wee-vrouwen-die-op-zwarte-laptopcomputer-gebruiken

Jet Bouwman: “Vrouwen trekken vrouwen aan”

We kennen Visma vooral van sportteams van Jumbo Visma, maar wat niet veel mensen weten is dat Visma een softwarebedrijf is. En ook nog eentje waar veel vrouwen werken. Eén van die vrouwen is Jet Bouwman, Senior Employer Brand & Recruitment Manager. Deze potentiële TechGirl van de Maand is helemaal pro-vrouwen in de tech.

Jet Bouwman werkt ruim een jaar bij Visma. “Ik zit nu een paar jaar in het employer branding-vak. Het houdt in dat je je bezighoudt met het werkgeversmerk van de organisatie, met het aantrekken van nieuw talent en het behoudt van de bestaande fleet. . Dat heeft dus een intern component en een extern component. Ik heb voor Visma gekozen omdat ik zocht naar een cultuur die een goede work-life-balance heeftd, veel flexibiliteit en goed leadership en management. Ik kende Visma niet goed, maar er was een klik vanaf het eerste moment. Ik dacht: hier is veel te doen.”

Employer branding

Employer Branding is terrein aan het winnen in het bedrijfseven, , maar voor Jet was het een heel vanzelfsprekend carrièrepad. Ze studeerde communicatie-/marketing en HR. “Dat maakt het makkelijk om te weten wat zich afspeelt, hoe je plannen kunt maken en campagnes kunt voeren. Ik heb jaren als projectmanager gewerkt in commerciële organisaties. Ik vind het interessant om iets op te zetten, Toen mijn toenmalige werkgever me vroeg om een employer brand neer te zetten, heb ik dat met veel plezier gedaan.”

Haar vorige werkgever was geen techbedrijf, maar Visma is dat wel. “Ik heb niet heel bewust gekozen voor tech, ik heb bewust gekozen voor een snelgroeiende organisatie waarin er veel gebeurt. Tech en software vond ik altijd al interessant. Het altijd innoveren met je product, dat spreekt me aan. Je bent als werkgever ook altijd op zoek naar het nieuwste talent, mensen die de nieuwste skills hebben geleerd: ook dat houdt nooit op. Het is zo dynamisch: echt een prachtige wereld om in te werken.”

In haar LinkedIn-profiel staat heel groot “Women in Tech, break the bias.” en dat is iets dat ze ook zeker wil uitdragen in haar werk. “Ik vind dat wij als Visma al goed bezig zijn. Het breken van de vooroordelen dat de tech een mannenwereld zou zijn of er alleen maar nerds rondlopen bijvoorbeeld. Dat is zo achterhaald. Ik ben voor de juiste balans: in gender, in afkomst, in seksualiteit: come as you are. Vrouwen zijn daarin ook belangrijk: we zijn nog steeds in de minderheid. We verdienen in het algemeen minder dan mannen in dezelfde functies. Die belans is gewoon nog steeds verstoord.”

Van oudsher een mannenwereld

Jet denkt dat je dat in de tech nog meer ziet. “Het is van oudsher een mannenwereld. Binnen Visma is de balans goed: er werken net iets meer mannen, maar het scheelt niet veel. Wat helpt is dat onze CEO een vrouwis. Men gaat er heel doelbewust mee om: vrouwen in de top. Hogere managementfuncties worden niet standaard door mannen ingevuld. Wat mij betreft geldt hier wel de wet van de slimste: het gaat niet zozeer om gender, maar om wie het meest geschikt is voor de baan.”

MobileMobile

Een vrouw op de positie van ceo, maar sowieso meer vrouwen in je bedrijf, dat trekt ook weer vrouwen aan, zegt Jet. “Het hebben van een vrouwelijke ceo is een heel krachtig signaal naar iedere andere vrouw. Het heeft ook te maken met hoe we MT’s opbouwen. We zijn er constant mee bezig om meer balans te vinden en de juiste mate van aandacht te geven aan dit onderwerp. We zijn van origine een Noors bedrijf en dat helpt, want in die cultuur is inclusiviteit en gelijkheid heel belangrijk en heel anders geregeld. Die invloed voel ik wel degelijk in mijn werk.”

Wat Visma een aantrekkelijke werkgever maakt voor vrouwen? “De humble cultuur, dat is wat veel vrouwen prettig vinden. We laten elkaar in elkaars waarde. We sturen elke maand een survey uit naar de medewerkers om te checken wat er onder onze medewerkers speelt. We meten op waarden, diversiteit en inclusiviteit om te checken hoe we het doen. We willen weten hoe het gaat met onze mensen.” 

Veel autonomie

Jet voelt dat ook: “Ik zit lekker in mijn functie. Ik krijg veel autonomie en ruimte om dingen voor elkaar te krijgen. Wat wel een uitdaging is, dat is om te zorgen dat het belang van een sterk employer brand op de agenda blijft staan. Dat is mijn rol ook: draagvlak creëren en de belangrijkheid laten inzien.”

Heeft deze potentiële TechGirl van de Maand nog een advies voor vrouwen die in de tech willen werken? “Ik heb vroeger wel eens het advies gekregen: vrouwen zijn heel erg geneigd om af te zwakken, maar daar moeten we mee stoppen. Let maar op hoe we praten: we beginnen eerst met iets negatiefs en daarna komt er dan iets positiefs: zelfs in een sollicitatie als je gewoon wordt gevraagd om iets over jezelf te vertellen. Een man wil zichzelf op dat moment alleen positief tentoonstellen en praat in algemeenheden, maar een vrouw zwakt zichzelf in de regel eerder af. Dan zeggen ze dat ze project x wel goed hebben gedaan, maar dat dat eigenlijk kwam door persoon y. Mannen eisen het veel meer op.”

Onderschat jezelf niet, ook niet als je bijvoorbeeld naar een nieuwe baan soliciteert, meent Jet. “Vrouwen willen eerst iets kunnen voordat ze het aandurven, maar dan wordt een functie toch wat saai. Je wil toch groeien? Het is spannend, maar probeer eens om wel te solliciteren op die baan waarvan je denkt dat je niet aan alle eisen voldoet.”

Jet is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Stem op haar wanneer eind deze maand de stemronde online komt op TechGirl.nl.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.