bij gemeente Amsterdam en daar zit potentiële TechGirl van de Maand Marianne Dorder-Servet goed op haar plek. Al in de jaren ‘90 was ze geïnteresseerd in computers en toen ze op haar 21ste van Suriname naar Nederland verhuisde, borduurde ze daarop voort.

“Ik besloot in Nederland een opleiding te zoeken in de tech, maar dat is natuurlijk heel breed. Ik ben toen de opleiding Informatie, Dienstverlening en Management gaan doen. Naast mijn studie werkte ik full-time. Na afronding van mijn studieop de HVA heb ik ontslag genomen bij het merkenbureau waar ik werkte en ben ik de informatievoorziening ingegaan. Via een detacheringsbureau kwam ik bij een gemeente terecht en stortte me toen op digitaal archiveren.”

Marianne Dorder-Servet

Marianne kreeg de taak om het vele papierwerk waar een gemeente mee te maken had te digitaliseren, structureren en metadateren. “Het moest allemaal netjes terugkomen in de systemen en daarover moest goed worden nagedacht. Ik kwam terecht in een functie van advies en uitvoering. Ik was net afgestudeerd met frisse ideeën en ik nam zelf initiatief. Dat is ook wel een rode draad in mijn loopbaan: ik doe altijd meer dan in mijn functie staat. Hierdoor doe ik meer leuke dingen, zodat de omgeving ook ziet dat ik dat kan. Toen ik bij de gemeente gedetacheerd zat, ben ik mijn volgende studie gaan doen: informatiewetenschappen aan de UvA.”

Na 1,5 jaar was ik toch meer op zoek naar de advieskant, waardoor ik wegging bij de detacheerder en de gemeente. Uiteindelijk ging ze naar PriceWaterhouseCoopers waar ze informatiespecialist werd. “Het was echt een walhalla. Ik heb daar zoveel mooie digitale ontwikkelingen gezien. Ze waren echt voorloper met digitale ontwikkelingen. Nieuwe tools, interessante gedachtes over de digitale wereld. Ik heb daar ook mijn afstudeeropdracht gedaan, maar ben weggegaan toen er een reorganisatie kwam.”

Marianne is uiteindelijk bij de IND gaan werken, waar ze hielp bij digitale onderzoeken naar het levensverhaal van vluchtelingen en asielzoekers die een aanvraag deden voor een verblijfsvergunning. Doel van de digitaal onderzoek was om erachter te komen of het levensverhaal klopte en/of de aanvragers mogelijkerwijs te maken hadden met mensenrechtenschendingen of oorlogsmisdaden op grond van het Artikel 1F Vluchtelingenverdrag. Ik heb er zoveel gezien en geleerd. Hierna  ging ik de consultancy in, waarbij ik organisaties adviseerde over het digitaliseren van hun werk- en bedrijfsprocessen In de consultancy reisde ik veel. Ik begon toen ook aan mijnderde studie bedrijfskundige informatica en moest ik kiezen. Het was niet te combineren: in de consultancy ben je vaak pas laat weg, dan sta je nog in de file, dan red je het niet om om half 7 ‘savonds in de schoolbanken plaats te nemen.”

Werk genoeg

De studie won. Ik ben dichterbij huis gaan werken. “Er is in de IT/ Informatievoorzieningveel werk, dus wisselen gaat supersnel. Na een baan bij een woningcorporatie in Amstelveen, ben ik na 3 jaar weer de consultancy ingegaan. Ik had mijn derde studie inmiddels afgerond. In deze nieuwe consultancybaan ben ik aan de slag gegaan als adviseur en projectmanager bij o.a. ministeries, gemeentes, provincies, waterschappen, universiteiten en ROC’s. Ik hield mij bezig met het strategisch en tactisch adviseren over het waarom en de wijze van digitalisering en hoe de informatievoorziening het beste in te richten. En als projectmanager heb ik leiding gegeven aan organisatiebrede implementaties van systemen, werkwijzes en veranderingen met aandacht voor werknemers en burgers/klanten. Ik wilde mij vervolgens verder ontwikkelen, minder reizen en weer bij één werkgever gaan werken.  

MobileMobile

“Ik kwam toen terecht bij een ziekenhuis in het gebied Alkmaar – Den Helder. Een geweldige ervaring om in een ziekenhuis te werken. Ik gaf als informatiemanager advies over digitalisering. In het ziekenhuis wilden ze minder papier, meer digitaal, dus dat was me op het lijf geschreven. Ik heb een aantal digitale ontwikkelingen geïnitieerd, waaronder het opstellen en geaccordeerd krijgen van een visie digitale gastvrijheid door de RvB. Het is mooi om te zien dat ik niet meer werk bij het ziekenhuis, maar dat de ingezette digitale gastvrije visie en veranderingen nu nog met succes worden gerealiseerd. Dit met veel plezier en winst voor medewerkers en patiënten volgens de berichten op internet.”

Marianne wilde uiteindelijk toch nóg iets dichterbij huis en kwam zo bij haar huidige werkgever terecht. Inmiddels zit ze sinds 2020 bij gemeente Amsterdam. In eerste instantie als keteninformatiemanager maar sinds april dit jaar als senior product owner. Ik ben verantwoordelijk voor een team dat een data-/documentmanagement systeem ontwikkelt en onderhoud voor de opslag en beschikbaarstelling van informatie naar medewerkers en burgers. Ik houd me veel bezig met ophalen: wat wil de business, wat willen de gebruikers en hoe kunnen we dat zo goed mogelijk ontwikkelen en opleveren? Het was geen enorm bewuste keuze weer voor de overheid te gaan werken, maar toch bestaat 99 procent van mijn carrièrepad wel uit werken voor overheidsinstanties, ook vanuit de consultancy. Ik ken het goed, dus ik kan mijn weg er goed in vinden.”

Diversiteit

In het aansturen van een team heeft Marianne veel keuzes te maken. Let ze daarbij op diversiteit? “Het eerste waar ik naar kijk is een CV: je selecteert op de inhoud in het CV en de motivatie, want je ziet de mensen nog niet. Ik kijk dus niet direct of iemand een man of vrouw is. Ik kijk of iemand op papier mogelijk past. Je moet vooral willen. Je kunt man, vrouw, oud, jong zijn, maar als je niet wil, dan wordt het toch niets. Je motivatie hoeft niet perfect te zijn, je brief geen excellent Nederlands: als er maar een bepaalde intentie is. Bovendien zijn er nu eenmaal veel meer mannen in de IT. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ontwikkelaars, dan krijg je nu eenmaal veel CV’s van mannen. Als die het beste geschikt zijn, dan kiezen we daarvoor. Ik zou zelf graag meer vrouwen op gesprek krijgen.”

Mede daarom is Marianne haar eigen stichting begonnen. “Ik wil vrouwen graag stimuleren en de juiste kennis bijbrengen. Ik wil ze laten zien dat de IT niet per se een harde, technische wereld is. Je hoeft niet per se programmeur te worden. Het is juist heel breed. Ik heb het ook altijd een fijne wereld gevonden. Ik kan niet zeggen of ik wel of geen discriminatie heb ervaren, ik heb er geen bewijzen voor en misschien heb ik het gewoon niet gezien. Het komt ook door mijn karakter waarschijnlijk. Ik ben daadkrachtig, ik laat me niet zo snel van mijn stuk brengen, dus ik kan wat hebben. Geen discriminatie natuurlijk, want niemand kan en moet dat willen. Mocht iemand denken dat ik geen kennis van zaken heb, en dat gebeurt wel eens, dan ben ik mondig genoeg om het te hebben over wat ik weet en te laten zien wat ik weet. Aan de juiste mensen tenminste, je hoeft niet constant te strijden. Ik hoef mij niet aan iedereen te bewijzen. Nergens voor nodig”

Met haar stichting, die gericht is op zwarte vrouwen in de technologie, hoopt ze vooral zwarte vrouwen te inspireren de tech in te gaan. “Ik zie ze veels te weinig. Dat is geen aanklacht, dat is een feit. Er zijn al veel vrouwenorganisaties, dus ik heb het specifieker gemaakt. Ik wil mezelf ook niet als rolmodel neerzetten, ik wil andere vrouwen juist een podium geven. Ze laten zien dat de IT niet altijd met wiskunde en techniek te maken heeft. Je hoeft niet supertechnisch te zijn. Let maar eens op hoeveel technologie er al in je leven geïntegreerd is en wat je hierin interesseert. Geef ook niet te snel op. Het is zo makkelijk om nee te zeggen, maar ga het doen. Als je denkt dat je bij je huidige werkgever niet de kansen krijgt die je zou moeten krijgen, ga dan naar een andere werkgever. Verlies je doel niet uit het oog.”

Marianne is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Je kunt je stem op haar uitbrengen aan het einde van deze maand. Houd hiervoor TechGirl.nl in de gaten.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.