Jessica Florentinus

Jessica Florentinus: “Ze dachten altijd dat ik nieuwslezeres zou worden”

Websites zijn er in allerlei soorten en maten. Van een simpele one-pager tot een complexe site met inlog omgeving en allerlei berekenmogelijkheden. Tot die laatste categorie kunnen we centraalbeheer.nl wel rekenen. Jessica Florentinus vertelt hoe het is om aan die website te werken.

“Ik werk bij Centraal Beheer als Online Specialist, maar doe er ook Webmaster werkzaamheden. Dagelijks bewaak ik de kwaliteit van de website en de processen die daarbij gepaard gaan. Ik geef de SCRUM teams advies over Conversie KPI’s, 404’s (‘dode links), Accessibility van de site, maar ook over SEO optimalisaties. En als er calamiteiten zijn, dan springt ons team bij om dat op te lossen.”

Als klein meisje van gedroomd?

“Vroeger zei mijn familie altijd dat ik ooit presentatrice van een programma zou worden of nieuwslezeres. Gewoon omdat ik het nooit erg vond om in de belangstelling te staan of om mijn woordje te doen. En op de basisschool was ik ook altijd haantje de voorste met het organiseren van projecten, de taken te verdelen, de planning bij te houden en taken te delegeren. Dus dat het iets richting communicatie zou worden, was altijd wel duidelijk.”

“Daarnaast ben ik vrij technisch ingesteld en vind ik het leuk om een sparringpartner te zijn voor mensen, dus een combinatie hiervan was snel gevonden. Data uitlezen, onderzoeken, projecten opzetten om iets te optimaliseren of ontwikkelen. Online communicatie/marketing is echt waar mijn hart sneller van gaat kloppen.”

Dagelijkse routine of toch niet?

“Een gemiddelde werkdag beschrijven, vind ik lastig, want ik heb er nog geen één gehad die hetzelfde was als een ander. Het kan zijn dat ik die dag bezig ben met A/B testen, heatmaps, calamiteiten oplossen, KPI’s checken, meetings, etc. Dat kan van alles zijn. Maar als echte organisator start ik de dag in ieder geval met het doornemen van het laatste nieuws, mijn agenda en mail en dan maak ik een ‘ To Do’-lijstje voor die dag. Bijzonderheden spreken we tijdens de dagstart nog even.”

“Het eerste wat ik ’s ochtends open, zijn de nieuwsbrieven van Emerce en Frankwatching. En tijdens het ontbijt neem ik het nieuws door of Twitter. Op Twitter kun je ook veel relevante en interessante personen vinden uit jouw vakgebied. Op Feedly heb ik een account waar ik boards bijhoud over de onderwerpen Communicatie, social, marketing, front-end, conversie en IT.”

Cliché maar waar: leren van collega’s

“Collega’s zijn trouwens ook goede bronnen van informatie. Je kunt niet alles lezen of bijhouden en dan is het goed om intern ook je kennis te delen. Een fijne werkgever, zoals Centraal Beheer, biedt ook mogelijkheden om naar events te gaan over je vakgebied.”

“Trots ben ik op de RUN Academy (onze cursus module). Sinds begin dit jaar zijn we officieel gestart met deze cursussen om websites te leren beheren. We krijgen nu al aanmeldingen van collega’s of ze raden elkaar aan om onze workshops te doen. Dat is toch gaaf!?”

“Ik zou heel graag de workshops meer uitbreiden en professionaliseren. En veel met conversie optimalisatie aan de slag gaan. Beter worden op deze gebieden, hier veel van leren en veel informatie opdoen bij collega’s en externe bronnen. Zodat collega’s binnen deze grote organisatie je weten te vinden en genoeg vertrouwen in je hebben om direct naar jou te komen met vragen.”

Dit artikel verscheen in de wekelijks terugkerende reeks van TechGirl van de Maand. Wil je ook dat Monique dé TechGirl van april wordt? Stem dan vanaf 23 april op haar.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.