Jessica Meijer

Jessica Meijer: “Ik ken veel verschillende bedrijfsculturen en dat is waardevol”

Ze studeerde Consumer Psychology en Company Education, startte haar carrière in het bankwezen en ging via evenementenbureau IIR en softwarebedrijf Oracle uiteindelijk naar haar huidige rol als contentschrijver voor VodafoneZiggo. Onze potentiële TechGirl van de Maand Jessica Meijer heeft al veel werkgevers op haar CV staan, maar dat is volgens haar een kracht en geen zwakte.

Als je aan Jessica vraagt hoe ze eigenlijk bij VodafoneZiggo terecht gekomen is, dan vertelt ze dat het haar een toffe werkgever leek om voor te werken met een frisse en dynamische werkcultuur. Ze solliciteerde er in september 2018, maar werd het helaas niet. Niet uit het veld geslagen deed ze een tweede poging ruim een half jaar later met een positief resultaat. Jessica gebruikt nu de opgedane vaardigheden en kennis uit alle banen die ze heeft gehad in haar huidige werkzaamheden, binnen en buiten VodafoneZiggo.

VodafoneZiggo

“Bij Oracle was ik verantwoordlijk voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) programma. Dit programma werd tijdelijk stopgezet, waardoor mijn rol ook zou komen te vervallen. Op dat moment zag ik een vacature voorbijkomen bij VodafoneZiggo. Toen ik destijds afgewezen werd, gaf de recruiter mij aan dat hij dacht dat ik in een ander team, namelijk Knowledge & Learning (K&L), veel beter tot mijn recht zou komen. Mijn CV werd doorgestuurd, mijn zoektocht naar een nieuwe baan ging echter gewoon verder. Toen bij K&L begin vorig jaar eenmaal een plekje vrijkwam, belden ze me op en kon ik alsnog aan de slag bij dit toffe telecombedrijf.”

Destijds vond Jessica de afwijzing van VodafoneZiggo erg jammer. “Ik moest toch echt iets vinden, want mijn rol bij Oracle hield op te bestaan. Toen de kans zich aanbood om als partnermanager bij evenementenbureau IIR aan de slag te gaan, kon ik niet anders dan met mijn passie voor eventorganisatie volmondig ja zeggen.”

“Zo’n commerciële rol leek me goed om eens uit te proberen. Het paste wel bij me, dacht ik. Dat had ik helaas niet helemaal juist ingeschat, het was geen optimale match met de organisatie(cultuur) en de commerciële insteek van mijn rol. Ik kon mijn creativiteit en ambitie ook niet kwijt daar. Ik was daarom ook erg happydepeppy dat VodafoneZiggo zelf contact met me opnam om me een functie aan te bieden.”

Nu is Jessica kennisspecialist, met haar team verantwoordelijk voor de virtuele bibliotheek, genaamd Zearch, die klantenservicecollega’s gebruiken om mensen van het juiste antwoord te voorzien. “Mijn werk bestaat uit interne communicatie, content editing en stakeholdermanagement. We zorgen dat alle informatie op één plek staat en begrijpelijk, vindbaar en relevant is. We hebben bijvoorbeeld net, vanaf 1 maart, drie kennisbanken van voormalig UPC, voormalig Vodafone en voormalig Ziggo binnen één kennisbank gebundeld, geheel geschreven in een nieuwe stijl.”

Jessica Meijer

Toch heeft onze potentiële TechGirl van de Maand niet per se een achtergrond in contentschrijven of technologie. “Ik heb Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen aan de Universiteit Wageningen gedaan. Ik merkte dat ik de voorkeur had voor consumentenpsychologie, waarin ik uiteindelijk mijn minor heb gedaan. Ik begon daarna met werken in de financiële sector, bij Regiobank en daarna Rabobank.”

“Ik hockey na zes jaar met veel plezier nog steeds met oud-collega’s in het Rabobank bedrijfshockeyteam. Na het werken bij deze corporate ben ik bij een kleine startup (12 FTE) gaan werken. Tussen de codekloppers en techies deed ik als engagement manager daar alles wat niets met tech te maken had: van borrels en livegangs organiseren tot corporate blogging en coachen van de medewerkers.”

Jessica wordt wel eens bestempeld als jobhopper of typische millennial. Termen die hier en daar nog altijd een negatieve lading hebben. “Ja, ik heb veel werkgevers gehad in een relatief korte tijd. Hierdoor zie ik mezelf vooral als een ondernemende en ambitieuze young professional. Ik zie er juist de waarde van in dat ik al veel verschillende functies en bedrijfsculturen ken.”

“Door deze uiteenlopende werkervaringen weet ik precies wat wel en niet werkt en hoe je met bepaalde projecten of mensen om kan en hoort te gaan. Ik heb veel geleerd over hoe bedrijven werken, hoe medewerkers zijn en hoe verschillende culturen met elkaar (samen)werken. Bovendien bouw ik op deze manier juist een brug tussen verschillende takken van sport.”

Haar langste dienstverband was bij Oracle, waar ze zich onder andere richtte op het verbeteren van het digitale onderwijs in Nederland en België. “Ik heb daar 3,5 jaar met veel enthousiasme gewerkt. Ik ben Oracle ook heel dankbaar voor de steun en vrijheid die ik kreeg in mijn rol, waardoor ik succesvol (en zonder vertraging) als fulltime MVO-coördinator een voltijd pre-master en master aan de Universiteit Utrecht kon afronden.”

“Ik vond het fantastisch om de overlap van mijn opleidingsopdrachten met mijn werkzaamheden bij Oracle op te merken, te gebruiken en uit te bouwen. Mijn werk en mijn opleiding waren mijn passie. Deze thema’s zie ik nu ook nog steeds terug in wat ik doe als vrijwilliger. Ik houd me namelijk bezig met wellbeing en duurzame inzetbaarheid, binnen en buiten VodafoneZiggo.”

Fitstop

Jessica is als vrijwilliger binnen VodafoneZiggo de projectgroep ReConnect begonnen. Hieruit is de Intranetpagina FitStop ontstaan, waarop we artikelen over gezondheid en productiviteit delen met onze (meer dan 10.000) collega’s. “De naam is bedacht als een woordspeling op pitstop, ontstaan vanwege het feit dat we Max Verstappen sponseren. Net als Max kan iedereen supersuccesvol zijn en de top bereiken, maar zelfs hij moet een af en toe een pitstop maken om dit te realiseren. Zo hopen we medewerkers te inspireren en bewuster te maken als het gaat om wellbeing en duurzame inzetbaarheid.”

Deze fascinatie voor duurzame inzetbaarheid zet Jessica als Nieuwe Verbinder in binnen bij de Gemeente Utrecht, een vrijwilligersproject geïnitieerd vanuit de organisatie Diversion. “Ik buig me ook daar over vraagstukken rondom duurzame inzetbaarheid. Jongeren krijgen bijvoorbeeld steeds sneller een burn-out, sommigen al op hun vijftiende. Door de juiste voorlichting te geven kunnen we deze jongeren handvatten bieden om dit te voorkomen.”

Is technologie nu een hulpmiddel of juist een veroorzaker van burn-outs? Jessica denkt dat voor beide wat te zeggen is: “Enerzijds kan technologie helpen bij het verbeteren van iemand zijn welzijn, bijvoorbeeld om te (leren) mediteren of het gebruik als stappenteller. Er is natuurlijk een keerzijde, je moet namelijk oppassen voor technostress, waarbij je bijvoorbeeld steeds een telefoon in je zak voelt trillen, terwijl deze helemaal niet trilt. Of dat je bij elke pop-up die in je scherm verschijnt denkt: “Oh, ik moet weer iets”.”

“Dat kan veel stress opleveren. Samengevat, zijn er gewoon bepaalde voorwaarden waar je rekening mee dient te houden bij het gebruiken van technologie, bijvoorbeeld dat je een goede werk-privé-balans moet ontwikkelen en duidelijke afspraken maakt over bereikbaarheid. Het is aan ons om vooral die positieve kant te benutten en de negatieve kant te voorkomen of te beheersen.”

NL Digital Next Gen

Alsof ze met al het bovenstaande het nog niet druk genoeg heeft, vervult Jessica nóg een belangrijke rol: “Ik ben vice president van NLdigital NextGen. NLdigital is een branchevereniging met ongeveer 600 lidbedrijven, waaronder Microsoft, IBM, Capgemini en VodafoneZiggo. Ik zit in het jongerenbestuur, NLdigital NextGen, om activiteiten te organiseren voor young professionals. Ook vanuit deze rol draag ik mijn steentje bij op het gebied van het delen van kennis en kunde voor het ontwikkelen van een goede werk/privé-balans.”

“Ik vind het supertof om zoveel dingen te mogen doen, waarmee ik heel veel mensen kan bereiken en hopelijk ook helpen en inspireren. Ik krijg hier superveel energie van! Het allerbelangrijkst voor mij is om vooral die verbinding op te (blijven) zoeken; niet alleen tussen kennisgebieden, zoals technologie en welzijn, maar ook tussen mensen en organisaties. Zo kom je tot de beste samenwerkingen. We zijn er immers om met elkaar samen te werken en er wat moois van te maken.”

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
films kijken bij google play
Nu ook films bij Google Play

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten