Van sommige beroepen denk je misschien: “Och, dat kan ik ook best wel.” Een tekst schrijven bijvoorbeeld. Of een ontwerp maken voor een website. Maar vergis je niet, want er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Onze TechGirl van deze Week weet daar alles van!

“Een voorbeeld is het maken van visitekaartjes”, zo zegt Levina van der Maas. “Er zijn veel websites die dat voor weinig geld voor je drukken, en klanten kunnen zelf hun visitekaartje ‘ontwerpen’ aan de hand van standaardtemplates. Resultaat: onaantrekkelijke, weinig originele kaartjes die totaal niet passen bij de onderneming. Een klant van me had dit gedaan en vervolgens had een concurrent van haar hetzelfde template gekozen voor haar visitekaartje. Qua copyright had ze geen poot om op te staan en haar visitekaartjes konden in de prullenbak. Goedkoop is dan duurkoop.”

Grafisch designer én web designer

“Als grafisch ontwerper verzorg ik de visuele vormgeving van drukwerk en digitale producten. Nu is het normaal dat een grafisch ontwerper ‘ontwerpt’ en een grafisch vormgever dit ontwerp uitwerkt tot publiceerbare producten, maar ik doe het allebei. Denk aan het ontwerpen van logo’s en huisstijlen (branding), visitekaartjes, posters en zelfs boeken (drukwerk), maar ook webcontent en sociale media posts (desktoppublishing). Daarnaast maak ik WordPress websites, waarbij ik de thema’s vaak zelf maak.”

Digitale vaardigheden zijn voor Levina dan ook van onschatbare waarde: “Zonder CSS, PHP en Javascript is het lastig responsieve websites ontwerpen. De meeste ontwerpen die ik maak zijn digitaal en vereisen dus kennis van programma’s als InDesign en Illustrator. Soms ontwerp ik dingen met de hand om ze vervolgens in te scannen; waterverf en calligrafie zijn nu eenmaal heel erg hip. In een enkel geval ga ik aan de slag met zeefdrukken, waar geen pixel aan te pas hoeft te komen. Dat voelt dan super speciaal, bijna magisch. Ik heb ook een typemachine uit de jaren zestig. Hoe handig alles ook is in dit digitale tijdperk, de ouderwets drukwerk blijft me fascineren.”

“Goed ontwerp zorgt ervoor dat de boodschap van mijn klanten blijft hangen. Ook letterlijk: een mooi visitekaartje wordt minder snel weggegooid, een flitsende presentatie beter beoordeeld, en een net opgemaakt manuscript eerder gelezen. Ook toegankelijkheid is belangrijk. Websites die niet mobile-ready zijn, zijn uit den boze, en kleine lettertypes zijn voor veel mensen lastig te lezen. Mijn vriend is bijvoorbeeld slechtziend en volledig kleurenblind; pas als hij het goed kan zien ben ik tevreden.”

Haar motivatie & trots

Levina’s eerste ontwerpen waren voor politieke initiatieven: “Die lopen vaak nog erg achter op visueel gebied, wat erg zonde is. Goed ontwerp kan een wereld van verschil zijn, maar een briljant ontwerp kan de wereld veranderen. Daarnaast ben ik zelf erg allergisch voor slecht ontwerp en denk dat iedereen er beter van zou worden als, om maar iets te noemen, Comic Sans voor eeuwig van de aardbodem zou verdwijnen.”

Inmiddels heeft ze al het een en ander ontworpen en met succes. “In 2015 had ik het logo ontworpen voor een actiegroep tegen grootschalige bezuinigingen op de geesteswetenschappenfaculteit van de UvA. Een dag later hadden een stuk of honderd studenten dit logo ingesteld als profielfoto op Facebook en een paar weken later liep de halve faculteit (ook de docenten!) rond met een button met mijn logo erop. Ik was zo trots! Dit was ook nog eens mijn allereerste logo, dat ik in een hoekje van een geïmproviseerde vergaderruimte in iemands studentenkamer achter mijn laptopje had ontworpen. Ik zal dat gevoel nooit meer vergeten.”

Wil jij dat Levina dé TechGirl van de Maand wordt? Stem dan vanaf 29 januari op haar op de stempagina. Ze maakt dan niet alleen kans op de titel, maar ook op het bijbehorende toffe goodiepakket!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.