Kamini Aisola

Kamini Aisola: “Jij kunt de werkcultuur beïnvloeden”

Heel bewust kiezen voor een bedrijf en daar ook nog heel succesvol zijn. Het is Kamini Aisola in een notendop. Ze is de Managing Director Benelux bij AWS: Amazon Web Services. Kortom, een baan waarin ze het verschil kan maken voor cloud-klanten. Dat doet ze, door juist te zorgen dat inclusiviteit hoog in het vaandel staat.

Een baan krijgen bij Amazon, hoe doe je zoiets? Kamini Aisola deed 8 jaar geleden een MBA en werkte al jaren in de IT-wereld. “Ik ben echt een geek in hart en nieren. Ik ben getraind in wiskunde en heb een grote passie voor technologie. Ik vind het heel erg leuk om gebruik te maken van nieuwe technologische snufjes. 8 jaar geleden kwam er een soort keerpunt in mijn leven. Ik zat in de Sales en ik deed een business school om te bekijken wat er nog meer was. Ik wilde eigenlijk wel in een andere industrie gaan werken of een ander beroep. Misschien wel op een heel andere plek in de wereld. Uiteindelijk eindigde ik in precies dezelfde industrie, in hetzelfde beroep en in dezelfde regio.”

Ontzag voor Amazon

De reden dat Kamini toch in de IT bleef, kwam door Amazon. “Ik had al een tijd zowel als klant als zakelijk ontzag voor Amazon als bedrijf. Hoe het niet een eigen agenda heeft, maar altijd gefocust is op de klant. Amazon voegt echt waarde toe door resultaat te leveren en daar voelde ik me enorm toe aangetrokken. Ik begon te lezen over het bedrijf en ik ben naar recruiters van Amazon toegegaan. Ik zocht naar kansen en toen ik eenmaal solliciteerde vroeg een recruiter of ik misschien interesse had in een andere functie dan waar ik op had gereageerd.”

Het was 2011, een jaar waarin de cloud niet zo’n populaire term is als nu. Het waren nog de beginjaren. “Amazon Web Services was gestart in 2006 en ik kreeg de rol een team op te zetten in de Benelux. Toen ik de job-omschrijving kreeg was het erg breed. Er werd gezocht naar iets dat diepe impact moest maken. En als ik erover nadenk, dan weet ik dat dat nu nog steeds zo is: we hebben een brede scope. Terwijl de markt zich verder ontwikkelt, bouwen wij het team en het aantal klanten verder uit.”

Amazon werkt met 14 leiderschapsprincipes die de cultuur vatten van het bedrijf. “We gebruiken ze in alles wat we doen. Het zijn niet slechts woorden ergens op een intranet, we leven hier elke dag mee. We zijn echt geobsedeerd met onze klanten en alles wat we doen moet impact op ze maken. Zelfs als je bij ons werkt in een baan die niet direct met de klant te maken lijkt te hebben, dan nog moet je altijd beseffen dat je acties invloed hebben op dat eindresultaat en die klant.”

Kansen voor de cloud

Dat merkt Kamini Aisola ook in haar dagelijkse werk. “Ik zie in mijn werk veel kansen. Clouddiensten zijn nodig en bedrijven zijn er nu echt wel aan toe om het te gaan gebruiken. Het is aan ons om ze te laten zien hoe de cloud ze verder kan brengen. Niet alleen grote bedrijven, maar ook de vele startups in de Benelux. De cloud zou ze echt kunnen helpen hun time to market te versnellen.” Naast het werk voor de klant, is Kamini ook veel bezig voor haar werknemers. Diversiteit staat hoog op haar agenda. 

Maar, hoe ervaart Kamini het zelf? Zeker toen ze net met haar baan begon, was ze een vrouw in een mannenwereld. “Elke vrouw heeft wel nare ervaringen gehad op een bepaald punt in haar persoonlijke of professionele leven. Daarin ben ik geen uitzondering. Ik heb de nodige uitdagingen gehad als vrouw in een door mannen gedomineerd werkveld, maar als je zorgt dat je stem gehoord wordt en je serieus wordt genomen, dan wordt al snel duidelijk wat je in je mars hebt. Sowieso zijn het vaardigheden waar het om gaat, en niet welk gender je bent.”

Gaandeweg heeft Kamini goede mentors gehad. “Je leert dan ook hoe jouw sterke punten de vaardigheden van mijn collega’s kunnen completeren.” Daarnaast vindt Kamini het belangrijk voor een succesvol persoon om zijn omgeving te betrekken. “Een van de principes van Amazon is ‘Being right a lot’. Je hebt diverse meningen nodig om een beter bedrijf te zijn. Je gaat echt beter functioneren in je job, wat je ook doet, als je andermans mening meeneemt in je denkproces. Ga dus actief op zoek naar de mening van anderen.”

Jij beïnvloedt de cultuur

Als je vaak bij anderen om een mening vraagt, dan krijg je in veel gevallen ook vaker de gelegenheid om jouw mening te geven. “Begrijp goed dat jij invloed uitoefent op de cultuur waarin je leeft. Zorg dat je ruimte laat voor de stem van iedereen in je team. In meetings raad ik altijd aan dat de meest senior persoon pas aan het einde zijn of haar mening geeft, zodat anderen niet beïnvloed worden, maar hun eigen, eerlijke mening geven. Wil je zelf meer worden gehoord, zoek dan bijvoorbeeld naar een mentor binnen je bedrijf en zorg sowieso dat je kijkt welke collega’s er hetzelfde over iets denken, zodat jullie elkaar kunnen versterken.” 

“Bij ons is er bovendien een heel geschreven cultuur. Dat betekent dat je bij ons een idee altijd even moet uitschrijven alsof het een persbericht is. Je wordt dan gedwongen om het eenvoudig en kort te omschrijven, waardoor het voor iedereen te begrijpen is. We doen dat onder andere omdat iedereen dan op dezelfde manier een idee pitcht, in plaats van dat de persoon met de slickste presentatie het wint. Zo halen we subjectiviteit en hiërarchie eruit en laten we de ideeën voor zich spreken.” Een heel goed idee!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
smart kitchen
Dit is het verschil tussen robotica en domotica

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten