Liat Mendelson is Principal Product Manager bij Leaseweb en nee, dat heeft niks met auto’s te maken. Leaseweb is een bedrijf dat wereldwijd cloud- en infrastructuurdiensten levert. Het is aan Liat om te zorgen dat klanten die bijvoorbeeld AI-applicaties maken hiervoor de juiste Leaseweb-dienst kunnen gebruiken. Dit is wat Liat heeft gedaan om te komen waar ze nu is.
De Israelische Liat is verantwoordelijk voor de AI-propositie in Europa, maar ze komt uit een andere tak van sport. Ze komt uit de fintech-hoek en werkte bij een bedrijf dat een platform bouwde om data scientists in de verzekeringswereld te helpen bij het ontwikkelen van tariefmodellen. Zo leerde ze hoe je een model bouwt met machine learning en AI. “Ik begrijp wat een data scientist nodig heeft voor hun werk en hoe je een product zo bouwt dat het echt kan helpen. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in technologie en voelde me altijd al aangetrokken tot technische vakken op school.” Liat heeft dan ook Engineering gestudeerd.
Liat Mendelson
Inmiddels woont Liat een jaar in Nederland. “Mijn man is Nederlands. We wilden uit Israel weg en ik zocht naar werk. Ik wilde graag mijn kennis gebruiken in een nieuwe baan en het portfolio van Leaseweb op het gebied van AI trok me aan. Ook wilde ik graag voor een Nederlandse werkgever werken. Ik sprak eerst wat mensen die er al werkten en daar werd ik heel enthousiast van. Juist dat het een wereldwijd opererend bedrijf is, vind ik interessant. Ik heb in mijn carrière bij veel verschillende bedrijven gewerkt, van een startup van 20 mensen tot grote organisaties.”
De rol is uiteindelijk ook geworden wat Liat ervan verwachtte en ze zit erg op haar plek bij Leaseweb. Wel ziet ze veel verschillen tussen Nederlandse en Israelische bedrijven. “In Israel zijn er heel veel startups, we bouwen vanalles en we proberen vanalles, maar we zijn minder van het plannen. In Nederland is er meer structuur. Ook zijn Nederlanders heel anders dan Israeli, waardoor je even goed moet bedenken hoe je iets presenteert en hoe je mensen overtuigt. Hoewel beide culturen heel open en direct zijn, is het toch net even anders. Ook werken er bij Leaseweb nog veel meer verschillende nationaliteiten en dat vind ik prettig.”
Man-vrouw verhouding
Alleen is het qua vrouwen nog niet zo piekfijn in orde: “Er werken wel vrouwen, maar helaas is het in de tech nooit meer dan 50 procent”, zo zegt Liat Mendelson. “Ik ben op conferenties waar ik naartoe ga nog steeds soms de enige vrouw in de zaal. Ik probeer dat ook echt te veranderen in de dingen die ik naast werk doe.
Bij mijn kinderen zou ik graag zien dat ze de baan kunnen kiezen die ze willen en daar ook comfortabel kan zijn en dat ze allemaal begrijpen dat vrouwen een belangrijke rol kunnen spelen in de techsector. Daarnaast ben ik mentor voor productmanagers en help ik elk semester weer iemand met hoe ze hun werk beter kunnen doen of een baan kunnen vinden die bij ze past. Ik was daar in Israel nog fanatieker mee bezig in een organisatie waar ik bijvoorbeeld mee naar scholen ging om te vertellen over mijn werk om jonge meiden te inspireren.”
Leaseweb
Bij Leaseweb is Liat mensen aan het helpen in haar mentorrol. “Samen brainstorm ik met mensen die een probleem hebben om zo te zorgen dat ze zelf tot een oplossing komen. Ik ben ervan overtuigd dat je zo ook moet managen. Je helpt de mensen te groeien, dat is de belangrijkste taak van een manager. Ik heb in het verleden veel goede managers gehad waar ik veel van heb geleerd. Het is belangrijk om heel duidelijk te hebben wat de doelen zijn en hoe we vervolgens samen tot het resultaat komen. Zelfs mensen in de hoogste banen hebben hulp nodig om ergens te komen en daarin is samenwerken heel belangrijk.”
Liat weet zelf hoe het is om een manager te hebben die niet helpt en ze zou dan ook graag meer vrouwen helpen. Tegelijkertijd ziet ze ook dat vrouwen zelf vaak niet op rollen zoals die van Liat solliciteren. “Ik denk dat vrouwen denken dat ze de vaardigheden niet hebben die worden gevraagd. Het zou best goed zijn als er prioriteit zou worden gegeven aan het aannemen van vrouwen. Ook moet er meer awareness komen in bedrijven over hoe je met vrouwen omgaat. Niet alleen om ze aan te trekken, maar ook om ze te houden.”
TechGirl van de Maand
Dit interview verscheen in onze reeks ‘TechGirl van de Maand’. Inmiddels spraken we al honderden vrouwen over hun werk in de technologie sector. Je leest hun verhalen op deze TechGirl van de Maand overzichtspagina.