JesseyDeGraaf
JesseyDeGraaf

Jessey de Graaf: “Mensen dachten dat ik werd aangenomen omdat ik vrouw ben”

Als je iets maar graag genoeg wilt, dan doe je er alles aan om dat te regelen, toch? Onze potentiële TechGirl van de Maand Jessey in ieder geval wel. Zeker als mensen ook nog zeggen dat ze dat als vrouw mogelijk helemaal niet gaat redden in de mannenwereld van technologie.

“Toen ik m’n havo diploma haalde en mijn vervolgopleiding moest kiezen, wist ik niet wat ik wilde. In ieder geval wilde ik niet op maandag naar mijn werk gaan en dan al weten hoe de hele week eruit zou zien. Toen kwam ik bij journalistiek: je leeft met de dag en met de actualiteit. Na mijn journalistieke studie ben ik als 21-jarige gaan freelancen voor Nieuwe Revu en Grazia.”

Socialmedia-agent bij KLM

Nog niet enorm techie, zou je denken, en dat klopt. “Ik vond het superleuk, alleen er was al gauw een economische crisis waardoor je heel hard moest vechten voor een verhaal. Ik keek via Randstad wat er nog meer was en toen zag ik de vacature van social media-agent bij KLM. Dat leek me wel wat, maar Randstad belde al gauw dat KLM me te jong vond. Dat is in mijn boekje leeftijdsdiscriminatie dus heb ik gevraagd of ze mij op zijn minst op gesprek konden laten komen zodat ik mijzelf kon bewijzen.”

Jessey wilde zichzelf graag laten zien en KLM een beeld geven van wie ze was, en dat is gelukt. “Ik mocht meteen beginnen en ik kwam bij KLM in aanraking met Salesforce. We hadden het Flying Blue-nummer van klanten in de Service cCloud en zodra iemand een berichtje stuurde zag ik precies hoeveel vluchten iemand had gemaakt, hoeveel punten die persoon had, enzovoort. We hadden alle social mediaberichten en andere contactmomenten vastliggen in Salesforce en ik dacht alleen maar: wat is dit voor een systeem, dit is echt goud!”

Admin in Salesforce

Jessey ging zich steeds meer verdiepen in de technische kant van Salesforce. Na twee jaar vertrok ze naar SuitSupply om Salesforce te implementeren als admin. “Daar moesten ze alles nog opzetten, dus toen ik 23 jaar was hielp ik al met het implementeren van Salesforce. Ik kreeg admintaken en kon triggers en flows bouwen: ik was helemaal in mijn element. Ik vond het bijvoorbeeld heel cool dat je een mail automatisch kon versturen via Salesforce, die ook nog helemaal gepersonaliseerd was.”

Toen merkte Jessey dat ze eigenlijk heel veel affiniteit had met tech. “Na de implementatie was ik twee jaar verder en wilde ik eigenlijk niets liever dan werken bij Salesforce. Ik dacht dat dat helemaal niet ging lukken. Daar werken toch alleen slimme mensen die supertechnisch zijn? Toch heb ik het geprobeerd, want het was mijn droom.”

Jessey wilde wel goed beslagen ten ijs komen, dus zorgde ze eerst dat ze haar certificaten op orde had: eerst voor de Service Cloud, daarna ook voor Sales Cloud en Marketing Cloud. “Ik wilde me eigenlijk zo goed mogelijk indekken, zodat ik op mijn sollicitatie kan bewijzen hoe graag ik de baan wilde en hoeveel kennis ik van het platform had. Ik werd aangenomen als een van de jongste werknemers.”

Inmiddels werkt Jessey zo’n twee jaar als Solution Engineer bij Salesforce. “Ik ben begonnen in de succesgroup, waarbij ik trainingen gaf in Marketing Cloud. Na een jaar vond ik het toch te veel gericht op één ding: als ik iets verschrikkelijk vind, dan is het sleur. Toen ben ik in mijn rol als specialist veel meer technische dingen gaan doen, om me voor te bereiden op de volgende stap binnen Salesforce. Dat is de rol die ik nu heb. Ik ben daarin het technisch geweten van de salespersoon.”

Solution Engineer

Salesforce op haar duimpje kennen, dat is essentieel voor onze potentiële TechGirl van de Maand: “Ik moet bewijzen dat onze tools kunnen integreren met de systemen en processen van de klant. Ik kan uitleggen hoe ons platform werkt en hoe iets geïntegreerd moet worden. Iedere klant is anders, wat het een uitdagende baan maakt. Iedereen zit weer in een andere industrie of gebruikt andere software waarvoor we dan een oplossing moeten vinden.”

Dat is echter niet het enige dat ze doet bij Salesforce. Ze runt ook mede het Women’s Network van Salesforce Nederland. “Ik vind het belangrijk dat vrouwen die het leuk vinden om in tech te werken, ook de kans krijgen die rollen te vervullen en elkaar te ontmoeten en te inspireren. We organiseren evenementen om te leren van vrouwen bij andere tech bedrijven, we nodigen sprekers uit over diverse business gerelateerde onderwerpen en we komen samen om bepaalde onderwerpen te bespreken, zoals unconscious bias en work/life balance.”

“Het netwerk is echt bedoeld als een soort sisterhood, om je verbonden te kunnen voelen met je vrouwelijke Salesforce-collega’s. En om andere vrouwen te helpen: samen met SheMatters hebben we programma’s om vrouwelijke vluchtelingen aan een baan te helpen, door ze bijvoorbeeld tips en tricks te geven en te helpen bij het opstellen van een goed LinkedIn-profiel.”

Gedemotiveerd

Dat ze zich graag hard maakt voor vrouwen in de tech, dat komt onder andere voort uit de vooroordelen waar ze zelf vaak tegenaan loopt: “Toen ik wilde solliciteren op de rol van solution engineer, kwam ik in een team met allemaal mensen die heel senior zijn -en man-. Toen ik zei dat ik die rol wilde hebben, zeiden heel veel mensen: ‘Huh, jij? Denk je dat jij dat kan?’ Dat was nogal demotiverend. Er waren zelfs mensen die zeiden dat ik alleen zou worden aangenomen omdat ik een vrouw ben. Terwijl het daar helemaal niet om gaat bij Salesforce. We staan voor gelijkheid, maar willen ook de beste werknemer op de beste plek.”

Jessey kreeg de baan en geniet er enorm van. “Nu zegt iedereen: ‘Je doet het zo goed.’” Het is niet verbazingwekkend dat Jessey bejubeld wordt: ze is een vrouw die weet wat ze wil en die graag haar kennis uitbreidt. Hoe is ze eigenlijk zo zelfverzekerd geworden? “Ik ben me er heel bewust van dat vrouwen zichzelf over het algemeen eerder downgraden, terwijl mannen zich eerder upgraden. En ik ben erg van de feiten, dus ik ga nooitbleu een meeting in. Ik wil weten waar het over gaat en daardoor kom ik nooit onbeslagen ten ijs. Dat maakt me ook zelfverzekerder, want ik weet waarover ik het heb.”

Deze techdame was toen ze jonger was helemaal niet zo techie ingesteld. “Al weet ik nog wel dat ik als 12-jarige het op de website Partypeeps heel tof vond om met html mijn profiel op te maken. Maar, ik had mijn technische inner self op dat moment echt nog niet ontdekt.” Inmiddels is dat dus wel anders, want ze voelt zich erg op haar gemak bij Salesforce. “Ik heb elke dag het gevoel dat ik nieuwe dingen leer en dat ik iets toevoeg. Je bent bij Salesforce bovendien vrij om je tijd zelf in te delen en er is veel aandacht voor de work-life balance. Ik kan op mijn werk dezelfde Jessey zijn die ik thuis ben: authenticiteit en persoonlijkheid is heel belangrijk binnen ons bedrijf.”

Reageren om het reageren

Jessey draagt zelf ook bij aan de bedrijfscultuur, juist door te zorgen dat vrouwen zich prettig voelen als ze eenmaal ‘binnen’ zijn. “Ik heb heel veel passie voor tech en innovatie, en die passie ben ik iedere dag aan het overbrengen. Niet alleen bij vrouwen die bij Salesforce werken, maar daarbuiten. Ik blijf me dan ook inzetten voor het normaliseren van vrouwen in tech. Juist niet omdat een vrouwenquotum moet worden gehaald, maar omdat we zo’n toegevoegde waarde hebben. Vrouwen hebben over het algemeen van nature andere skills dan mannen en dat is niet erg maar de combinatie is wel heel belangrijk. We zijn empatisch en gedetailleerd: we reageren niet om het reageren, maar om het begrijpen. Dat mis ik weleens bij mannelijke collega’s.”

Er breekt nu een ‘vreemde´ tijd aan voor Jessey, want ze gaat met zwangerschapsverlof. “Eerst dacht ik: ‘wow een half jaar eruit, dat is wel lang. Alle innovaties die Salesforce in een half jaar doet, kan ik het wel bijbenen?’ Maar gelukkig ben ik ook best down to earth: ik kan moeilijk tegen mijn partner zeggen dat hij thuis moet blijven om te baren. Mijn ambitie is wel om fulltime te blijven werken, maar wie weet wat mijn moederhart straks zegt? Salesforce biedt (nieuwe) ouders de mogelijkheid om flexibel te werken en er ligt veel focus op het gezinsleven en welzijn. Ik kijk er naar uit om ook straks als verse moeder vrouwen te inspireren om te blijven doen waar je gepassioneerd over bent en je niet te laten afleiden door opmerkingen of druk van buitenaf. We can do this!”

Jessey maakt kans om TechGirl van de Maand te worden. Wil jij op deze doorbijter stemmen? Doe dat dan als over enkele weken de stemronde opent. Je ziet het hier op TechGirl.nl.

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Je hele huis geCOVRd in WiFi

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten