Janneke van den Dool

Janneke van den Dool: “Ik begreep niet helemaal waar ik aan begon”

Ze is contentmanager bij Centraal Beheer, maar eigenlijk meer webmaster met als specialisatie ‘zoeken’. Wat ze heeft gestudeerd? Journalistiek. Het klinkt niet logisch, maar onze potentiële TechGirl van de Maand Janneke van den Dool zou het niet anders willen. Ze heeft nu helemaal haar plek gevonden, al kwam dat wel met de nodige uitdagingen.

Janneke van den Dool: “Ik deed de opleiding journalistiek, want ik wilde graag voor een tv-programma werken. Alleen werden alle commerciële dingen uit de opleiding gehaald en daarmee ook mijn droom. Ik maakte het af en werkte toen uiteindelijk wel aan een paar tv-programma’s met commerciële doelstellingen. Het werk was zo leuk, maar die sector is lastig. De banen zijn kort, dus na drie maanden is het project weer klaar en zeg je je net nieuwe collega’s weer gedag. Ik heb meer vastigheid nodig.”

Janneke van den Dool

Juist omdat er wel eens wat tijd zat tussen de televisie-opdrachten, besloot Janneke zich in te schrijven bij een uitzendbureau. “Ik ga niet thuis niets zitten doen. Ik kreeg vervolgens een telefoontje dat er een opdracht was binnengekomen. Dat was via iemand die was ingehuurd bij Centraal Beheer, voor de website van Avero. Het was een functie voor HBO-niveau en je moest een project praktisch voor iemand uitvoeren. Het klonk niet superspannend, maar ik begreep niet helemaal waar ik aan begon. Het was wat vaag.”

Soms moet je in het leven denken: we doen het gewoon en we zien het wel. Dat dacht Janneke ook. “Het was de eerste tijd wel een beetje gek, zo binnen het grote bedrijf Centraal Beheer, zonder sturing. Ik hoorde niet bij een team, mijn opdrachtgever was er niet, dus dat was flink aftasten en zoeken. Ik realiseerde me dat ik verantwoordelijk ben voor mezelf en ben toen extra mijn best gaan doen. Het beeld dat mensen van mij hebben is immers het beeld dat ik ze geef als ik hier rondloop. Laat ik dus laten zien wat ik kan.”

Die mindset wierp zijn vruchten af. “Ik wist echter niet altijd hoe dingen technisch gezien werkten. Hierdoor kon ik snel aansluiten bij het development team, die net met een belangrijke migratie bezig waren. Ik wist wel de basis, maar hoe programmeren werkt: geen idee. Ik heb zoveel geleerd door alleen al bij dat team te zitten. Ik kwam bugs tegen, zij keken mee en gingen het oplossen. Ik leerde snel vragen te stellen. Al gauw vroeg het Avero-team of ik bij ze kwam zitten om bij die migratie te helpen. Zo begon ik development steeds leuker te vinden.” Helaas kwam er toen een einde aan haar contract. “Ik kan je niet meer betalen, zei mijn opdrachtgever. Gelukkig liet Avero weten nog niet klaar te zijn en zo werd ik overgenomen.”

Niet meer in de mediawereld

Kortom, Janneke werkt niet in de televisiebusiness. Mist ze het? “Ik wilde de mediawereld al achter me laten en dit is de beste kans die ik krijg, dacht ik toen. Ik had nooit verwacht dat ik dit zou doen, of dat ik zou worden aangenomen. Inmiddels heb ik al zoveel sites geholpen te migreren. Ik groeide uit tot webmaster en beheer de content. Ik zorg dan dat het gelijk is op de hele website. Ik ontwikkelde me verder in SEO en SEA en toen ontstond er een mogelijkheid om daarin verder te gaan in een functie op het gebied van Search. Dat doe ik sinds februari.”

Een webmaster doet volgens Janneke alles tussen content en techniek. “Het is meer dan mensen realiseren. Je moet veel kennis en kunde combineren, maar dan nog heb je geen garantie tot succes als het gaat om zoeken. Dingen veranderen en je moet je steeds afvragen waar mensen op zoeken en wat ze dan willen vinden. Het is heel ingewikkeld om je vinger te leggen op wat ervoor zorgt dat onze positie kan verbeteren. Tegelijkertijd is het werk heel verbindend. Je brengt techniek en content samen. Je ziet waar de kansen liggen, je brengt mensen bij elkaar en maakt dan iets moois.”

Het thuiswerken is wel een uitdaging voor Janneke. “Door een reorganisatie zitten we allemaal in nieuwe teams en het is best moeilijk om ze goed te leren kennen vanuit je thuiswerkplek. Ik ben een junior, dus ik zou juist veel moeten leren en samenwerken, dat is een stuk lastiger. Toch weten we elkaar gelukkig wel te vinden. Ik vind SEO en SEA bovendien oneindig interessant. Google verandert constant, wij veranderen constant en dat gaat gewoon door. Privé zie je dat ook. Een paar jaar geleden keek ik veel tv; nu hebben we geen tv-abonnement meer.”

We varen nog

Uiteindelijk is Janneke trots dat ze het doel wat ze graag wilde bereiken heeft bereikt. “Ik heb de kans gepakt om me te verdiepen in een nieuw vakgebied en me niet laten tegenhouden door vragen als: kan ik dit wel? Heb ik wel genoeg kennis? Ik dacht: ik probeer het wel en zie waar het schip strandt. En: tot nu toe varen we nog! Wat soms nog wel een uitdaging voor me is, dat is om niet te lang te dubben. Ik ben voor mijn gevoel te lang bezig met bedenken of iets een goede beslissing is. Soms remmen twijfels me af.”

Tot slot heeft Janneke advies voor andere vrouwen: “Er zijn twee dingetjes die het belangrijkst zijn: blijf altijd dichtbij jezelf. Dan kun je wat er ook gebeurt zonder spijt terugkijken op dingen. Je hebt altijd gehandeld zoals je bent en dat is goed. Het tweede belangrijke ding is: zie alles als een kans. Ook als die dingen misschien niet uitpakken zoals je had gedacht. Het is altijd een kans om iets te leren: wat je wel wil, wat je niet wil. Overal zit een les in. Soms is die les leuk en soms ook niet. Je hebt het echter wel nodig, want het brengt je een stap verder.

Janneke van den Dool is in de race om TechGirl van de Maand te worden. Houd TechGirl.nl in de gaten: eind deze maand gaat de stemronde live in een apart stemartikel.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.