Jacqueline de Gruyter
Jacqueline de Gruyter

Jacqueline de Gruyter: “Ik heb altijd werk naast Appril festival gehad om het door te laten gaan”

Ze vond hem erg handig, die iPhone. Zo handig, dat ze er een heel festival omheen bouwde. Onze potentiële TechGirl van de Maand is Jacqueline de Gruyter, ook wel bekend als Miss appril. “Ik wil zoveel mogelijk disciplines bij elkaar brengen.” Jacqueline de Gruyter is een drukke vrouw. Ze houdt zich bezig met drie takken van sport: het jaarlijkse appril festival,  het bemiddelen van appbouwend NL als Miss appril én het schrijven van cursusmateriaal om techneuten meer soft skills bij te brengen. Door en door tech is Jacqueline echter niet.

Jacqueline kwam voor het eerst echt met tech in aanraking toen ze in 2010 haar eerste iPhone kreeg. “Ik werkte toen bij een bedrijf waar mijn net nieuwe iPhone mij redde als mijn personal assistant. Mijn smartphone vertelde wanneer ik weg moest, wanneer ik een afspraak had, enzovoort. Ik ben van oorsprong creatief en niet altijd even georganiseerd: die iPhone gaf me structuur. Het deze nieuwe technologie heeft me enorm geholpen.”

Niemand wilde een app-cursus

Toen bij dat bedrijf, het Multimedialab, de leiding wegviel, is ze zelf de les programma’s binnen het cursuscentrum gaan schrijven. “Ik had een jaarcursus grafische vormgeving, Concept, Nieuwe media en de meest populaire in die tijd was de cursus websites bouwen. Door die iPhone dacht ik: misschien moet ik ook een ‘bouw je eigen app’- cursus starten. Het was 2010, en uiteindelijk kwam er niemand. Echt, er kwam niemand naar mijn cursus. iPhone bestond 4-5 jaar, mensen waren er niet mee bezig.” Dus besloot Jacqueline de cursus in te plannen voor later zodat ik even de tijd had om deelnemers te vinden. “Ik besefte ineens dat het dan april zou zijn, dus zo is de naam voor het festival geboren.”

“Ik dacht: als ik iedereen die ik ken nou vraag om iets te doen met apps, dus dat het van zowel designkant als marketingkant wordt belicht en meer, dan kunnen we met zijn allen reclame maken en dan komen mensen wel naar mijn cursus. Ik had het helemaal bedacht, en toen werd ik ontslagen.” Het was crisis, de dubbel dip dus Jacqueline kwam thuis te zitten. Dat betekende echter niet dat ze stil ging zitten. “Ik was nog steeds zo gefascineerd door de mogelijkheden van de smartphone, dat ik echt appril wilde laten doorgaan. Heel veel apps bieden oplossingen voor dingen waarmee je dagelijks bezig bent. Vaak zijn ze op een heel fijne manier te gebruiken. Ik heb de kunstacademie gedaan en dit was het verlengde ervan: het gaat over dingen bedenken en om deze vervolgens te creëren.”

De eerste editie van het appril festival

Uiteindelijk was de eerste editie van Appril in 2012: “Dit jaar was de zevende editie. Het is mooi om te zien hoe de markt volwassen is geworden. Smartphones zijn inmiddels overal
in geïntegreerd, zowel bij de consument als in het bedrijfsleven. Elk gerenommeerd bedrijf heeft inmiddels een app. Je moet als festival ook meegaan met de tijd, daarom is appril al in verschillende gedaantes verschenen: het is van één stad naar vijf steden gegaan, het is van één maand naar één week gegaan en vanalles er tussenin. We merken dat mensen nu vooral behoefte hebben aan kennis en up-to-date blijven, plus goede mensen vinden om het werk te doen. Daarom was het dit jaar twee dagen: extra intensief.”

Netwerken is erg belangrijk tijdens appril, al maakt dat het festival ook extra moeilijk festival in organisatie. “Juist omdat we zoveel disciplines bij elkaar brengen: app bouwers, product owners, UX designers, growth hackers, founders en investeerders. Bedrijven deze diversiteit aan bezoekers soms lastig om te sponsoren. Die willen liever een heel kant en klaar eenzijdig publiek hebben. Dat is niet mijn visie. Het is juist de kracht van appril dat er veel verschillende mensen samenkomen.”

Jacqueline is dan ook erg trots op haar doorzettingsvermogen. “Er zijn best veel iniatieven en user groups geweest, zoals Mobile Down South en Adobe Usergroup die inmiddels zijn omgevallen. Dat werd ook gedragen door vrijwilligers, net als appril. Ik verdien er zelf niets aan: ik heb altijd werk naast appril gehad om het festival door te laten gaan. Mijn droom, een een high end event voor app bouwend Nederland. Ik hoef niet zo groot te worden als Tech day’s of The Next Web.  Het is best lastig om met events je geld mee te verdienen en dat hoeft ook niet: als we maar quitte spelen.”

Appdevcon

Jacqueline werkt sinds vorig jaar  alleen meer alleen aan appril, ze werkt ook mee aan Appdevcon, de conferentie  van Ivo Jansch van Egeniq. “Ivo organiseert zijn event ook al vanaf 2012. Bij hem gaat het vooral om het bouwen van apps, bij mij gaat het meer om alles daaromheen. Bijvoorbeeld hoe je met je teams omgaat, je het in de markt zet en hoe je er geld mee verdient, et cetera. Mijn rol is de partnerships en de sponsoring, Ivo zijn team ondersteunt maakt de app en de website van beide events.  Als ik iets nieuws wil, dan kan Ivo het bouwen, dat is zo’n luxe. We zullen elkaar zo perfect aan.”

Jacqueline is goed in mensen bij elkaar brengen. “Mensen zeggen zovaak tegen me: jij kent veel app-bouwers, kun jij me helpen aan iemand? Daarom ben ik me daarop meer gaan
toeleggen, het bemiddelen tussen ontwikkelaars, ontwerpers maar ook product owners en scrum masters. Daarnaast heb ik een nieuw trainingsaanbod ontwikkeld: Soft Skills voor Techies, samen met het team trainers en psychologen, leren we techneuten te leren beter samen te werken, maar ook hoe het beste je ideeën kunt presenteren binnen je team en naar je klant.” Maar, zitten er onder die techneuten ook wel wat vrouwen, of is het vanuit Jacqueline gezien meer een mannenwereld? “Ik vond het zo gaaf dat ik van Neelie Kroes een keer een berichtje kreeg dat ze het leuk vond dat er zoveel vrouwen op appril kwamen. Daar maak ik me ook hard voor. Ontwikkelaars zeggen ook vaak: bij jou zijn er altijd vrouwen op het festival, dat vinden we leuk. Ik programmeer heel bewust vrouwen.”

“Vorig jaar was ik met Google’s sprekersbureau bezig en die vrouw bleef maar met kerels komen. Ik heb gezegd: kun je niet een vrouw leveren? Die had ze niet, en dat was dit jaar precies hetzelfde. Erg spijtig, want mannen krijgen nu eenmaal sneller een podium. Ik probeer tech ladies daarom vaak persoonlijk te benaderen, dan kan ik uitleggen dat ik ze kan helpen met hun verhaal en hoe je je zelf op een podium presenteert. Toch haken vrouwen alsnog vaak af. Ik weet niet waarom: zijn ze druk, durven ze niet? Vaak is het antwoord: “dat doe ik nooit”.”

Bewust op zoek naar vrouwen

Jacqueline vraagt zelfs de fotograaf van een event als Appdevcon en appril juist om foto’s te maken van vrouwen. “Ik wil de websites van beide events -en dus ook de events- toegankelijk maken voor dames. Als je meer dames op de foto’s ziet, dan denk je: oh, daar kan ik ook wel naartoe. In plaats van: “Oh, weer zo’n techding”. Ik vind het bijvoorbeeld ook belangrijk dat we niet door verschillende bedrijven worden gesponsord en niet door een heel groot bedrijf: de meeste meet-ups van techbedrijven zijn uiteindelijk gewoon een marketingpraatje. appril is dat niet en ik ben trots op dat we onafhankelijk zijn, dus ik hoop dat vrouwen daar ook over nadenken: wat zit er achter een evenement? Door een ticket te kopen voor het app festival ondersteun je initiatieven zoals wij, onafhankelijk, zonder enige voorkeur voor platfom en techniek en in een wereld waar alles om de booschap gaat zijn onafhankelijke events hard nodig. Het is maar 160 euro voor een ticket, zodat duidelijk is dat echt iedereen welkom is.”

Vind je Jacqueline een inspirerende vrouw? Stem dan volgende week op haar als de stemronde voor TechGirl van de Maand opent. Ze vertelt je zelf waarom: “Ik ben altijd meer op de achtergrond, maar ik ben wel echt iemand die dames naar voren schuift. Als je mijn jarenlange ondergrondse werk steunt, stem dan op mij!”

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
heos 1
Jouw draagbare kwaliteitsspeaker: HEOS 1

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten